لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

خرابکاری آمریکا در برنامه هسته ای ايران


«ان پی آر» يا راديوی ملی آمريکا در سه مقاله مفصل به قلم مايک شوستر به بررسی جنگ مخفی ايالات متحده آمريکا در ايران پرداخته است و از آنچه که خرابکاری، ترور و جنگ سايبری عليه طرح ها و برنامه هسته ای ايران خوانده، پرده برداشته است.

مايک شوستر در نخستين مقاله که با عنوان «خرابکاری مخفی ايالات متحده در ايران» منتشر شده است، از سال ها تلاش آمريکا برای توقف برنامه اتمی و «رفتار بد ايران» در خاورميانه و ديگر نقاط جهان خبر داده و می گويد که ايالات متحده در اين سال ها برای رسيدن به اهداف خود از ابزارهايی چون تحريم اقتصادی، محکوميت های سازمان ملل، تعاملات ديپلماتيک و تهديد به اقدام نظامی بهره گرفته است؛ ولی اين اقدامات نتيجه کمی در بر داشته يا اساسا بدون موفقيت بوده است.

در همين زمان، فعاليت های پنهانی ای نيز جريان داشته است؛ تلاش هايی چون جنگ سايبری، ترور و فرار دانشمندان هسته ای ايران از کشور. اين تلاش ها به نوشته «ان پی آر» موفقيت هايی در پی داشته است.

«جنگی مخفی»

يک تحلیلگر پیشین سيا که هم اکنون در مرکز سابان در موسسه بروکينگز کار می کند معتقد است که جنگ مخفی آمريکا در ايران طی سال گذشته بيشتر به عنوان عمليات اطلاعاتی شناخته شده است.

بروس ريدل می گويد: «بدون تردديد جنگی مخفی عليه ايران در جريان است و حداقل دو بازيگر درگير آن هستند: ايالات متحده آمريکا و اسرائيل.»

نويسنده اين مقاله، آلوده کردن دستگاه های صنعتی و هسته ای ايران به کرم کامپيوتری «استاکس نت» را نتيجه همکاری اسرائيل و آمريکا می داند و بر اين باور است که اين کرم در اسرائيل و با همکاری سازمان سيا طراحی شده و در سال ۲۰۰۹ وارد شبکه های کامپيوتری ايران شد.

اين کرم به سانتريفوژهای غنی سازی اورانيوم دستور می دهد که سريعتر عمل کنند که در نتيجه آن، حدود يکهزار دستگاه از اين سانتريفوژها در تاسيسات اتمی نطنز خراب شده يا از بين رفته اند.

محمد سهيمی، استاد دانشگاه کارولينای جنوبی، می گويد که اين کرم نه تنها موجب نابودی يک هزار دستگاه سانتريفوژ در نطنز شده است بلکه حکومت جمهوری اسلامی ايران را وادار کرد تا به مدت چند روز اين تاسيسات را تعطيل کند.

«ويروس های ديگری در راه است؟»

کارشناسان امنيت کامپيوتری معتقدند که کرم اصلی به اين منظور طراحی شده بود که حملات چند جانبه ای را صورت دهد. ديويد آلبرايت، رييس موسسه علوم و امنيت بين الملل در واشينگتن می گويد که ممکن است چنين اتفاقی رخ داده باشد.

به اعتقاد وی، «ايده تخريب چند جانبه در چنين برنامه ای طراحی شده بود ولی ايران تنها پيش پا افتاده ترين راه را برای خنثی کردن آن دنبال کرده است- اينکه همه چيز تعطيل شود تا بفهميم چه اتفاقی رخ داده است.»

نويسنده مقاله «ان پی آر» می گويد که موفقيت کرم استاکس نت می تواند سازندگان آن را به طراحی استاکس نت- ۲ يا حتی ويروس های ديگری که ايران را هدف قرار دهند، ترغيب کند.

گرچه ايران ممکن است که رايانه های جديد را جايگزين قبلی ها کند ولی هيچ تضمينی وجود ندارد که آنها نيز مورد حمله خرابکارانه قرار نگيرند.

محمد سهيمی معتقد است چنين امکانی وجود ندارد که ايران از بازارهای بين المللی کامپيوترهايی برای برنامه هسته ای خود خريداری کند و آنها مورد خرابکاری قرار نگيرند.

وی می افزايد: «بايد گفت حداقل، اين احتمال هست که جايی ويروسی وجود دارد که رديابی نشده است و اين می تواند مشکلات فراوانی برای آنها به بار بياورد.»

خرابکاری در تجهيزات

يکی از نقاطی که دچار مشکل شده، نيروگاه هسته ای بوشهر است که روس ها به عنوان سازنده آن، کارها در اين نيروگاه را برای بررسی آلودگی دستگاه ها به کرم استاکس نت متوقف کردند.

به گفته ديويد آلبرايت، موتورها و پمپ های خلاء از جمله قسمت های سانتريفوژها هستند که در آنها خرابکاری شده است. بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی تجهيزاتی را در تاسيسات هسته ای ايران کشف کرده اند که رد آنها به يکی از آزمايشگاه های ملی آمريکا می رسید.

به گفته آقای آلبرايت، «در اينجا يک نمونه وجود دارد که دولت آمريکا، حداقل، از بازار آزاد تجهيزاتی خريداری کرده و سپس در آنها تغييراتی داده است.»

روشن است که اين تجهيزات سپس به يک شرکت صوری ارسال شده و آنها نيز اين دستگاه ها را به ايران فروخته اند. اين تجهيزات برای خرابکاری مورد استفاده قرار گرفته يا اينکه آلوده شده اند و می توانند اطلاعاتی را از محل تاسيسات مخفی هسته ای ايران جمع آوری کنند.

بروس ريدل از موسسه بروکينگز می گويد که رهبران ايران آشکارا نگران اين مسئله هستند که در قدم بعدی با چه چيزی روبرو خواهند شد.

به گفته وی، «يکی از نتايج چنين برنامه هايی در طول زمان اين است که نوعی پارانويا و ترس را در ارتباط با برنامه هسته ای ايران بوجود می آورد- آنها برای خريد هر چيزی به شدت احتياط خواهند کرد چرا که ممکن است قرص نابودگری باشد که به داخل برنامه هسته ای ايران انداخته می شود.»

همين هفته گذشته بود که يکی از مقام های ايران تاييد کرد يک ويروس کامپيوتری ديگر کشف شده است. وی اين ويروس را «استارس» معرفی کرد و گفت که ايران توانسته است آن را خنثی کنند.

وجود چنين ويروسی از سوی کارشناسان امنيت کامپيوتری در خارج از ايران مورد تاييد قرار نگرفته است. با اين حال، تلاش برای خرابکاری در برنامه هسته ای ايران از طريق جنگ سايبری يا ساير روش ها به طور قطع ادامه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG