لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

قرارداد نفتی ۲۰ ساله یک پالایشگاه بزرگ کره جنوبی با عربستان


همزمان با سفر لی ميونگ باک، ریيس جمهوری کره جنوبی به کشورهای صادر کننده نفت در منطقه خليج فارس، يکی از بزرگترين پالايشگاه های این کشور قراردادی ۲۰ ساله برای خريد نفت از عربستان سعودی امضا کرد.

شرکت «اس اويل» که صاحب سومين پالايشگاه بزرگ کره جنوبی است در ۲۰ سال آينده از شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، سالانه حدود ۲۳۰ ميليون بشکه نفت خريداری خواهد کرد. اين مقدار نفت تقريبا يک سوم مصرف انرژی کره جنوبی را تامين می کند.

در بيانيه ای که از طرف «اس اويل» منتشر شده است، گفته می شود روابط طولانی مدت این شرکت با آرامکو به عقد اين قرارداد کمک کرده است. آرامکو ۳۵ درصد از سهام شرکت اس اويل را دراختيار دارد.

اگر چه «اس اويل» نفت مورد نياز خود را از ايران وارد نمی کند ولی در بيانيه اين شرکت گفته شده است که عقد قرارداد با آرامکو ادامه فعاليت های توليدی پالايشگاه اين شرکت را علی رغم تحريم نفت ايران و تهديد جمهوری اسلامی به بستن تنگه هرمز، تضمين می کند.

کره جنوبی يکی از بزرگترين مشتريان آسيايی نفت ايران است و حدود ده درصد از نفت مورد نيازش را از ايران تامين می کند.

اما رهبران اين کشور درصددند جايگزين مناسبی برای نفت ايران بيابند تا در آينده نزديک خللی در واردات نفت ايجاد نشود. در سفر دو روزه ریيس جمهوری کره جنوبی به رياض، علی النعيمی، وزير نفت عربستان قول داد که نفت مورد نياز آن کشور را بدون وقفه تامين کند.

عربستان در سال گذشته ۲۷۰ ميليون بشکه نفت به کره جنوبی صادر کرد که با قرارداد جديد احتمالا حجم نفت صادراتی ریاض افزايش خواهد يافت.

پيش از اين هم عربستان و چند کشور ديگر توليد کننده نفت اعلام کرده بودند که آماده افزايش سطح توليد برای پر کردن خلاء ناشی از قطع صادرات نفت ايران به آسيا و اروپا هستند.

قرار است ریيس جمهوری کره جنوبی روز پنجشنبه در دوحه، پايتخت قطر با رهبران این کشور درباره خريد نفت و همکاری های دو جانبه گفت و گو کند.

کشورهای عضو اتحاديه اروپا خريد نفت از ايران را حدود پنج ماه ديگر کاملا متوقف می کنند و مشتريان آسيايی ايران هم درصدد هستند نفت مورد نياز خود را از ديگر توليد کنندگان نفت در خليج فارس تامين کنند.
XS
SM
MD
LG