لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

۷۱۷ نفر هنگام «رمی جمرات» در منا زیر دست و پا کشته شدند


سازمان دفاع مدنی عربستان سعودی، آخرین آمار قربانیان مراسم «رمی جمرات» در منا در روز پنجشنبه دوم مهر را ۷۱۷ نفر کشته و ۸۶۳ نفر زخمی اعلام کرد. این افراد بر اثر ازدحام جمعیت و زیر دست و پا کشته شده‌اند.

مراسم «رمی جمرات» که در آن حجاج به سوی استوانه‌های سنگی به عنوان «نماد شیطان» سنگ پرتاب می‌کنند مرحله ماقبل قربانی کردن گوسفند و پایان رسمی مراسم حج است.

رسانه‌های عربستانی گزارش داده‌اند که در مراسم روز پنجشنبه صدها هزار زائر حضور داشته‌اند. خبرگزاری آلمان این تعداد را نزدیک به دو میلیون نفر اعلام کرده است.

سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت ایران، تا لحظه تنظیم این خبر، مرگ ۴۳ ایرانی و مجروح شدن ۶۰ تن دیگر در این حادثه خبر داده است.

آقای اوحدی به ایسنا گفته که «زائران از تمام کشور‌ها به سوی محل برگزاری مناسک می‌روند، امروز در ساعت ۹ صبح اعلام شد که دو مسیر را بسته‌اند و زائران تنها از سه مسیر می‌توانند به رمی جمرات بروند، به همین دلیل و با توجه به ازدحام زیاد و تحت فشار قرار گرفتن مردم، شاهد فاجعه‌ای تلخ و ناگوار بودیم».

رییس سازمان حج و زیارت ایران با انتقاد از عربستان سعودی افزود: «امکان تردد حتی برای آمبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد که این نشان می‌دهد عربستان خود را برای چنین اتفاقی آماده نکرده است».

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه ایران نیز «مقامات عربستان سعودی» را مسئول این حادثه دانست و گفت که «آن‌ها باید فورا اقدامات موثری را برای مدیریت بحران موجود و تامین امنیت کامل زوار به عمل آورند».

آقای امیرعبداللهیان افزود: «بی‌تدبیری در تامین امنیت حجاج از سوی مقامات ذیربط سعودی غیر قابل اغماض است».

حسن قشقاوی، معاون پارلمانی و حقوقی وزارت امور خارجه نیز از تشکیل ستاد ویژه‌ای در این وزارتخانه برای پیگیری حادثه خبر داد.

عکس‌هایی از حادثه از صفحه توییتر «دفاع مدنی» عربستان سعودی:

حادثه منا که در روز عید قربان رخ داده، دومین حادثه عمده برای زائران مراسم حج است که ظرف کمتر از دو هفته در عربستان سعودی رخ می‌دهد.

روز ۲۰ شهریور نیز در جریان سقوط یک دستگاه جرثقیل در مسجدالحرام مکه ۱۰۷ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. ۱۱ نفر از این تعداد ایرانی بودند.

کشته شدن حجاج در مسجدالحرام انتقاد مقام‌های ایرانی را برانگیخت و از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز اول مهر در پیامی به مناسبت «مراسم حج» گفت که «تامین امنیت سنگین» حجاج «خواسته‌ قطعی ماست».

در سال ۲۰۰۶ نیز در مراسم منا ۳۵۰ زائر زیر دست و پا کشته شدند.

صدها نفر در مراسم حج زیر دست و پا کشته شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:04 0:00

XS
SM
MD
LG