لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

سازمان ملل متحد: شمار آوارگان سوری به ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد


سازمان ملل متحد شمار آوارگان سوری که تاکنون به چهار کشور همسايه سوريه گريخته‌اند را ۲۹۴ هزار نفر برآورد کرده است.
سازمان ملل متحد شمار آوارگان سوری که تاکنون به چهار کشور همسايه سوريه گريخته‌اند را ۲۹۴ هزار نفر برآورد کرده است.
کميساريای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد که شمار آوارگان سوری که از کشور خود فرار می‌کنند، ممکن است تا پايان سال جاری ميلادی به ۷۰۰هزار نفر برسد. اين در حالی است که شمار کشته شدگان روز چهارشنبه در سوريه بيش از ۳۰۰ نفر اعلام شده است.

از سويی دیگر، روسيه بار ديگر با هر گونه دخالت نظامی در سوريه مخالفت کرد. در مقابل تونس خواستار استقرار نيروهای حافظ صلح عربی در سوريه شد.

۷۰۰ هزار آواره

کميساريای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد روز پنجشنبه –ششم مهرماه اعلام کرد که ممکن است تا پايان سال جاری ميلادی، شمار آوارگان سوری که از خشونت‌ها در کشور خود فرار می‌کنند، به ۷۰۰هزار نفر برسد.

اين آمار با پيش بينی پيشين اين نهاد بين المللی که شمار آورگان سوری تا پايان سال جاری ميلادی را ۱۸۵هزار نفر برآورد کرده بود، تفاوت بسيار دارد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد شمار آوارگان سوری که تاکنون به چهار کشور همسايه سوريه گريخته‌اند را ۲۹۴ هزار نفر برآورد کرده است. کشورهای همسايه سوريه، اردن، عراق، لبنان و ترکيه هستند.

اين گزارش در حالی منتشر شده است که تا پايان سال جاری ميلادی، حدود سه ماه بيشتر باقی نمانده است.

۳۰۰ کشته در يک روز

از سوی دیگر، ديده‌بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد که روز چهارشنبه، بيش از ۳۰۰ نفر در مناطق مختلف اين کشور کشته شدند.

روز چهارشنبه هم يکی از خونبار‌ترين روزهای سوريه در بيش از ۱۸ ماه بحران اين کشور بود؛ بحرانی که با تظاهرات خيابانی عليه بشار اسد ریيس جمهوری سوريه آغاز شد اما پس از آن به جنگ مسلحانه ميان نيروهای دولتی و مخالفان سوق داده شد.

ديده‌بان حقوق بشر سوريه- سازمانی که مقر آن در بريتانيا است و از راه شبکه‌ای از فعالان، خشونت‌ها در سوريه را تحت نظر دارد- در گزارشی اعلام کرد که روز چهارشنبه دستکم ۵۵ نفر در مناطق حومه دمشق کشته شدند. حدود ۴۰ نفر از اين افراد در شهرک ذيابيه که در جنوب شرق پايتخت قرار دارد، تيرباران شدند.

به گزارش رويترز، شماری ديگر از فعالان، حادثه ذيابيه را «کشتار» توصيف کرده و می‌گويند که در آن، دستکم ۱۰۷ نفر کشته شدند. آن‌ها نيروهای وابسته به نظام بشار اسد را متهم به تيرباران اين افراد می‌کنند.

تصاوير ويدیويی که از حادثه شامگاه چهارشنبه ذيابيه منتشر شده است، جنازه‌های خونينی را نشان می‌دهد که کنار يکديگر قرار داده شده و با پتو پيچانده شده‌اند.

روز چهارشنبه ساختمان ستاد مشترک ارتش سوريه در دمشق نيز هدف دو انفجار و حمله نيروهای مسلح مخالفان قرار گرفت.

مخالفت روسيه با مداخله نظامی در سوريه

در همین حال، سرگئی لاوروف وزير امور خارجه روسيه در سخنرانی شامگاه چهارشنبه خود در شورای امنيت سازمان ملل متحد که به «صلح و امنيت در خاورميانه» اختصاص داده شده بود، بار ديگر با دخالت نظامی خارجی در سوريه مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری اينترتاس، لاوروف در سخنرانی خود گفت: «ما هرگونه اعمال خشونت آميز و هرگونه نقض حقوق بشر و قانون انسانی را از هر طرف باشد، محکوم می‌کنيم؛ چه از سوی دولت سوريه باشد چه از سوی مخالفان. مسئوليت ما در برابر ادامه خونريزی در سوريه کم نيست، کشورهايی که مخالفان بشار اسد را به نپذيرفتن آتش بس و گفت‌و‌گو تشويق می‌کنند و خواهان تسليم شدن بدون قيد و شرط نظام اسد هستند، مسئول اين وضعيت هستند.»

او ادامه داد: «اين راه نه تنها غير واقعی است بلکه از اعمال تروريستی که مخالفان مسلح مرتکب می‌شوند، چشم پوشی می‌کند.»

لاوروف تاکيد کرد: «شکی نيست که راه حل نظامی، تهديد خطرناکی برای امنيت و صلح منطقه‌ای تشکيل می‌دهد؛ چه برسد به دخالت نظامی خارجی. به علاوه اينکه پيش بينی پيامدهای آن دشوار است. به توافق مستحکم می‌توان از راه مذاکره يافتن امتياز دادن‌هايی که منافع همه طوايف و مجموعه‌های نژادی در سوريه را رعايت می‌کند، دست يافت.»

وزير امور خارجه روسيه ادامه داد که پايه چنين توافقی در قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد و طرح شش ماده‌ای کوفی عنان که هم از سوی شورای امنيت پذيرفته شد و هم در کنفرانس گروه تماس درباره سوريه در ژنو مورد تاييد قرار گرفت، موجود است.

کوفی عنان فرستاده ويژه پيشين سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه است طرحی شش ماده‌ای برای حل و فصل بحران اين کشور ارائه داده بود که با موافقت طرف‌های بحران در سوريه و همچنين طرف‌های بين المللی مواجه شد. اين طرح اما هيچ‌گاه اجرا نشد.

آتش بس ميان گروه‌های درگير در سوريه، خروج نيروهای نظامی دولتی و خودروهای زرهی از مناطق مسکونی، رسيدن کمک‌های انسانی به نيازمندان و گفت‌و‌گو ميان دولت و اپوزيسيون، از جمله مهم‌ترين بندهای طرح کوفی عنان هستند.

تونس: نيروهای حافظ صلح عربی به سوريه اعزام شود

المنصف المرزوقی، ریيس جمهوری تونس، اعلام کرد که کشورش خواهان اعزام «نيروهای حافظ صلح عربی به سوريه است.

المروزقی شامگاه چهارشنبه در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما حامی راه حل مسالمت آميز برای بحران سوريه هستيم و از تمام تلاش‌ها در اين زمينه حمايت می‌کنيم. در صورت لزوم بايد نيروی حافظ صبح عربی برای پاسداری از صلح در سوريه، دخالت کند.»

او ادامه داد: «بايد در برابر اين ديکتاتور خونخوار (بشار اسد) کاری انجام دهيم. ما با نيرويی مواجه هستيم که اين قابليت را دارد که برای بقا در قدرت، تمام کشور را ويران کند.»

المرزوقی در صحبتی ديگر با خبرنگاران، وضعيت در سوريه را «فاجعه بار» توصيف کرد و گفت: «متاسفانه مردم سوريه از حمايت لازم برخوردار نيستند.»

پيش‌تر شيخ حمد بن خليفه آل ثانی امير قطر در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار دخالت نيروهای نظامی عربی برای پايان دادن به بحران سوريه شده بود.
XS
SM
MD
LG