لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

انتخابات ۲۰۱۲، پر هزينه‌ترين کارزار انتخابات تاريخ آمريکا؛ شش ميليارد دلار


بر پايه ارزيابی های سازمانCRP که نهادی غير انتفاعی است انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۲ آمريکا پر هزينه ترين کارزار انتخاباتی در تاريخ اين کشور است.

بر اساس اين گزارش، باراک اوباما نامزد حزب دمکرات،‌ ميت رامنی نامزد حزب جمهوريخواه و گروه های طرفدار آنها تا کنون حدود دو ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار برای راه يافتن به کاخ سفيد واشينگتن هزينه کرده اند.

به اين مقدار بايد هزينه های تبليغاتی انتخابات مجلس سنا، مجلس نمايندگان و انتخابات محلی در برخی از ايالت‌ها را نيز افزود که در آن صورت مجموع پولی که برای انتخابات سال ۲۰۱۲ هزينه شده به شش ميليارد دلار می رسد.

اين مقدار دو برابر پولی است که در انتخابات سال ۲۰۰۰ مصرف شد و هقت درصد بيشتر از هزينه های انتخاباتی در سال ۲۰۰۸ است.

به گزارش روزنامه فايننشال تايمز، هزينه های انتخاباتی در آمريکا از هر کشور ديگری در جهان غرب بيشتر است. در انتخابات سال پيش کانادا فقط ۲۹۰ ميليون دلار صرف فعاليت های انتخاباتی شد و دو سال پيش در بريتانيا نامزدهای انتخاباتی تنها حدود ۹۰ ميليون دلار پول خرج کردند.

اين در حالی است که در انتخابات سال ۲۰۱۲ آمريکا برای هر شهروند آن کشور ازجمله کودکانی که حق رای ندارند ۱۸ دلار هزينه شده است.

به نوشته روزنامه فايننشيال تايمز، هزينه های انتخاباتی در آمريکا گرچه رقم بسيار بزرگی است ولی يک مقايسه کوچک با ديگر مخارج آمريکايی ها نشان می دهد که اين مقدار چندان هم شگفت آور نيست.

آمريکاييان امسال تنها هفت ميليارد دلار برای خريد چيپس خرج می کنند و ماه پيش هم در مراسم سنتی هالووين حدود هشت ميليارد دلار برای خريد شکلات و جشن های مختلف خرج کردند. مخارج جنگ افغانستان برای دولت آمريکا هم حدود شش ميليارد دلار در ماه است.

به نوشته فايننشيال تايمز، هزينه کردن شش ميليارد دلار برای کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۲ رقم عجيب و غريبی نيست ولی آنچه که بيشتر آمريکايی ها را ناراحت می کند چگونگی جمع آوری اين پولهاست.

تا چند سال پيش سازمان ها و نهادهای مختلف می توانستند منابع کمک های مالی به نامزدهای انتخاباتی را رديابی کنند ولی با رای دادگاه عالی آمريکا در سال ۲۰۱۰ ديگر اين کار به راحتی انجام نمی شود.

طبق اين قانون، نهادها و گروه های لابی می توانند با تشکيل ائتلاف های بزرگ دست به جمع آوری پول بزنند و در کارزارهای انتخاباتی از پول جمع آوری شده به نفع مورد نامزد مورد نظرشان استفاده کنند.

در نظر سنجی هايی که انجام شده ۸۰ درصد آمريکايی ها مخالف اين قانون انتخاباتی هستند. اما به نوشته فايننشيال تايمز، صرف نظر از اينکه چه کسی در انتخابات روز سه شنبه پيروز می شود آنچه که به راحتی می توان حدس زند اين است که هزينه انتخابات سال ۲۰۱۶ بيشتر از امسال خواهد بود.
XS
SM
MD
LG