لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

واشینگتن رسما ابوطالبی را به دخالت در اشغال سفارت آمریکا متهم کرد


جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به طور رسمی حمید ابوطالبی، سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل، را متهم کرد که در اشغال سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ و گروگانگیری ۵۲ دیپلمات آمریکایی دست داشته است.

جن ساکی روز سه شنبه، ۲۶ فروردین، اظهار داشت: «او (ابوطالبی) خودش گفته که در این مسئله دخالت داشته است، و با توجه به نقش وی در حوادث سال ۱۹۷۹ که به وضوح مسئله‌ای تکان دهنده برای مردم آمریکا بوده، دادن ویزا به او غیرقابل قبول است».

این نخستین بار است که واشینگتن به صورت علنی سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل را به اشغال سفارت آمریکا در تهران ربط می‌دهد که از سوی دانشجویان موسوم به پیرو خط امام صورت گرفت و در جریان آن، ۵۲ دیپلمات آمریکایی به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفته شدند.

این در حالی است که خود آقای ابوطالبی هرگونه دخالت در گروگانگیری را رد کرده و گفته که تنها مترجم نماینده پاپ در دیدار با گروگان‌ها بوده است.

حادثه گروگانگیری، ایالات متحده را در شوک فرو برد و از سه دهه پیش تاکنون روابط دیپلماتیک میان تهران و واشینگتن همواره خصمانه بوده است.

دیپلمات‌های سابق آمریکایی که در سفارت این کشور در تهران به گروگان گرفته شده بودند همراه با اعضای کنگره آمریکا به شدت با پذیرش سفیر جدید ایران در سازمان ملل مخالفت کرده و از بارک اوباما خواسته‌اند که برای وی ویزا صادر نکند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، هفته گذشته گفت که آقای ابوطالبی از نظر آمریکا «گزینه مناسبی» نیست و از تهران خواست تا فرد دیگری جایگزین او کند. اما عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید که وی تنها گزینه ایران است.

روز دوشنبه هفته جاری نیز ایران اعلام کرد که از آمریکا به سازمان ملل شکایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل به طور طبیعی باید برای دیپلمات‌هایی که در سازمان ملل خدمت می‌کنند ویزا صادر کند. ابوطالبی هم پیش از این برای شرکت در چندین نشست سازمان ملل در نیویورک ویزای ورود به خاک آمریکا را دریافت کرده بود.

بر اساس «موافقتنامه مقر» که در سال ۱۹۴۷ امضاء شده، آمریکا باید برای دیپلمات‌های کشور‌ها در سازمان ملل ویزا صادر کند ولی با وجود این «استثناهای محدودی» وجود دارد که شامل نگرانی آمریکا نسبت به دخالت فرد معرفی شده در امور امنیتی و تروریسم می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت که واشینگتن «بنا ندارد تا درباره اینکه ما پیرامون دخالت وی در بحران گروگانگیری چه فکر می‌کنیم توضیحی دهد».

وی اظهار داشت: «تا جایی که می‌دانیم، این یک تجربه سخت برای ۵۲ شهروند آمریکایی بود که به گروگان گرفته شدند. و به همین دلیل، ما نمی‌توانیم ویزای وی را تایید کنیم».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های آمریکا به طور خصوصی گفته‌اند که درخواست ویزای حمید ابوطالبی رد نشده است و آن‌ها امیدوارند که تهران فرد دیگری را معرفی کند.

به نظر می‌رسد که آمریکا در گذشته صدور ویزا برای سفیر کشوری در سازمان ملل را رد نکرده است، اگرچه تهران یک بار در اوایل دهه ۱۹۹۰ از درخواست خود برای معرفی فردی به عنوان سفیرش صرفنظر کرد.
XS
SM
MD
LG