لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

«ترجمه نادرست سخنان لاوروف در ایران»


سرگئی لاوروف در جریان دیدار یک روزه اش از ایران و دیدار با علی اکبر صالحی، وزیر خارجه
سرگئی لاوروف در جریان دیدار یک روزه اش از ایران و دیدار با علی اکبر صالحی، وزیر خارجه
سخنان ضبط شده سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نشان می دهد که ترجمه نادرستی از گفته های او در ایران منتشر شده و این مقام دولت روسیه، ایالات متحده را به مسلح کردن شورشیان سوریه متهم نکرده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی «بلومبرگ»، در ترجمه روسی به فارسی سخنان آقای لاوروف که توسط خبرگزاری ها و تلویزیون ایران منتشر شده، از قول وزیر خارجه روسیه آمده است که او «ایالات متحده آمریکا را به کمک رسانی به شورشیان سوریه» متهم کرده است.

وزیر خارجه روسیه که در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با علی اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، سخن می گفت در پاسخ به سؤال خبرنگاری روسی درباره اتهام هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، علیه روسیه مبنی بر این که مسکو با ارسال هلیکوپترهای جنگی به سوریه به آتش درگیری ها دامن می زند، توضیح داد که «ما به سوریه یا هیچ کشور دیگری تجهیزات ویژه ای را ارسال نمی کنیم که علیه تظاهرات مسالمت آمیز مورد استفاده قرار گیرند.»

گزارش سایت «بلومبرگ» تأکید می کند که پاسخ لاوروف را بر اساس نسخ اصلی روسی سخنان ضبط شده وی که از وزارت خارجه دریافت کرده پیاده و منتشر کرده است.

سرگئی لاوروف در ادامه افزوده است «برخلاف ایالات متحده که، مثلاً، به صورت منظم چنین تجهیزات خاصی را به منطقه ارسال می کند. از جمله محموله ای جدید که به یکی از کشورهای خلیج فارس فرستاده شده است.»

ترجمه سخنان این مقام روسی در متن منتشر شده توسط خبرگزاری دولتی مهر بدین شکل بوده است: «برخلاف ایالات متحده آمریکا که به مخالفین دولت سوریه اسلحه تحویل می دهد و می توان از آنها در مبارزه با دولت سوریه یاد کرد چنین اقدامی از سوی ما صورت نمی گیرد.»

سرگئی لاوروف روز چهارشنبه و چند روز پیش از مذاکرات مسکو به ایران سفر کرد و پس از دیدار با علی اکبر صالحی، هر دو در کنفرانس خبری حاضر شدند.

گفته های آقای لاوروف در مورد سوریه و ارسال سلاح از سوی آمریکا به سرعت روی خبرگزاری ها منتشر شد ولی ساعتی بعد تکذیب و بعد حذف شد. خبرگزاری رویترز در گزارشی کوتاه نوشت: «ترجمه نادرست از گفته های آقای لاوروف منتشر شده و بر این اساس تمام این گزارش حذف می شود.»

در کنفرانس خبری وزیران خارجه ایران و روسیه، علی اکبر صالحی و سرگئی لاوروف درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ ابراز خوشبینی کردند.

لاوروف در کنفرانس خبری خود تاکید کرد که مفاد مندرج در قطعنامه‌های شورای امنیت باید از سوی ایران اجرا شود و در همین حال با تحریم‌های یکجانبه مخالفت کرد.

لاوروف گفت: «اگر جامعه بین‌المللی موضع جدی داشته باشد که در قطعنامه‌های شورای امنیت انعکاس می‌یابد، امر مشخصی است، اما تحریم‌های یک‌جانبه تاثیر مثبت ندارد.»
XS
SM
MD
LG