لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

سخنگوی اشتون: ایران هنوز به نامه ما پاسخ نداده است


سخنگوی خانم اشتون روز سه شنبه گفت ایران هنوز به نامه رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ نداده است.
سخنگوی خانم اشتون روز سه شنبه گفت ایران هنوز به نامه رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ نداده است.
تهران و اتحادیه اروپا هر دو روز سه شنبه اعلام کردند آمادگی ازسرگیری گفت وگوها در مورد برنامه هسته ایران هستند با این حال، سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که ایران هنوز به نامه ما پاسخ نداده و وقتی که پاسخ آن ها بیاید، می توانیم بقیه کارها را دنبال کنیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه گفت که تهران منتظر برگزاری گفت وگوها است و فقط مانده که زمان و مکان گفت وگوها بررسی و اعلام شود.

ساعتی پس از این اعلام نظر، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون گفت: «مسنله این جاست که تهران کمی سریع تر از روال موجود دارد حرکت می کند. ما هنوز پاسخ نامه خود را دریافت نکرده ایم و وقتی که پاسخ نامه ما آمد، تازه می توانیم از آن جا شروع کنیم.»

خانم اشتون در تاریخ ۲۱ اکتبر سال گذشته میلادی، حدود سه ماه پیش نامه ای به سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نوشت و گفت اروپا آمادگی از سرگیری گفت وگوهایی است که تهران به دلیل مطرح کردن پیش شرط هایش، آن را معلق کرده و از آن کنار کشیده است.

به رغم این که دفتر خانم اشتون می گوید هیچ جواب رسمی از ایران دریافت نشده است، آقای مهمانپرست در جلسه گفت وگویش با خبرنگاران گفت: «ایران پیش از این پاسخ نامه خانم اشتون را داده است. از این رو ما منتظر اعلام ادامه گفت وگوها با خانم اشتون هستیم و منتظریم زمان و تاریخ را اعلام کنند.»

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از گروه موسوم به پنج به علاوه یک با ایران گفت وگو می کند. پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یعنی آمریکا، چین، فرانسه، بریتانیا و روسیه به همراه آلمان، اعضای گروه پنج به علاوه یک هستند.

این گروه در پرونده اتمی جمهوری اسلامی ایران در حال گفت وگو با تهران است تا راهی برای مشخص شدن اهداف برنامه اتمی ایران پیدا کند. ایران می گوید برنامه اتمی را برای تولید برق دنبال می کند.

آقای مهمانپرست همچنین گفته است: «وقتی پیشنهاد رسمی اتحادیه اروپا را دریافت کردیم، تیم مذاکره کننده ایران مشخص می شود و بعد بحث ها بر سر چگونگی ادامه گفت وگوها اعلام خواهد شد.»

سخنگوی خانم اشتون به خبرگزاری فرانسه گفت: «ایرانی ها مسائل را اشتباهی دارند فرض می کنند. اول باید به نامه ما پاسخ دهند. خانم اشتون در نامه خود به طور صریح گفت که اگر ایران فکر می کند برنامه هسته ای صلح آمیزی را دنبال می کند، این فرصت را به آن ها می دهیم که نکات مورد نظر خود را مطرح کنند. در نتیجه ما منتظر پاسخ هستیم و اگر پاسخی که ارسال می کنند، حرف تازه و بامعنایی داشته باشد، آن موقع تصمیم می گیریم که چطور آن را دنبال کنیم.»

علیرضا شیخ‌عطار، سفیر ایران در آلمان، روز شنبه، اعلام کرده بود که سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی، به زودی نامه‌ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای از سرگیری مذاکرات خواهد نوشت. علیرضا شیخ‌عطار گفت: «به زودی آقای جلیلی قرار است نامه‌ای به خانم اشتون بدهند تا مدالیته مذاکرات تنظیم شود.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آخرین نامه خود تصریح کرده بود: «برای اینکه این روند را آغاز کنیم، هدف نخست ما تمرین اعتمادسازی به منظور تسهیل گفت‌وگویی سازنده، برپایه عمل متقابل و رویکردی گام به گام است.»
XS
SM
MD
LG