لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

فرانسه «شورای ملی ليبی» را به رسميت شناخت


دیدار نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه با محمود جبرئیل(راست) و علی عیساوی (وسط) نمایندگان شورای موقت لیبی در کاخ الیزه
دیدار نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه با محمود جبرئیل(راست) و علی عیساوی (وسط) نمایندگان شورای موقت لیبی در کاخ الیزه
در حالی که کشورهای اتحاديه اروپا در حال رايزنی برای فشار بيشتر بر معمر قذافی هستند، دولت فرانسه روز پنجشنبه نوزدهم اسفندماه به عنوان اولين دولت غربی تشکيلات مخالفان در ليبی و «شورای ملی» اين کشور را به رسميت شناخت.

به گزارش آسوشيتد پرس، هر دو طرف مناقشه در ليبی يعنی مخالفان و رژيم حاکم در حالی مشغول رايزنی هستند که سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو به همراه وزيران خارجه اتحاديه اروپا، جلسه ای دو روزه برای راه های جلوگيری از خونريزی و کشتار بيشتر در ليبی را شروع کرده اند.

نيکولا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه با دو تن از نمايندگان شورای ملی ليبی که در بنغازی تشکيل شده ديدار کرد. دفتر آقای سارکوزی می گويد رييس جمهوری فرانسه گفته که با اين تشکيلات روابط ديپلماتيک برقرار کرده و ضمن اعزام سفير، نماينده و سفير آن ها در فرانسه را نيز می پذيرد.

آلن ژوپه، وزير خارجه فرانسه هم گفت: «ما بايد از اين به بعد با نمايندگان جديد ليبی وارد گفت وگو شويم.»

تشديد تحريم ها عليه قذافی

اتحاديه اروپا در حالی که در حال آمادگی برای جلسه وزيران خارجه ناتو در روز جمعه است، تحريم ها عليه معمر قذافی را افزايش داد. قرار است در جلسه ناتو، طرح برقراری «ممنوعيت پرواز» برفراز ليبی را به بحث گذارد.

در صورت طرح پرواز ممنوع، هيچ هواپيمايی از سوی ليبی حق پرواز در حريم هوايی اين کشور را ندارد و در صورتی که هواپيمايی در هوا ديده شود، هدف حمله قرار گرفته و سرنگون خواهد شد. ضمن اين که ممکن است تمام تاسيسات نظامی – هوايی ليبی هدف حمله قرار گيرد.

اتحاديه اروپا پنج نهاد ديگر ليبيايی را به فهرست تحريم ها اضافه کرد و تمامی اموال آن ها را توقيف کرد. فهرستی هم از نزديکان معمر قذافی تهيه شده که اتحاديه اروپا تمامی اموال آن ها را توقيف کرده است. آلمان هم تمامی دارايی های بانک مرکزی ليبی شامل ميليون ها دلار (يورو) در اين کشور را مسدود و توقيف کرد.

گيدو وسته وله، وزير خارجه آلمان در بروکسل گفت: «ديگر هيچ نوع همکاری با قذافی امکان پذير نيست.» وی افزود: «تحريم ها بايد گسترش يابد و هنوز کارهای بيشتری بايد کرد تا ديگر قذافی پول نداشته باشد که به اوباش و مزدوران خود بپردازد که مردم کشور خودش را بکشند.»

به رغم فشارهايی که از ناحيه اروپا به قذافی وارد می شود، رژيم حاکم در ليبی دست به تلاش هايی برای کاهش اين فشارها زده است. گزارش ها حاکی است «محمد طاهر سياله» به نمايندگی از دولت فعلی ليبی روز پنجشنبه با دو تن از مقامات رسمی وزارت خارجه يونان، ديدار کرده است. گفت وگوهای مشابهی هم روز چهارشنبه در پرتغال و با «لوييس آمادو» وزير خارجه اين کشور صورت گرفته است.

«آلکساندر استاب»، وزير خارجه فنلاند روز پنجشنبه گفت: «به وضوح مشخص است که ما هيچ اقدامی را نبايد از دستور کار دور کنيم و بايد به فشارها ادامه دهيم تا از دست قذافی خلاص شويم.»

ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا گفت: «ما درحال کار هستيم تا هرچه بيشتر قذافی را منزوی کنيم. ضمن اين که بحث بر سر طرح ممنوعيت پرواز برفراز ليبی و همچنين کمک به بحران انسانی در ليبی ادامه دارد.» وی افزود: «ما از قذافی و رژيم او می خواهيم که به خشونت پايان دهند.»

مذاکرات ناتو در حالی ادامه دارد که آمريکا که يکی از اعضای ناتو است، گفته که تمامی حرکت ها در آسمان ليبی و نيز انتقال نيروها را به دقت زيرنظر دارد.

ناتو می گويد تا زمانی که حمايت جهانی و بين المللی نباشد، هيچ گونه اقدام نظامی عليه رژيم حاکم در ليبی انجام نخواهد داد. ايتاليا هم روز پنجشنبه گفت تا قذافی از قدرت کنار نرود، هيچ گونه مذاکره ای با اين کشور نخواهد داشت.

دستگيری خبرنگاران در ليبی

در ليبی خشونت ها کماکان ادامه دارد. يکی از خبرنگاران تلويزيونی اسکای نيوز در گفت وگو با شبکه تلويزيونی سی ان ان، از شليک نيروهای نظامی طرفدار قذافی به آمبولانس ها خبر داد. ضمن اين که روز چهارشنبه اعضای تيم خبری شبکه عرب زبان بی بی سی مورد حمله نيروهای حامی قذافی قرار گرفتند.

گزارش ها حاکی است دو خبرنگار روزنامه گاردين هم که در غرب ليبی ناپديد شده بودند، در اسارت نيروهای حامی قذافی هستند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک خبرنگار برزيلی هم که ناپديد شده بود، گزارش شده که در دست نيروهای حامی قذافی است.
XS
SM
MD
LG