لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

ده‌ها کشته در پی وقوع زلزله ۸.۹ ريشتری در سواحل شرقی ژاپن


تصاویری از مناطق سونامی زده و گرفتار آتش سوزی در شمال شرقی ژاپن
تصاویری از مناطق سونامی زده و گرفتار آتش سوزی در شمال شرقی ژاپن
زلزله‌ای به قدرت ۸.۹ ريشتر که در تاريخ زمين‌لرزه‌های ژاپن بی‌سابقه توصیف شده، روز جمعه سواحل شرقی اين کشور و شهر «سيندای» را لرزاند و آخرين گزارش‌ها حاکی است ده‌ها تن در پی اين زلزله کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اين زلزله که حدود چهار دقیقه به طول انجامید، باعث شد موج‌های سونامی در شرق ژاپن به راه بيافتد که در پی آن، ماشين‌ها، کشتی‌ها و قايق‌ها و خانه‌ها تخريب شده و در برخی نقاط شهر هم آتش‌سوزی به راه افتاد.

اعلان خطر و آمادگی برای سونانی برای تمامی کشورهای حاشيه اقيانوس آرام از جمله غرب آمريکا، آمريکای جنوبی، کانادا، آلاسکا، نيوزيلند و استراليا، روسيه، شيلی، اندونزی فرستاده شده است.

اين زلزله تاکنون نزدیک به ۱۹ پس‌لرزه در پی داشت که برخی از اين پس‌لرزه‌ها حدود شش ريشتر قدرت داشت. بسیاری از مناطق ساحل شرقی ژاپن به شدت لرزيده و حتی شدت اين زلزله در توکيو، پايتخت ژاپن هم که از مرکز زلزله ۴۰۰ کيلومتر فاصله دارد، احساس شده است.

نائوتو کان، نخست‌وزير ژاپن ساعتی پس از وقوع زلزله در مقابل دوربين تلويزيونی قرار گرفت و گفت که برخی از تأسيسات اتمی در شعاع اين زمين لرزه بوده ولی خسارتی وارد نشده و اين تأسيسات به طور خودکار متوقف شده است و هيچ نشانه‌ای از درز مواد خطرناک هم وجود ندارد. وی افزود که مناطق شمالی ژاپن خسارت بيشتری ديده‌اند.

هرچند پدیده زمین‌لرزه به طور مکرر در ژاپن روی می‌دهد، اما زلزله‌ای به اين شدت در تاريخ اين کشور و از زمانی که سوابق زلزله در ژاپن در سال‌های ۱۸۰۰ ثبت شده، بی‌سابقه بوده است.

بر اساس گزارش‌ها امواج سونامی که در ساحل شرقی به پاشد، به ارتفاع هفت متر رسيده است. امواج سونامی کشتی‌ها، قايق‌های ماهيگيری و ماشين‌ها را بلند کرد و يا نابود کردند و يا به کناره شرقی خط ساحل کوبيده‌اند.

امواج گل‌آلود وارد زمين‌های کشاورزی در نزديکی شهر سيندای شده‌اند. تصاوير تلويزيونی حاکی است امواج آب داخل فرودگاه شهر سيندای در شمال ژاپن شده و ماشين‌ها و اتوبوس‌ها و مينی‌بوس‌ها و گل و لای را به محيط فرودگاه کشانده است.

زلزله ۹ . ۸ ريشتری ژاپن را لرزاند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:58 0:00
لینک مستقیم


سخنگوی دولت ژاپن گفته که تخمين تلفات احتمالی بالاست و بر اساس گزارش‌های ارسالی، کمک‌های لازم هم به اين مناطق ارسال خواهد شد.

همچنين ارتش ژاپن به همراه هليکوپترهای نظامی به مناطق زلزله زده اعزام شده اند.

پالايشگاه بزرگی در شهر «ايشی هارا» دچار آتش سوزی شده و شعله های آتش به ارتفاع ۳۰ متر به هوا برخاسته است. نيروهای آتش نشانی در حال خاموش کردن آتش در گوشه و کنار مناطق زلزله زده هستند.

در «مياگی» در شمال شرقی ژاپن، آتش‌سوزی در توربين‌های يک تأسيسات اتمی گزارش شده است. اين ساختمان جدای از تأسيسات هسته‌ای مرتبط با آن است و تحقيقات برای دلايل آتش‌سوزی ادامه دارد.

گزارش مرکز زمين‌لرزه و زمين‌شناسی آمريکا می‌گويد این زلزله ساعت ۲:۴۶ دقيقه به وقت محلی روی داده است. مرکز اين زمين‌لرزه در آب‌های شرق ژاپن، ۱۰ کيلومتر زيرزمين و ۱۲۵ کيلومتر در شرق ساحل بوده است.

فيليپين می‌گويد ممکن است سونامی با امواجی به بلندی يک متر به اين کشور برسد.

مرکز شهر توکيو به شدت لرزيده و حتی آنتن‌های بالای بنايی که متأثر از برج ايفل ساخته شده و ۳۳۳ متر ارتفاع دارد، خم شده است. خبرگزاری‌های ژاپن می‌گويند برق مترو و قطارهای شهری در توکيو قطع شده و حدود چهار ميليون خانه در توکيو و حومه دچار قطع برق شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است شمار زيادی از مردم در ايستگاه «شون جوکو» که يکی از شلوغ‌ترين ايستگاه‌های قطار جهان است، گرفتار شده و نمی‌توانند به جايی بروند.

تمامی ايستگاه‌های خبری از مردم خواسته‌اند محل کار خود را ترک نکنند چرا که ممکن است زمين‌لرزه‌های ديگری در راه باشد.

فرودگاه اصلی توکيو بسته شده و فرودگاه تازه تأسيس «ايباراکی» در ۸۰ کيلومتری شمال شرقی توکيو به دليل تخريب کامل سقف محوطه فرودگاه، تعطيل شده است.

گزارش شده در روزهای گذشته شماری از زلزله‌ها اين منطقه را لرزانده است. از جمله زلزله‌ای به قدرت ۷.۳ ريشتر که روز چهارشنبه همين منطقه را لرزاند.

آتش در شهرهای «فوکوشيما»، «سيندای»، «ايواته» و «ايباراکی» در شمال شرقی ژاپن گزارش شده است. در مياگی هم تخريب خانه‌ها و رانش زمين گزارش شده است.

آخرين زلزله شديد ژاپن در سال ۱۹۲۳ و در شهر «کانتو» روی داد که ۸.۳ ريشتر بود و در پی آن، ۱۴۳ هزار تن کشته شدند. زلزله‌ای در شهر «کوبی» در سال ۱۹۹۶ مرگ شش هزار و ۴۰۰ تن را در پی داشت.

ژاپن روی منطقه‌ای به نام «حلقه آتش» قرار گرفته که دايره‌ای است که مرکزی آتش‌فشان خيز دارد و ۹۰ درصد زمين‌لرزه‌های جهان در آن روی می‌دهد.

زمين لرزه سال ۲۰۰۴ که سونامی در اقيانوس هند را باعث شد و در پی آن ۲۳۰ هزار تن در ۱۲ کشور جهان در حاشيه اين اقيانوس کشته شدند، از همين حلقه آتش شروع شده بود.

زلزله ۸.۸ ريشتری شيلی هم که سال گذشته روی داد، سونامی و تخريب به همراه داشت و ۵۲۴ تن کشته شدند.
XS
SM
MD
LG