لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

مصلحی: سفارت مجازی آمریکا، دامی برای جاسوسی است


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه گفت که راه اندازی سفارت مجازی آمریکا برای ایران، نوعی توطئه و دام برای جاسوسی است و دولت آمریکا با این کار‌ها، «در وهم و خیال» به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای مصلحی روز یکشنبه در پایان جلسه هیات دولت گفت: «مردم و به ویژه جوانان باید هشیار باشند که فریب چنین اقداماتی را نخورند چرا که این کار یک طرح توطئه برای جاسوسی است.»

حیدر مصلحی گفت: «سفارت، اصطلاحی است که در عرف دیپلماتیک معنا دارد و باید مورد قبول کشور مقابل باشد و شکیل سفارت باید مراحل اصولی همچون اعتبارنامه را طی کند اما موضوعی که آمریکایی‌ها به عنوان سفارت مجازی مطرح کرده‌اند وجود خارجی ندارد.»

وزیر اطلاعات دولت جمهوری اسلامی گفته است: «اینکه می‌بینیم در موقعیت‌های مختلف، آمریکایی‌ها دست به چنین اقداماتی می‌زنند به دلیل ورشکستگی سیاسی است و اینکه آنها نتوانسته‌اند در جمهوری اسلامی ایران نتیجه دلخواه خود را بدست آورند.»

وی افزود: «همانطور که قبلا نیز بار‌ها اعلام کرده‌ایم ایران در فضای سایبر و مجازی، تسلط و اشراف بسیار خوبی دارد به گونه‌ای که اخیرا به برخی از کشورهایی که انتخابات برگزار کرده‌اند هشدار داده‌ایم که آمریکا برای شما برنامه و طرح دارد و حتی گفته‌ایم چه کسانی قصد انجام چه کارهایی را دارند و داشتن این اطلاعات، موجب تعجب مسوولان این کشور‌ها شده است.»

وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که برای ارتباط بهتر با مردم ایران یک سفارتخانه مجازی بر روی اینترنت راه اندازی کرده است. این وب سایت به دو زبان فارسی و انگلیسی است و قرار است که ایرانیان با مراجعه به آن پرسش‌ها و مسائل مربوط به ویزا را پیگیری کنند. ساعاتی پس از راه اندازی این سفارت مجازی، ایران دسترسی به آن را ممنوع کرده و این سایت را فیلتر کرد.

سایت مجازی سفارت آمریکا به آدرس iran.usembassy.gov اوایل روز چهارشنبه و در نخستین روز کاری پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورا، مسدود و فیلتر شده است.

خبر راه اندازی این سایت که نخستین بار در مصاحبه ماه پیش هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، با شبکه های تلویزیونی صدای آمریکا و بی بی سی فارسی اعلام شد، با واکنش های تند مسوولان جمهوری اسلامی ایران روبرو شده بود.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، در این زمینه گفته بود که این برنامه با شکست روبرو خواهد شد و «اگر آمريکايی ها تصور می کنند که می توانند با سفارتخانه مجازی خود در ايران کاری انجام دهند، در اشتباه هستند.»

هیلاری کلینتون در پیامی ویدئویی به مناسبت راه اندازی سایت سفارت مجازی آمریکا گفته است که «نبود سفارت آمریکا در تهران، مانعی برای گفت‌و‌گو میان شهروندان ایران و آمریکا شده است.»

وندی شرمن، معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور سیاسی، نیز به هنگام آغاز به کار این سفارتخانه مجازی گفت: «ما می‌خواهیم به صورت مستقیم با مردم ایران ارتباط برقرار کنیم. ما می‌خواهیم همه مردم ایران به ویژه جمعیت بزرگ جوانان درداخل ایران بدانند که ایالات متحده به مردم ایران و تمدن آن‌ها عمیقا احترام می‌گذارد.»
XS
SM
MD
LG