لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

نيروهای روسيه در آستانه تصرف سه شهر گرجستان


رویترز از حضور نیروهای روسیه در اطراف یا داخل سه شهر گرجستان خبر داده است. (عکس از epa)
رویترز از حضور نیروهای روسیه در اطراف یا داخل سه شهر گرجستان خبر داده است. (عکس از epa)

يگان های زرهی ارتش روسيه با ناديده گرفتن درخواست واشينگتن مبنی بر احترام به تماميت ارضی گرجستان، وارد خاک اين کشور شده و دست کم سه شهر را تصرف یا محاصره کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، نيروهای ارتش روسيه، در شهر گوری واقع در مرکز گرجستان، و خارج شهر غربی زاگديدی ديده شده اند همچنين ساکنان شهر پوتی، واقع در کرانه دريای سياه شاهد تهاجم نيروهای روسيه بود.


در مسکو، دو روز پس از آنکه دولت روسيه طرح صلح پيشنهادی فرانسه را امضا کرد، يک ژنرال ارتش روسيه که نامی از او برده نشده به رويترز گفته است : حضور نيروهای حافظ صلح روسيه در شهر پوتی و گوری حق مشروع روسيه است.


درگيری ها ميان گرجستان و جدايی طلبان اوستيای جنوبی، روز جمعه ۱۸ مرداد ماه آغاز شد. يک روز پيش آغاز اين درگيری ها، گرجستان برای پايان درگيری های محدود تری که از حدود يک هفته پيش از آن آغاز شده بود، علام آتش بس کرده بود.


با شدت گرفتن درگيری ها از روز شنبه يگان های زرهی ارتش روسيه با پشتيبانی هوايی وارد اوستيای جنوبی شدند، نيروهای گرجستان را که به اين منطقه پيشروی کرده بودند، به عقب راندند و با ادامه پيشروی وارد بخش هايی از خاک گرجستان شدند.


روز پنجشنبه و پيش از انتشار خبر پيشروی روسيه در گرجستان، دميتری مدودیِف، رييس جمهوری روسيه، با رهبران جدايی طلبان اوستيای جنوبی و ابخاز در کرملين ديدار کرد حمايت خود رار از آنان اعلام کرد.


هشدار وزیر دفاع آمریکا

همزمان در واشينگتن، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، اعلام کرد که رفتار مسکو معانی عميقی در روابط امنيتی دارد و می تواند رابطه با واشينگتن را در سال های پيش رو تحت تاثير قرار دهد.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، هم که به منظور تلاش برای حل بحران گرجستان راهی پاريس شده است، عصر روز پنجشنبه از روسيه خواست به مفاد موافقت نامه آتش بسی که با ميانجيگری نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، امضا کرده است، پایبند باشد.


رييس جمهوری فرانسه هم گفته است که کاندوليزا رايس قرار است روز جمعه به تفليس، پايتخت گرجستان برود تا از رييس جمهوری اين کشور بخواهد توافق صلحی که از سوی روسيه امضا شده است را قبول کرده و متقابلا امضا کند.


اين تلاش ها در حالی صورت می گيرد که سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، روز پنجشنبه با صراحت اعلام کرد که جهان می تواند هر گونه صحبت درخصوص تماميت ارضی گرجستان را فراموش کند.


چالش در روابط روسيه و اکراين


در همین حال، روابط مسکو و اوکراين، متحد گرجستان، بر سر بازگشت کشتی هایش به بندری در اوکرائین با چالش مواجه شده است.


ويکتور يوشچنکو، ریيس جمهوی اوکراین روز چهارشنبه ۲۳ مرداد ماه با صدور فرمانی، مقررات تازه ای برای حضور ناوگان روسيه در بندر سواستوپل اعلام کرد.


ناوگان روسيه دربندرسواستوپل در کرانه های دريای سياه و در خاک اوکراين، در اوج جنگ ميان روسيه و گرجستان از اين بندر خارج شدند و به سوی سواحل گرجستان رفتند اما اوکراين به اين کشتی ها اجازه بازگشت به اين بندر را نمی دهد و اعلام کرده است که روسيه بايد برای بازگشت کشتی هايش از دولت اوکراين اجازه بگيرد.


اما روسيه اعلام کرده است که اين قانون جديد «ناقض توافق های دو کشور» بوده و بی معناست.


XS
SM
MD
LG