لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

عفو بین‌الملل: ترکیه کشوری امن برای بازگرداندن پناهجویان نیست


ایورنا مک‌گوان، مدیر بخش اروپای سازمان عفو بین‌الملل
ایورنا مک‌گوان، مدیر بخش اروپای سازمان عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به توافق ترکیه و اتحادیه اروپا برای بازگرداندن پناهجویان به ترکیه می‌گوید که این توافق، توافقی مخدوش است، چرا که نمی‌توان ترکیه را به عنوان کشوری امن در نظر گرفت.

ایورنا مک‌گوان، مدیر بخش اروپای سازمان عفو بین‌الملل، روز دوشنبه گفته است که توافق روز جمعه میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر بحران پناهجویان «به طور جدی اخلاقاً و قانوناً خدشه‌دار است».

این مقام عفو بین‌الملل به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که ترکیه نمی‌تواند از پناهجویان «حمایت کافی» به عمل آورد.

او اضافه کرده که در حال حاضر دو میلیون و ۷۰۰ هزار پناهجوی سوری در ترکیه به سر می‌برند و سوری‌ها به طور معمول مجبور می‌شوند به سمت مرزها برگردند.

خانم مک‌گوان همچنین تأکید کرده که شرایط زندگی برای پناهجویان سوری در ترکیه، «به شکل اسفناکی نامناسب است».

در حال حاضر به گفته فرانتکس، آژانس کنترل مرزهای اتحادیه اروپا، یک هزار و ۵۰۰ افسر پلیس و ۵۰ کارشناس پناهجویی به یونان اعزام شده‌اند تا به بازگشت پناهجویان به ترکیه کمک کنند.

این اعلام چند روز پس از صورت می‌گیرد که رهبران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا با ترکیه به توافق رسیدند پناهجویانی که خود را به یونان رسانده‌اند به ترکیه بازگردانده شوند، مشروط بر اینکه برای پناهندگی ثبت‌نام نکرده باشند، یا درخواست پناهندگی آنها رد شده باشد.

یونان از کارشناسان کافی برای انجام روند بررسی وضعیت پناهجویان از ترکیه و از طریق دریای اژه خود را به این کشور می‌رسانند، برخوردار نیست و مدیر اجرایی فرانتکس گفته است که این آژانس تنها به بازگرداندن پناهجویانی کمک می‌کند که مقام‌های رسمی یونان به طور کامل پرونده آنها را بررسی و در مورد بازگرداندن‌شان تصمیم‌گیری کرده‌اند.

به رغم توافق روز جمعه اتحادیه اروپا و ترکیه، پناهجویان همچنان در روزهای گذشته خود را به یونان رسانده‌اند و این در حالی است که اتحادیه اروپا در سیاستی تشویقی برای طی کردن روند قانونی پناهندگی، پذیرفته است که در ازای هر پناهجو که از یونان به ترکیه بازگردانده می‌شود، یک پناهجو از ترکیه بپذیرد.

روز جمعه ساعاتی پس از اعلام توافق ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر بحران پناهجویان، وزارت امور خارجه آمریکا این توافق را گامی مهم خواند و از آن استقبال کرد.

گذشته از تمامی پناه‌جویانی که علی‌رغم مخاطرات سفر دریایی خود را به یونان رسانده و در کشورهای این قاره در انتظار پذیرفته شدن و سرپناه‌اند، تعداد زیادی در دریا جان خود را از دست داده‌اند.

رقمی که بنا بر آمار رسمی چهار هزار تن اعلام شده که بیشتر آن‌ها زن و کودک بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG