لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

گزارش مجلس از فساد در فوتبال: ۱۸ نفر به قوه قضائیه معرفی می‌شوند


حمید رسایی، رئیس کمیته رسیدگی به فساد در فوتبال
حمید رسایی، رئیس کمیته رسیدگی به فساد در فوتبال

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، گزارش تفصیلی خود با موضوع فساد در فوتبال ایران را برای ارائه به قوه قضائیه منتشر کرده است.

حمید رسایی، رئیس کمیته رسیدگی به فساد در فوتبال کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، با اشاره به قرائت این گزارش در جلسه علنی مجلس گفته است که ۱۸ نفر پس از قرائت گزارش به قوه قضائیه معرفی خواهند شد.

این گزارش حاصل تشکیل «بیش از ۱۰۰ جلسه» بین اعضای کمیسیون با مراجع امنیتی و نظارتی، وزارتخانه‌های مرتبط، رسانه‌ها و اعضای خانواده فوتبال است.

مجلس مدعی شده است که«پاسخ‌های انحرافی» فدراسیون فوتبال و عدم همکاری مناسب حراست وزارت ورزش، روند رسیدگی به این پرونده را طولانی کرد.

تبانی، رشا و ارتشا، دوپینگ، شرط‌بندی، استفاده از سند مجعول، فرار مالیاتی، مصرف الکل، روابط نامشروع، مصرف مواد مخدر و رواج خرافه‌گرایی از جمله عناوین گزارش مجلس است که در آن تأکید شده بعضی از مدیران فدراسیون، خود نیز در وقوع ناهنجاری‌ها مشارکت دارند.

مجلس شورای اسلامی از «منفعل بودن وزارت ورزش در برابر تخلفات فدراسیون»، تصمیمات خلاف قانون روسای وقت تربیت‌ بدنی، سوء مدیریت رئیس فدراسیون، آلودگی مدیران برخی رسانه‌ها، تعلل مراجع امنیتی و قضایی در برخورد با مفسدین انتقاد کرده.

این گزارش، تشکیل ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای یا منشور اخلاقی را از جمله اقدامات غیر قانونی فدراسیون فوتبال دانسته و یادآور شده است؛ «رئیس فدراسیون ضمن نقض قوانین، عده‌ای از قضات را در فدراسیون به کار گمارده و قضات مذکور نیز مرتکب تخلف گردیدند که قابل تعقیب است».

مجلس بدون ذکر نام محسن صفایی فراهانی، مدعی شده که از سال ۱۳۷۷ در دولت هفتم با انتصاب یک چهره سیاسی بدون سابقه ورزشی، این انتصابات وارد عرصه مدیران سیاسی غیر فوتبالی و موجب دور شدن این ورزش از اهداف اصلی و حرفه‌ای خود گردید.

این در حالی است که همیشه اکثر رؤسای فدراسیون‌های ورزشی در رشته‌های مختلف، سیاسی و نظامی بوده‌اند. همین حالا سیدمهدی هاشمی نماینده مجلس، بدون سابقه ورزشی رییس فدراسیون تیراندازی است! طبق اعلام وزارت ورزش نیز ۱۵۵ نماینده مجلس، دارای مناصب ورزشی هستند.

مشخص نیست بخش عمده‌ای از گزارش مفصل مجلس، دقیقاً چه اتهامی را مطرح می‌کند و چگونه از طریق پیگیری قضایی به نتیجه خواهد رسید. از جمله اینکه «لیگ واژه حرفه‌ای را یدک می‌کشد اما هنوز دقیقاً حرفه‌ای نشده است!»

در متن گزارش بدون ذکر نام آمده است، چند تن از مربیان با واسطه‌گری کارکنان فدراسیون در معرفی بازیکنان به باشگاه‌ها و اخذ مبالغی تا ۵۰ هزار دلار اشاره کرده‌اند. برخی خبرنگاران هم با مراجعه به بازیکنان یا مربیان، آنها را تهدید می‌کنند که در صورت عدم پرداخت مبلغ مورد نظر، در رسانه‌ها تخریب خواهند شد.

در فوتبال بانوان نیز بنا بر اعلام مجلس، «گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از وجود معضلات اخلاقی، روابط ناسالم و استفاده از بازیکنانی با ویژگی‌های بدنی خاص» وجود دارد که در حال رسیدگی است.

افشاگری‌های مکرر پیرامون وجود فساد مالی، زد و بند و تبانی در فوتبال ایران، در سال‌های اخیر بارها تکرار شده اما در عمل جز محرومیت‌های مقطعی، نه اتفاقی برای اتهام‌زنندگان ‌افتاده و نه متهمین بازخواست شده‌اند.

نظیر این افشاگری‌ها در لیگ‌های حرفه‌ای جهان منجر به محکومیت جزایی افراد و سقوط تیم‌ها به دسته‌های پایین می‌شود. در ایران اما اتهامات مکرر و بی نتیجه ماندن پرونده‌ها باعث شده حتی تیم‌های پر طرفدار نیز در بازی‌های خانگی با استقبال سرد هواداران‌شان مواجه‌ شوند.

ماجرای تیم فوتبال البدر بندرکنگ از نمونه‌هایی بود که مورد توجه برنامه ۹۰ گرفت. زیرا تبانی این تیم با مهر کرج در لیگ دسته دوم از سوی کمیته انضباطی محرز اعلام شد اما تیم البدر به جای سقوط به یک دسته پایین‌تر، به لیگ دسته اول صعود کرد! کفاشیان نیز گفت این تیم در فوتبال سرمایه گذاری کرده و فدراسیون تمایلی به سقوطش ندارد!

مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان در واکنش به انتشار گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در رسانه‌ها گفته است: «کار درستی نبود و اگر مستنداتی در زمینه فساد در فوتبال وجود دارد، ابتدا باید به این وزارتخانه داده می‌شد و ما هم کاملاً آماده برخورد با فساد هستیم».

رضا حسنی‌خو، به خبرگزاری ایسنا گفت: «به دوستان اعلام کرده بودم که مراقب باشید بهره‌برداری‌های سیاسی در گزارش وجود نداشته باشد. آیا در این زمینه با طرف‌های درگیر صحبت شده و آیا آن‌ها در دادگاه محکوم شده‌اند که حالا می‌خواهید گزارش را در صحن مجلس بخوانید؟»

XS
SM
MD
LG