لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۰

دو فراکسیون مجلس عارف و لاریجانی را نامزد ریاست می‌کنند


منابع خبری گزارش کرده‌اند که فراکسیون‌های امید و ولایت نامزدهای خود را برای هیئت رئیسه مجلس دهم انتخاب کرده‌اند، و بر این اساس محمدرضا عارف و علی لاریجانی بر سر ریاست مجلس رقابت می‌کنند.

خبرگزاری ایلنا به نقل از محمدعلی وکیلی از اعضای فراکسیون امید نوشت که جلسه شنبه‌شب این فراکسیون امید با حضور ۱۱۵ نفر از اعضا تشکیل شده و محمدرضا عارف به عنوان گزینه ریاست مجلس انتخاب شده است.

آقای عارف پیشتر گفته بود که حاضر نیست از رقابت بر سر صندلی ریاست دست بکشد.

محمدعلی وکیلی همچنین گفته است که علی مطهری و مسعود پزشکیان، گزینه‌های فراکسیون امید برای نایب رئیسی مجلس هستند.

بر اساس این گزارش محمدقسیم عثمانی، پروانه مافی و عبدالرضا هاشم‌زایی، به عنوان ناظران هیئت رئیسه، و سهیلا جلودارزاده، رمضان‌علی سبحانی‌فر، محمدعلی حسین‌زاده، محمدعلی وکیلی، حسین امیری و سید فرید موسوی به عنوان دبیران هیئت رئیسه از سوی فراکسیون امید معرفی می‌شود.

در دیگر سو منابع خبری نزدیک به اصولگرایان می‌گویند جلسه فراکسیون موسوم به ولایت با بیش از ۱۸۰ منتخب اصولگرای مجلس روز شنبه تشکیل شده، و محمد دهقان و علی حاجی‌بابایی با بیش از ۸۰ رأی به عنوان نامزدهای این فراکسیون برای نایب رئیسی انتخاب شده‌اند.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی در مورد تشکیل فراکسیون ولایت در مجلس دهم منتشر شده بود و چند نماینده اصولگرا با اعلام حضور بیش از ۱۸۰ منتخب مجلس دهم در این فراکسیون، از حمایت این گروه از نمایندگان از ریاست علی لاریجانی بر مجلس خبر داده بودند.

با این حال در شرایطی که خبرگزاری‌های فارس و تسنیم از حضور ۱۸۰ نماینده مستقل و اصولگرا در نشست روز شنبه این فراکسیون خبر داده بودند، پس از رأی‌گیری در مورد نامزدهای این فراکسیون برای عضویت در هیات رئیسه، هر یک از منتخبان کمتر از ۹۰ رأی را از آن خود کردند.

فارس نوشت که در این جلسه محمد دهقان با ۸۶ رأی و حمیدرضا حاجی‌بابایی با ۸۴ رأی به عنوان نامزدهای اصولگرایان برای نایب رئیسی مجلس برگزیده شده‌اند.

آقای دهقان در مجلس نهم عضو هیئت رئیسه بود، و حمیدرضا حاجی‌بابایی هم علاوه بر سابقه عضویت در چهار دوره مجلس، از چهره‌های جبهه پایداری است که در دولت احمدی‌نژاد عضویت داشته است.

همچنین گفته شده بهروز نعمتی، مجید ناصری‌نژاد، و محمد آشوری، گزینه‌های فراکسیون اصولگرایان به عنوان ناظر هیئت رئیسه خواهند بود.

دیگر نامزدهای اصولگرایان برای هیئت رئیسه مجلس هم کمتر از یک سوم آرای بیش از ۱۸۰ عضو ادعایی فراکسیون ولایت را از آن خود کرده‌اند.

احمد امیرآبادی و غلامرضا کاتب هر یک با ۶۳ رأی، امیرحسین قاضی‌زاده با ۵۹ رأی، اکبر رنجبرزاده با ۵۰ رأی، عباس پاپی‌زاده با ۴۲ رأی و سید ناصر موسوی با ۴۱ رأی دیگر نامزدهای اصولگرایان برای عضویت در هیئت رئیسه هستند.

با این حال این رأی‌گیری با مخالفت برخی دیگر از اصولگرایان مجلس روبه‌رو شده و از جمله عزت‌الله یوسفیان به ایلنا گفته است که «حاجی بابایی گزینه اصولگرایان برای نایب رئیسی مجلس نیست، و این بحث‌ها محصول جمع چندنفره و محفل‌های خاص است و ما اصلاً چنین تصمیم و توافقی نداشتیم».

آقای یوسفیان اضافه کرده که «اصولگرایان مجلس تنها در مورد ریاست علی لاریجانی به توافق و اجماع رسیده‌اند و فراکسیون اصولگرایان بحثی در نایب رئیسان مجلس و دیگر اعضای هیئت رئیسه نداشته‌اند».

«ارادت خاص به شخص رهبری»؛ شرط عضویت در فراکسیون ولایت

اما در توضیح چگونگی شکل‌گیری فراکسیون ولایت، حسین نقوی حسینی به خبرگزاری ایلنا گفته است که این فراکسیون ادامه فراکسیون رهروان ولایت در مجلس نهم نیست و اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم نیز در آن عضویت دارند.

اصولگرایان که اکثریت قابل توجهی از کرسی‌های مجلس نهم را در اختیار داشتند، در دور چهار ساله این مجلس در قالب دو فراکسیون «رهروان ولایت» و «اصولگرایان» منشعب شده بودند که اولی متشکل از حامیان علی لاریجانی، و دومی در برگیرنده همفکران غلامعلی حداد عادل و نزدیکان به جبهه پایداری بود.

اکنون آقای نقوی حسینی که خود عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم بود گفته است که «ولایت» نخ تسبیح فراکسیون جدید است، و تنها موضوعی است که همه افراد را به یکدیگر پیوند داده است.

او در مورد حضور کاظم جلالی و بهروز نعمتی در این فراکسیون گفته است که «نگاه ما در تشکیل فراکسیون، لیستی نبود و همه کسانی که به اصول پنج‌گانه فراکسیون ولایت اعتقاد داشته باشند، می‌توانند در فراکسیون ولایت حضور یابند».

در تشریح این اصول پنج‌گانه، نماینده اصولگرای ورامین از «دین‌مداری، اعتقاد به اسلام و قرآن کریم، تلاش برای اعتلای اسلام، اعتقاد به ولایت و به ویژه ارادت خاص به شخص رهبری، و تلاش برای خدمت به مردم» نام برده است.

کاظم جلالی و بهروز نعمتی، دو چهره نزدیک به علی لاریجانی بودند که در تهران در فهرست امید، فهرست مورد حمایت اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، قرار داشتند.

علی لاریجانی که خود در قم از حمایت اصولگرایان بی‌بهره بود هم مورد حمایت فهرست امید قرار گرفت.

با مشخص شدن نتایج دور دوم انتخابات مجلس دهم، و با تکیه بر فهرست‌های انتخاباتی گروه‌های مختلف مشخص شد که ۱۲۰ اصلاح‌طلب، ۸۳ اصولگرا، ۸۱ منتخب مستقل و پنج منتخب اقلیت‌های مذهبی به مجلس راه یافته‌اند.

گرچه برخی فعالان سیاسی مثل محمدرضا باهنر، معتقدند که «چون ما هنوز حزب قطعی چارچوب‌دار نداریم، بنابراین همه نمایندگان مرز مشخصی ندارند، و ممکن است نمایندگان منتخب به جلسات (فراکسیون‌های) مختلف سر بزنند».

XS
SM
MD
LG