لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

پلیس مرزبانی ایران: زن آمریکایی «در حال فیلمبرداری» بازداشت شده است


سرتیپ احمد گراوند؛ جانشین فرمانده پلیس مرزبانی ایران
سرتیپ احمد گراوند؛ جانشین فرمانده پلیس مرزبانی ایران
در تازه‌ترین حلقه از اخبار ضد و نقیض در مورد بازداشت یک تبعه آمریکایی در مرز ایران و ارمنستان، جانشین فرمانده پلیس مرزبانی ایران، تأیید کرده است که «زنی ۳۴ ساله» در ۱۵ دی ماه امسال «در حال فیلمبرداری با تجهیزات پیشرفته» بازداشت شده است.

آن طور که خبرگزاری فارس گزارش کرده است، سرتیپ احمد گراوند، هویت این زن بازداشت شده را «هال فایالان» اعلام کرده است و با استناد به اعلام اداره اطلاعات مرزبانی، مدعی شده است که این شخص که با پوشش توریست در حال فیلمبرداری بازداشت شده، از سوی سازمان جاسوسی آمریکا مأموریت داشته است.

به گفته این مقام ارشد پلیس ایران، خانم تالایان در مرز جلفا و توسط مأموران گمرک نوردوز بازداشت شده است.

پیشتر رسانه‌های ایران عمدتاً به نقل از یک سایت غیررسمی در استان خراسان شمالی گزارش داده بودند، فرد مزبور هال(حال) تالایان زنی ۵۵ ساله با تابعیت آمریکایی است که تجهیزات جاسوسی در دندان خود خود کار گذاشته و پس از عبور بدون روادید از مرز ایران توسط مأموران امنیتی بازداشت شده است.

با این حال ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که شواهد و اطلاعاتی در دست نیست که نشان دهد فردی که بر اساس گزارش‌ها به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شده، تبعه آمریکاست.

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه تأکید کرده بود که هیچ گذرنامه‌ای با این نام یا حتی نام‌های مشابه با آن تا کنون صادر نشده است.

وی همچنین گفته بود که ایالات متحده اطلاعاتی که بتواند حادثه مورد ادعا را تأیید کند در اختیار ندارد.

آقای کرولی علاوه بر این گفته بود که علاوه بر این تماس‌هایی که با مقام‌های ارمنستان و مسئولان سفارت سوئیس در تهران برقرار کردیم مؤید آن است که بر خلاف آنچه در رسانه‌ها آمده گزارش‌های رسمی ایران و ارمنستان نیز حاکی از آن نیست که یک تبعه آمریکا قصد عبور از مرز ایران و ارمنستان را داشته یا به این کار اقدام کرده است.

تا پیش از اظهارات جانشین فرمانده پلیس مرزبانی ایران، هیچ مقام رسمی جمهوری اسلامی حاضر به تأیید یا تکذیب این خبر نشده بود و شبکه عربی‌زبان العالم، وابسته به تلویزیون دولتی ایران نیز از قول یک منبع مطلع در تهران مدعی شده بود که فرد مورد نظر بازداشت نشده بلکه به ارمنستان بازگردانده شده است.

این در حالی است که در ارمنستان، سایت رسمی اداره مرزبانی و نیز شورای امنیت ملی این کشور روز جمعه اعلام کردند که چنین فردی نه به ارمنستان وارد و نه از آن خارج شده است.

موضوع احتمال بازداشت یک تبعه آمریکایی از آنجا حساسیت یافت که در سال‌های اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی، شماری از شهروندانی را که تابعیت اصلی یا دو گانه آمریکایی دارند، بازداشت کرده‌اند و اتهامی که عمدتاً متوجه این افراد شده جاسوسی بوده است.

آخرین پرونده مرتبط با شهروندان آمریکایی در ایران پرونده شین باوئر، جاش فتال و سارا شورد است که هر سه در مرداد ماه ۸۸ در یکی از نقاط مرزی ایران و عراق بازداشت شدند و مقام‌های ایرانی آنها را به جاسوسی متهم کردند.

گرچه در شهریور ماه امسال سارا شورد با وثیقه‌ای ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد، اما دو دوست دیگرش همچنان در زندان به سر می‌برند و مقام‌های ایرانی گفته‌اند که دادگاه آنها در بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG