لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۷

بازداشت مبتکر منشور اخلاقی فوتبال به اتهام اختلاس مالی


روزنامه روزگار چاپ تهران، در صفحه نخست خود از بازداشت دبیر ستاد منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال ایران خبر داده است.

حجت‌الاسلام محمد علی‌پور با حکم قاضی دادگاه ویژه روحانیت به اتهام اختلاس مالی در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان و پرونده منشوری‌ها بازداشت شده است.

او علاوه بر اینکه دبیر ستاد منشور اخلاقی است، پست دبیر کمیته فرهنگی منشور اخلاقی، مشاور فرهنگی سازمان لیگ و همچنین عضو کمیته رسیدگی به تخلفات فوتبالی فدراسیون فوتبال را هم در اختیار دارد.

علی‌پور چگونه وارد فوتبال شد؟

آقای علی‌پور در زمان محمد دادکان رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران، به عنوان پیشنماز وارد فدراسیون شد و سپس مسئولیت کمیته فرهنگی را هم عهده‌دار شد.

در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، گزارش‌های متعددی در رسانه‌های ورزشی منتشر شد که حاکی از تخلف برخی همراهان ایران در بلیت‌فروشی بود و ‌فروش پیراهن‌هایی که باید توزیع رایگان می‌شد!

داود عابدی در شبکه خبر صداوسیما هم گزارشی را پخش کرد که نشان می‌داد، این فدراسیون در انتقال تماشاگران به آلمان، مبلغی به مراتب بیشتر از قیمت تمام شده را اخذ کرده است.

در آلمان از حیث هماهنگی و سازماندهی تماشاگران، ایران بی‌نظم‌ترین تیم جام جهانی بود. پس از بروز ناهماهنگی‌های فراوان در استقرار تماشاگران در بازی با مکزیک، رضا اسماعیلی سردبیر البرز ورزشی در حضور کلیه خبرنگاران، به علی‌پور اعتراض کرد که چرا بودجه‌ای که برای تهیه پرچم و پیراهن در اختیار دارید را هزینه نمی‌کنید؟

علی‌پور نیز در حضور خبرنگاران، سیلی محکمی به گوش اسماعیلی نواخت.

دادکان که همواره در مصاحبه‌هایش مدعی اخلاق‌مداری و مبارزه با هرگونه تخلف اداری بوده است، هیچگاه واکنشی به این اتفاقات نشان نداد و کارمند خود را نسبت به شائبه فساد مالی بازخواست نکرد.

حجت‌الاسلام علی‌پور نیز با رها کردن مسئولیت خود در آلمان، مسابقه‌ای گل کوچک بین کشیش‌ها و روحانیان ایرانی ترتیب داد و به فوتبال‌نویسان ایرانی حاضر در محل گفت: «تیتر بزنید ائمه جمعه بر کشیش‌ها غلبه کردند!»

طرح منشور اخلاقی

در دوران مدیریت محمد علی‌آبادی، شعار مبارزه با معضلات فرهنگی در فوتبال سر داده شد. توجیه دولت نهم این بود که دولت‌های پیشین عامل ایجاد ناهنجاری‌های فرهنگی در فوتبال هستند.

از بطن چنین دیدگاهی بود که طرح منشور اخلاقی سر برآورد. وقتی حقوقدانان منتقد گفتند در هیچ کجای جهان، فدراسیون‌های ورزشی وارد حریم خصوصی ورزشکاران نمی‌شوند، اما علی‌پور در پاسخ گفت: «کسانی که با طرح منشور اخلاقی مخالفت می‌کنند سکولار، تکنوکرات یا عضو حزب توده هستند.»

به رغم تأکید علی‌پور بر سکولار یا توده‌ای بودن منتقدانش، باز هم جهانگیر کوثری و عادل فردوسی‌پور در برنامه‌هایشان، ابهاماتی را در خصوص منشور اخلاقی مطرح کردند. باشگاه استقلال نیز شکایتی را تسلیم مراجع قضایی کرد.

آقای علی‌پور هم گفت: «کوثری پیشینه خاص دارد. پدر‌خوانده‌های ورزش ایران فکر می‌کنند با جریان‌سازی می‌توانند بحث مبارزه با ناهنجاری‌های فوتبال را سوخت می‌کنند. فردوسی‌پور هم باید رفتارش را اصلاح و رسماً عذرخواهی کند.»

برخی بازیکنان و مربیان منشوری، به خاطر رفتار خارج از میادین ورزشی محروم شدند. فرهاد کاظمی مربی فوتبال، از جمله افرادی بود که به جرم داشتن گرین کارت آمریکا، حدود سه سال از عرصه مربی‌گری محروم شد.

دکتر آقایی‌نیا کارشناس حقوقی، رسیدگی به تخلفات غیرفوتبالی ورزشکاران از جمله تخلفات راهنمایی و رانندگی را مصداق استبداد و خشونت دانست.

عزیز محمدی، رئیس سازمان لیگ نیز گفت که گروه‌هایی هستند در خارج از کشور که سمبل فساد هستند و بازیکنان ما نباید مثل آنها مدل موها و ابروهای خود را آرایش کنند.

اما در همان مقطع، امیر حاج‌رضایی کارشناس فوتبال پاسخ داد؛ ما ریشه‌ها را رها کرده‌ایم و چسبیده‌ایم به ریش!

وقتی انتقادات از غیرقانونی بودن طرح منشور اخلاقی شدت گرفت؛ سایت خبرآنلاین در گزارشی نوشت: «حجت الاسلام علی‌پور در فوتبال چه می‌کند؟ فوتبالی‌ها حق دارند بپرسند که حضور یک روحانی بر مسند فوتبال چه معنی می‌تواند داشته باشد؟»
XS
SM
MD
LG