لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

واکنش اسرائیل به تصمیم تازه تشکیلات خودگردان در مورد استقلال فلسطین


محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
در پی تأکید روز جمعه رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی برای ارائه درخواست عضویت کشور مستقل فلسطینی به شورای امنیت در روز سه شنبه آینده، در حالی که اسرائیل، آمریکا، اروپا و حماس از این اقدام خشنود نشده‌اند و دیگر اعضای جامعه جهانی نیز واکنش‌های متفاوتی به این درخواست نشان داده‌اند، فلسطینی‌های کرانه باختری برگزاری جشن‌های پذیرش استقلال کشور موعود خود را تدارک می‌بینند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، شامگاه جمعه در نشست اعضای جنبش فتح در رام‌الله، مقر سیاسی تشکیلات فلسطینی، گفت که سه‌شنبه (۲۹ شهریور، ۲۰ سپتامبر)، بلافاصله در پایان سخنرانی خود در نشست افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، درخواست پذیرش کشور مستقل فلسطین را به بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، ارائه خواهد کرد.

آقای عباس تأکید کرد که فلسطینی‌ها خواهان کشوری در محدوده مرزهای پیش از جنگ «شش روزه» سال ۱۹۶۷، با پایتختی شرق بیت‌المقدس، هستند.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بلافاصله پس از این سخنرانی آقای عباس، در بیانیه‌ای گفت که «صلح با توسل به اقدامات یکجانبه یا ملحق شدن به حماس، به دست نمی‌آید».

دفتر نخست وزیری اسرائیل در بیانیه خود افزود که «تشکیلات فلسطینی و رئیس آن، به طور پیوسته از مذاکرات مستقیم با اسرائیل سر باز زده‌اند ولی اگر گام‌های بیهوده مانند رفتن یکجانبه به سازمان ملل متحد را‌‌ رها کنند، اسرائیل را شریک مذاکرات مستقیم خود خواهند یافت».

دانی آیالون، معاون وزیرخارجه اسرائیل، شامگاه جمعه به «وای. نت»، تارنمای روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آخرونوت»، گفت «محمود عباس با توسل به سازمان ملل نه تنها قواعد بازی سیاسی را تغییر می‌دهد، بلکه خود بازی را کاملاً دگرگون می‌کند».

آقای آیالون افزود: «اسرائیل می‌داند چگونه واکنش نشان دهد و از این به بعد، منافع خود را بدون هیچ محدودیت یا سازشی که از پیمان‌های پیشین (با فلسطینی‌ها) ناشی می‌شد، تأمین کند»، هرچند که وی به جزییات گام‌های احتمالی اسرائیل اشاره‌ای نکرد.

فلسطینی‌ها از دو سال پیش تأکید کرده بودند که خواهان عملی کردن آرزوی دیرینه خود برای دستیابی به استقلال کشور خویش در نیمه سال ۲۰۱۱ هستند و همه تلاش‌های لازم را برای پایه‌ریزی چنین کشوری انجام دادند.

محمود عباس نیز بار‌ها گفته بود که گزینه مذاکرات با اسرائیل را بر توسل به سازمان ملل متحد ترجیح می‌دهد اما گفت‌و‌گوهای مستقیم اسرائیل و فلسطینی‌ها از سپتامبر دو سال پیش تا کنون قطع شده است.

هیچیک از تلاش‌های وسیع آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر اعضای جامعه جهانی نیز نتوانست مسیر سیاسی را برای از سرگیری گفت‌و‌گوهای مستقیم بین دولت اسرائیل با تشکیلات خودگردان فلسطینی هموار کند.

فلسطینی‌ها با این اصرار که اسرائیل باید از هرگونه ساخت و ساز در شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) و کرانه باختری به طور کامل دست بکشد، از بازگشت به مذاکرات خودداری کردند.

با وجود این، محمود عباس در سخنرانی جمعه خود گفت که پس از کسب عضویت در سازمان ملل، به میز مذکرات با اسرائیل بازخواهیم گشت، و افزود که هدف از اقدام فلسطینی‌ها، منزوی کردن اسرائیل یا سلب مشروعیت از این کشور نیست.

دولت آمریکا با تأکید بر اینکه «مذاکرات صلح تنها راهکار برای حل نزاع اسرائیلی- فلسطینی است»، دو فرستاده ارشد خود را راهی منطقه کرده است تا از وخیم شدن اوضاع جلوگیری و محمود عباس را به خودداری از ارائه درخواست عضویت کشور فلسطین در سازمان ملل تشویق کنند.

درهمین حال، کاخ سفید و دفتر نخست‌وزیری اسرائیل تأیید کرده‌اند که بنیامین نتانیاهو و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، چهارشنبه، سی‌ام شهریور، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر دیدار می‌کنند.

اما چنین دیداری که موعد آن یک روز پس از ارائه احتمالی درخواست پذیرش عضویت کشور مستقل فلسطین به دبیرکل سازمان ملل تعیین شده است، برای جلوگیری از عملی کردن تهدید آقای عباس، دیگر کارساز نیست.

پیشتر آمریکا این احتمال را به طور تلویحی عنوان کرده بود که از «حق وتو» برای جلوگیری از مطرح شدن درخواست فلسطینی‌ها در شورای امنیت استفاده کند؛ امری که به گفته ناظران بسیاری، می‌تواند به وجهه آمریکا در افکار عمومی جهان، بویژه در میان کشورهای عربی و اسلامی، لطمه شدیدی بزند و در حالی که خیزش‌های سیاسی در برخی از کشورهای عربی نیز ادامه دارد، انتقادهای سختی را متوجه آمریکا کند.

ناظران می‌گویند آمریکا تلاش دارد تا به جای توسل به «حق وتو»، سایر اعضای شورای امنیت را از موافقت با درخواست فلسطینی‌ها بازدارد؛ اما روسیه و چین تأکید کرده‌اند که از این درخواست حمایت می‌کنند.

رادیوی اسرائیل شنبه اعلام کرد که دولت این کشور اهود باراک، وزیردفاع خود را نیز شامگاه شنبه راهی آمریکا می‌کند تا در دیدار با بلندپایگان آمریکایی، در جستجوی راه‌های سریعی برای تشدید بحران سیاسی باشد.

همزمان، کا‌ترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شنبه در بیانیه‌ای، بر لزوم بازگشت به میز مذاکرات پافشاری کرد.

فلسطینی‌ها تأکید دارند که پس از تأیید درخواستشان از سوی شورای امنیت، در مرحله بعدی که رأی‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل است، آن‌ها موفق به کسب اکثریت آرای لازم خواهند شد.

اعلام استقلال فلسطین در مجمع عمومی به رأی موافق دو سوم از اعضا نیاز دارد که ۱۲۹ کشور از میان ۱۹۳ عضو مجمع محسوب می‌شود؛ فلسطینی‌ها می‌گویند که ۱۲۶ یا ۱۲۷ کشور تا روز جمعه حمایت خود را از درخواست پذیرش عضویت کامل کشور فلسطین به آن‌ها خبر داده‌اند.

اما این احتمال نیز به طور جدی مطرح است که درصورت کسب آرای موافق دو سوم از اعضای مجمع عمومی، هنوز کشور فلسطین، به دلیل احتمال اعمال «حق وتو» از سوی آمریکا، با مخالفت شورای امنیت روبه رو شود.

در همین حال، تشکیلات خود گردان فلسطینی، با مخالفت از سوی یک جناح پرقدرت داخلی خود نیز روبروست؛ جنبش حماس، که مدعی است که «همه هیاهوی محمود عباس درمورد رفتن به سازمان ملل چیزی نیست جز فراهم کردن زمینه برای ازسرگیری مذاکرات بیهوده سیاسی با اشغالگران سرزمین مقدس فلسطین».

سخنگویان حماس، از جمله سامی ابوزهری، مدعی شدند که «هیچ اجماع ملی فلسطینی بر سر توسل به سازمان ملل برای کسب استقلال به دست نیامده است... و حماس از گام‌هایی که موجب پایمال شدن حقوق حقه فلسطینی‌ها شود، برائت می‌جوید».

با وجود همه مخالفت‌ها، بیشتر فلسطینی‌ها در کرانه باختری با هیجان زیاد سخنرانی روز جمعه محمود عباس را در کوی و برزن‌ها از طریق تلویزیون نظاره کردند و با پایکوبی، برای اجرای یک سری برنامه‌های گسترده برای روز سه‌شنبه به بعد، درپی ارائه درخواست پذیرش کشور مستقل فلسطین، تأکید می‌کنند.

در میان خشنودی عمیق فلسطینی‌های کرانه باختری، دولت حماس که حاکم بر باریکه غزه است، از ابراز احساسات عمومی در ملأ عام جلوگیری کرده است.
XS
SM
MD
LG