لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

اقدام مسلحانه در سنندج؛ «مسبب اصلی شرایط امنیتی است»


بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، افراد مسلح ناشناس در شهر سنندج با شلیک به سوی نیروهای پلیس، دو مأمور انتظامی را کشته‌اند.

مهر ماه گذشته نیز دو فرد مسلح در میدان آزادی سنندج بر روی نیروهای پلیس حاضر در این میدان آتش گشودند که در جریان آن پنج نفر کشته و ۱۴ تن دیگر مجروح شدند.

در همین ارتباط عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله کردستان ایران، به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است.



  • آقای مهتدی، از حادثه پنجشنبه شب سنندج بگویید...

بر طبق اخباری که به من رسیده، بین ساعت هشت تا هشت و نیم شب در دو نقطه تیراندازی رخ داده است، یکی در سه راه ادب و دیگری در سه راه شیخان.

  • شما اطلاع دارید افراد حمله‌کننده به چه گروه یا تشکلی وابسته بودند؟

خیر، من هنوز هیچ اطلاعی در این مورد ندارم و هیچکس مسئولیت آن را به عهده نگرفته است و به نظر من این تیراندازی‌ها کمی مشکوک به نظر می‌رسد.

  • در سه دهه پیش، گروهی که شما مسئولیت آن را برعهده دارید در فعالیت مسلحانه شرکت داشته است. اکنون دیدگاه گروه شما نسبت به این اقدامات مسلحانه چیست؟

این نوع عملیاتی که ذکر شد گرچه هنوز ابعاد آن و عاملان آن مشخص نیست، اما این عملیات نه تنها از طرف حزب کومله کردستان ایران بلکه تا آن جایی که می‌دانم از نظر سایر احزاب کردستان هم کاری است نادرست و غیرسازنده که در جهت مصالح ملت کرد نیست.

هیچکدام از احزاب جنبش کردستان چنین فعالیت‌هایی را در دستور کار خود ندارند و سال‌هاست که نداشته‌اند.

  • در ماه‌های گذشته و در دوسال اخیر در منطقه سنندج و مریوان شاهد حملات مسلحانه زیادی به نیروهای حکومتی از جمله نیروهای پلیس هستیم. ریشه ها و دلایل این حملات در این مناطق از دید شما چیست؟

من در نهایت جمهوری اسلامی و سیاست‌های آن را عامل و مسبب اصلی خشونت در کردستان می‌دانم. طی ۳۰ سال گذشته و امروز یک شرایط امنیتی و پلیسی بسیار خشونت‌بار از سوی جمهوری اسلامی بر کردستان حاکم است و نیروهای انتظامی و مسلح دست باز دارند برای تیراندازی به هر کسی در حالی که در این مورد تعقیب قضایی هم انجام نمی‌شود.

بازداشت‌ها بسیار زیاد است، شکنجه‌ها رواج دارد، تعداد اعدام‌ها و کسانی که پای چوبه دار هستند در کردستان از همه جای ایران بالاتر است. احضار به اطلاعات، گشت‌های زیاد، مزاحمت‌های پلیسی، بستن مغازه‌هایی که در یک اعتراض عمومی شرکت داشتند، علامت‌گذاری آنها و مانع کسب و کار آنها شدن و جرایم نقدی از جمله اقدامات وسیع در کردستان است که متعلق به یک ماه و دو ماه و دو سال اخیر نیست.

بنابراین من مسبب اصلی هر نوع خشونتی در کردستان را این شرایط امنیتی می‌دانم، وگرنه احزاب اصلی و سابقه‌دار و شناخته شده کردستان هیچکدام خواهان خشونت‌آمیز کردن فضای سیاسی کردستان نیستند و چنین چیزی به نفع مردم تمام نمی‌شود.

توجه شما را به این جلب می‌کنم که اصلاً بعضی از این فعالیت‌های مسلحانه مشکوک است. مثل انفجاری که پارسال در شهر مهاباد اتفاق افتاد و همه انگشت اتهام را به طرف خود جمهوری اسلامی دراز کردند و می‌دانید که توضیحات بسیار متناقض و بچگانه‌ای از طرف جمهوری اسلامی در مورد این انفجار داده شد و یا ترورهای دیگری که در شهر سنندج و جاهای دیگر رخ داد بسیار ماهیت مشکوکی دارد.
XS
SM
MD
LG