لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرد


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین الملی انرژی اتمی همراه با معاونان خود بامداد دوشنبه وارد تهران شد و در فرودگاه مورد استقبال مقام‌های ایرانی قرار گرفت.

بر اساس گزارش های منتشره، هرمان ناکارتس، رییس بازرسان آژانس و رافائل گروسی دستیار ویژه مدیرکل آژانس آقای آمانو را در این سفر همراهی می‌کنند.

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس و نمایندگانی از وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی از هیات عالی رتبه آژانس استقبال کرده اند.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که در این سفر یک روزه، آمانو با علی اکبر صالحی وزیر خارجه، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، و فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌و‌گو خواهد داشت.

سفر آمانو به تهران پس از مذاکرات هفته گذشته ایران و آژانس در وین و درست دو روز مانده به مذاکرات سرنوشت ساز بغداد صورت گرفته است.

مدیرکل آژانس، یکشنبه شب پیش از سفر به تهران، ابراز امیدواری کرد که گفت‌و‌گو‌هایش با مقام‌های ایرانی ثمربخش باشد.

وی به خبرنگاران در وین گفت: «هیچ چیز قطعی نیست اما من همچنان دیدی مثبت خواهم داشت و با روحیه‌ای سازنده به تهران می‌روم.»

آمانو تصریح کرد: «در طول مذاکرات اخیر، پیشرفت خوبی میان ایران و آژانس حاصل شد. از این رو من گمان می‌کنم که اکنون زمان مناسبی است ... تا به تهران رفت و گفت‌و‌گوهای مستقیم با مقام‌های بلندپایه ایرانی داشت.»

آمانو در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت که انتظار ندارد که وی از پارچین بازدید کند. هرمان ناکارتس هم گفت: «این سفر بسیار کوتاه است و من هم بازرس نیستم.»

پارچین یکی از موارد اختلاف ایران و آژانس است؛ آژانس مشکوک است که در این پایگاه نظامی فعالیت‌های نظامی هسته‌ای صورت گرفته باشد.

یک روز پیش از سفر آمانو به تهران، رهبران گروه هشت در واشینگتن اعلام کردند که درباره برنامه هسته‌ای ایران همصدا هستند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، نیز با لحنی متفاوت اظهار داشت که وی به گفت‌و‌گوهای ایران و ۱+۵ امیدوار است.

اوباما حتی گفت که امیدوار است راه حلی به دست آید که حق حاکمیت ملی ایران را محترم بشمارد و در عین حال شامل تعهدات بین المللی ایران نیز باشد.
XS
SM
MD
LG