لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

هشدار سازمان محیط زیست نسبت به کاهش چشمگیر فک‌های خزر


 یک فک مرده در کناره‌های دریای خرز. عکس از رادیو فردا
یک فک مرده در کناره‌های دریای خرز. عکس از رادیو فردا
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گوید جمعیت فک خزری از یک میلیون قلاده به زیر ۱۰۰ هزار قلاده رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، عبدالرضا کرباسی سه شنبه ۱۴ آبان ماه در مراسم دهمین سالگرد امضای کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر (کنوانسیون تهران) اظهارداشت: «اکنون آلودگی‌های زیادی از جمله خانگی، صنعتی و کشاورزی وارد دریای خزر می‌شود که این آلودگی‌ها به دلیل موقعیت این پهنه آبی در خزر باقی می‌ماند؛ دریای خزر دارای ۷۰ تا ۸۰ میلیارد متر مکعب آب است.»

در این مراسم که در سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد، نمایندگان کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان حضور داشتند.

در همین زمینه تاریل ممدلی معاون وزارت محیط زیست جمهوری آذربایجان در امور زیست-آبی ۱۳ آبان ماه سال ۹۰ در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته بود که آمار فک‌های خزر به دلایل مختلف، از جمله آلودگی آب دریا، وجود عوامل بیماری‌زای متعدد، کاهش چندین برابری آمار ماهی‌های کیلکا که منبع غذایی عمده فک‌های خزر است، به شدت کاهش یافته است.

فک‌های خزر در سال ۲۰۰۰ در فهرست حیوانات در حال انقراض اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار داده شد.

کشورهای ساحلی خزر ۱۳ آبان‌ماه سال ۱۳۸۲ در نشست سران که در تهران برگزار شد، کنوانسیون محیط زیست دریای خزر را امضا کردند، اما هنوز ساز و کار اجرایی کردن این کنوانسیون مورد بحث و مذاکره است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ایران همچنین خاطرنشان کرد که صید بی‌رویه و قاچاق ماهیان خاویاری یکی از معضلات اصلی دریای خزر است. در حال حاضر این گونه آبزی در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

وی نسبت به آغاز استفاده کشورهای حاشیه دریای خزر از منابع نفت و گاز این پهنه آبی هشدار داد و گفت: «این گونه فعالیت‌ها مشکلات زیست محیطی زیادی را در منطقه ایجاد می‌کند.»

هم‌اکنون به غیر از ایران همه کشورهای ساحلی خزر از میادین دریایی نفت تولید می‌کنند.

کاهش چشمگیر آمار گونه‌های جانوری دریای خزر نگرانی‌های زیادی را دامن زده است. کاهش ۱۰ برابری ماهی‌های کیلکا، کاهش صید ماهی‌های خاویاری خزر از سه هزار تن در سال ۱۹۸۵ به زیر ۸۰ تن در سال نشانگر گوشه‌ای از وضعیت زیست محیطی دریای خزر است. از آنجا اکه ماهی‌های خاویاری بیشتر در آب‌های عمیق بخش ایرانی خزر زندگی می‌کنند، ایران بیشترین صید خاویار را دارد.

علی اصغر مجاهدی معاون صید و بنادر سازمان شیلات خردادماه امسال گفت که در سال ۱۳۹۱ ایران کلا ۶۸ تن ماهی خاویاری صید کرده است.

کشورهای ساحلی خزر با این حال ۱۹ مهرماه امسال توافق کردند که صید ماهی‌های خاویاری را کاملا متوقف کنند تا نسل این آبزی در حال انقراض احیا شود.
XS
SM
MD
LG