لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

گاردین: ارتش بریتانیا برای حمله احتمالی به ایران آماده می‌شود


جنگنده هریر نیروی هوایی بریتانیا در پایگاه کویت و بمبی خوشه ای در تصویر
جنگنده هریر نیروی هوایی بریتانیا در پایگاه کویت و بمبی خوشه ای در تصویر
روزنامه گاردین به نقل از منابع خود گزارش داده است که ارتش بریتانیا خود را برای حمله به ایران آماده می‌کند.

گاردین گزارش کرده است نیروهای مسلح بریتانیا، با توجه به افزایش نگرانی‌ها از برنامه‌ اتمی ایران، در حال بهبود بخشیدن به طرح‌های احتیاطی خود برای حمله احتمالی ایران هستند.

این روزنامه می‌نویسد وزارت دفاع بریتانیا، معتقد است ایالات متحده ممکن است تصمیم بگیرد که طرح‌های حمله موشکی به برخی از تاسیسات مهم ایران را به جلو بیندازد.

به نوشته گاردین، مقام‌های بریتانیایی می‌گویند، اگر واشینگتن به دنبال اجرای این طرح‌ها باشد، به رغم تردید‌های عمیق در دولت ائتلافی، خواستار کمک این کشور خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید، با پیش‌بینی چنین حمله‌ای به ایران، طراحان نظامی بریتانیا، ‌هم‌اکنون در حال بررسی این هستند که چه مکانی بهترین جا برای استقرار زیردریایی‌ها و ناوگان سلطنتی بریتانیا است؛ کشتی‌ها و زیردریایی‌هایی که به نوشته گاردین مجهز به موشک‌های کروز تام‌هاوک هستند تا درگیر یک جنگ احتمالی دریایی و هوایی با ایران شوند.

به گزارش گاردین، مقام‌های بریتانیایی معتقدند که آمریکا از لندن اجازه خواهد خواست که از پایگاه دیه‌گو گارسیا واقع در اقیانوس هند برای حمله به ایران استفاده کند؛ جزیره‌ای که پیش از این هم آمریکایی‌ها از آن برای انجام عملیات در خاورمیانه استفاده کرده بودند.

این روزنامه می‌نویسد که با شماری از مقام‌های دولتی و وزارت دفاع بریتانیا در هفته‌های اخیر گفت‌وگو داشته است و آنها گفته‌اند پس از انقلاب لیبی، ایران، بار دیگر در کانون نگرانی‌های دیپلماتیک قرار گرفته است.

به نوشته گاردین، مقام‌های بریتانیایی با این حال تاکید کرده‌اند که باراک اوباما هیچ تمایلی به یک ریسک نظامی تازه پیش از انتخابات نوامبر سال آینده ندارد.

اما همین منابع روزنامه گاردین گفته‌اند که ممکن است محاسبات تغییر کند چراکه اطلاعات گرد‌آوردی شده سازمان‌های جاسوسی غربی و نیز ستیزه‌جویانه‌تر شدن رفتار ایران، بر نگرانی‌های دیپلماتیک افزوده است.

گاردین می‌نویسد، ممکن است تندروها در آمریکا از گزارش هفته آینده آژانس به عنوان فرصتی برای ترغیب حمله به ایران استفاده کنند؛ گزارشی که انتظار می‌رود «شواهد» تازه‌ای دال بر تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتم در خود داشته باشد.

گاردین می‌افزاید به این روزنامه گفته شده که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌تواند مسیر رویدادها را دگرگون سازد.

یک مقام بلندپایه بریتانیایی به این روزنامه گفته است که ایران ثابت کرده که در مقابل تحریم‌ها به طور «شگفت‌آوری انعطاف‌پذیر» بوده و اقدامات پیچیده غرب برای از کار انداختن برنامه غنی‌سازی‌‌اش کمتر از آنچه پیشتر گمان می‌رفت موفق بوده است.

این مقام بریتانیایی با بیان اینکه تهران به تازگی در تلاش بوده «سه ترور» در خارج از مرزهای خود انجام دهد، گفته است به نظر می‌رسد ایران اخیرا رفتاری پرخاشجویانه در پیش گرفته و دلیل آن هم برای لندن کاملا مشخص نیست.

به نوشته این روزنامه، مقام‌های بریتانیایی ‌هم‌اکنون بر این باورند که ایران توانسته زیان‌های ناشی از حمله سایبری سال گذشته به تاسیسات هسته‌ای‌اش را جبران سازد و توان خود را بازیابد؛ گفته می‌شود کرم رایانه‌ای استاکس‌نت، از سوی آمریکا و اسرائیل برای خرابکاری در سانتریفوژهای ایران طراحی شده بود.

بر اثر حمله‌ سایبری سال گذشته نیمی از سانتریفوژهای ایران از کار افتاد یا برای ادامه کار قابل اعتماد نبود. اما به نوشته گاردین هم‌اکنون دیپلمات‌ها معتقدند ایران ظرفیت خود را بازیافته و آژانس هم می‌گوید این توان چه بسا افزایش یافته است.

به گزارش گاردین و به نقل از مقام‌های دولتی بریتانیا، ایران شمار بیشتری از سانتریفوژهای کارآمد خود را به استحکامات نظامی، به زیر کوهی در نزدیکی شهر قم منتقل کرده است.

به گفته یکی از مقام‌های بریتانیایی که به نوشته گاردین از طرح‌های ارتش باخبر است، در ۱۲ ماه آینده ایران ممکن است همه چیزهایی را که برای ادامه یک برنامه سری تولید بمب احتیاج دارد به داخل استحکامات بتونی ببرد؛ اتفاقی که به گفته این مقام، بازنگری طرح‌های نظامی بریتانیا را ضروری می‌سازد.

این مقام بریتانیایی گفت: «پس از ۱۲ ماه، ما مطمئن نیستیم که موشک‌هایمان بتواند به آنها برسد. این روزنه درحال بسته شدن است و از این رو بریتانیا باید یک طرح‌ریزی مناسب و زودهنگام داشته باشد. ایالات متحده هم به نوبه خود می‌تواند چنین طرحی داشته باشد، اما این کار را نمی‌کند.»

وی افزود: «بنابراین ما باید پیش‌بین این را بکنیم که از ما تقاضای مشارکت بکنند. انتظار ما این است که این درخواست به بعد از انتخابات سال آینده آمریکا موکول شود اما ما الان از این بابت مطمئن نیستیم. رئیس جمهور اوباما، در ما‌ه‌های آتی، باید تصمیم بزرگی بگیرد چراکه او نمی‌خواهد هیچ کاری پیش از انتخابات بکند.»

یک منبع خبری دیگر به گاردین گفته است که تاکنون هیچ تغییری در اراده آمریکا برای توسل به نیروی نظامی مشاهده نشده اما این امر می‌تواند تغییر کند. وی افزود بهار آینده می‌تواند برهه سرنوشت‌سازی در این مورد باشد؛ گاردین می‌افزاید که هم‌اکنون وزارت دفاع بریتانیا تیم ویژه‌ای برای بررسی گزینه‌های نظامی علیه ایران دارد.

گاردین می‌افزاید طبق اطلاعاتی که به دست آورده، طراحان نظامی، بیش از هر چیز به حمله هوایی با پشتیبانی ناوگان دریایی می‌اندیشند؛ حمله‌ای که در آن موشک‌هایی مانند تام‌هاوک (با برد ۱۲۸۷ کیلومتر) ، به کار گرفته می‌شود؛ در این حمله احتمالی نیروی زمینی جایی ندارد اما «شمار اندکی از نیروهای ویژه» ممکن است برای عملیات زمینی در نظر گرفته شوند.

برپایه این گزارش، نیروی هوایی بریتانیا می‌تواند در این حمله احتمالی در سوخت‌رسانی هوایی و پروازهای شناسایی نیز به آمریکا کمک کند؛ مقام‌های بریتانیایی به این روزنامه گفته‌اند گرچه آمریکا خود می‌تواند از عهده حمله به ایران برآید اما ترجیح می‌دهد که تقاضای مشارکت کند.

درهمین حال یک سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا گفت: «دولت بریتانیا بر این باور است که استراتژی دو مسیرهٔ فشار و همکاری، بهترین رویکرد برای مواجهه با تهدید برنامه اتمی ایران و جلوگیری از برخورد منطقه‌ای است. ما راه‌حل مبتنی بر مذاکره می‌خواهیم اما همه گزینه‌ها باید مدنظر باشد.»

یک مقام دیگر بریتانیایی با طبیعی دانستن چنین طرح‌هایی در وزارت دفاع گفته است که نظامیان احتمال‌های مختلف را همیشه باید مدنظر داشته باشند.

به نوشته گاردین اسرائیل به آمریکا هشدار داده است که در صورت کنار گذاشتن گزینه نظامی ممکن است خیلی دیر بشود.

یک منبع خبری دیگر هم به گاردین گفته است «اسرائیلی‌ها می‌خواهند به خود بقبولانند که می‌توانند از عهده چنین کاری بر‌آیند» و همچنان به تحریک و تهییج عملیات نظامی علیه ایران ادامه خواهند داد اگر ایران از بازی قایم باشک خود دست برندارد.
XS
SM
MD
LG