لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

موسسه علوم و امنیت: ایران می‌تواند پنج بمب بسازد


 نطنز
نطنز
موسسه علوم و امنیت بین الملل می‌گوید که ایران طی پنج سال گذشته موفق به افزایش ذخایر اورانیوم کم غلظت خود تا میزانی شده است که، در صورت ادامه غنی سازی تا درجه خلوص بالا‌تر قادر به تولید پنج بمب اتمی است.

موسسه علوم و امنیت بین الملل (آی اس آی اس)، موسسه آمریکایی که از نزدیک تحولات هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند، روز شنبه تحلیلی بر پایه داده‌های منتشر شده در گزارش روز جمعه آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای از برنامه اتمی ایران ارائه کرده است.

به گزارش رویترز، این تحلیل می‌گوید، پیشرفتهای ایران در برنامه هسته‌ای از نزدیک و بادقت توسط کشورهای غربی و اسرائیل دنبال می‌شود تا تعیین کنند در صورتی که مقامات ایران تصمیم به ساخت بمب اتمی گرفتند، به چه مدت زمان برای اجرایی کردن این تصمیم نیاز خواهد بود.

ایران به شدت وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای خود را رد می‌کند و می‌گوید که اهداف این کشور از برنامه هسته‌ای کاملا صلح آمیز است.

بنا بر این گزارش، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه بعلاوه آلمان،طی مذاکرات اخیر با ایران در بغداد، موفق به متقاعد کردن ایران به عقب نشینی از مواضع هسته‌ای خود نشده‌اند و قرار است ادامه مذاکرات را در روسیه انجام دهند.

در گزارش روز جمعه آژانس آمده است که ایران بر خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل که تاکید بر توقف غنی سازی اورانیوم در ایران داشتند، ذخایر اورانیوم خود را افزایش داده است و هم اکنون ذخایر اورانیوم سه و نیم درصدی ایران به شش هزار و ۲۰۰ کیلوگرم رسیده است و بخشی از این ذخایر (۱۴۰ کیلوگرم) تا درجه خلوص بالا‌تر (۲۰ درصد) غنی سازی شده است.

موسسه علوم و امنیت بین المللی در تحلیل خود می‌گوید که این میزان، ۷۵۰ کیلوگرم بیشتر از میزانی است که آژانس در گزارش قبلی خود در ماه فوریه منتشر کرده بود و آمار و ارقام نشان می‌دهد که سرعت تولید ماهانه اورانیوم کم غلظت در ایران تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

این موسسه در ادامه گفته است که این حجم از ذخایر اورانیوم در صورت افزایش غنی سازی تا درجه خلوصی که کاربرد نظامی داشته باشد، قابلیت تولید حداقل ۵ بمب اتمی را دارد.

البته این گزارش تایید می‌کند که بخشی از اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد ایران به صفحات سوخت هسته‌ای برای رآکتور امیرآباد تهران تبدیل شده است و حداقل در کوتاه مدت، قابلیت استفاده در ساخت بمب اتمی را ندارد.

ایران غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را با توجیه استفاده برای ساخت صفحات سوخت هسته‌ای برای رآکتور آزمایشگاهی امیرآباد تهران، از سال ۲۰۱۰ آغاز کرد، اما این پروژه با راه اندازی سایت زیرزمینی فردو و آغاز به کار سانتریفوژ‌ها در قلب کوه‌ها با سرعت بیشتری ادامه یافت، موضوعی که باعث افزایش نگرانی کشورهای مظنون به برنامه اتمی ایران شد.

روز جمعه آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای اعلام کرد که ایران (از ماه فوریه) تعداد سانتریفوژهای موجود در سایت فردو را ۵۰ درصد افزایش داده است، اما هنوز عملیات تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به سانتریفوژهای جدید آغاز نشده است.

موسسه علوم و امنیت بین المللی در تحلیل خود می‌افزاید، شواهد حاکی از آن است که ایران هنوز در آزمایش سانتریفوژهای پیشرفته تری که بتواند اورانیوم را با سرعت بیشتری غنی سازی کند، با مشکلات تجربی زیادی مواجه است، اگرچه در این زمینه دستاوردهایی نیز داشته است.
XS
SM
MD
LG