لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

واکنش واشینگتن به خبر محکومیت هشت ساله دو آمریکایی در ایران


در واکنش به اخبار منتشر شده درباره محکومیت هشت ساله جاش فتال و شین باوئر در ایران، واشینگتن روز شنبه اعلام کرد در تلاش است تا از طریق سفارت سوییس اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کند.

روز شنبه شبکه خبر سیما، در خبری به نقل از یک مقام اگاه قضایی گزارش داد، دادگاه انقلاب تهران، شین باوئر و جاش فتال را به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران و جاسوسی به هشت سال زندان محکوم کرده است.

شبکه خبر همچنین به نقل از همین منبع قضایی گفت گه پرونده سارا شورد، دیگر متهم این پرونده نیز که اکنون به قید وثیقه آزاد است، همچنان باز خواهد بود.

متهمان این پرونده در عرض ۲۰ روز می‌توانند نسبت به این حکم تقاضای فرجام کنند.

این خبر در حالی است که به تازگی وکیل این دو آمریکایی ابراز امیدواری کرده بود که موکلانش به زودی آزاد خواهند شد.

در واکنش به انتشار این خبر، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت که واشینگتن در حال بررسی صحت و سقم این خبر است.

ویکتوریا نولند در این باره گفت: «ما در حال تاییدیه گرفتن برای این گزارش‌ها هستیم و از طریق سفارت سوییس که حافظ منافع آمریکا (در ایران) است به دنبال کسب اطلاعات بیشتریم.»


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «شین و جاش برای برای مدت بسیار طولانی زندانی بوده‌اند و اکنون وقت آن است که به خانواده‌های خود بپیوندند.»

خبرگزاری فرانسه می‌گوید سفارت سوییس در تهران اعلام کرده که هنوز نمی‌تواند خبر محکومیت هشت ساله این دو آمریکایی را به تایید برساند.

درهمین حال مسعود شفیعی وکیل این دو زندانی در گفت‌وگو با رادیو فردا نسبت به صدور چنین حکمی ابراز بی‌اطلاعی و تصریح کرده است که تا پایان وقت اداری روز شنبه ۲۹ مرداد چنین حکمی به دست وی نرسیده است.

جاش فتال و شین باوئر بیش از دو سال پیش در مرداد ماه ۸۸ به همراه سارا شورد در منطقه مرزی ایران و عراق به اتهام عبور غیرقانونی از مرز بازداشت شدند و بعدها جاسوسی هم به اتهام آنها افزوده شد.


شهریور ماه گذشته، سارا شورد با تبدیل قرار بازداشت به وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

صدور حکم هشت سال زندان برای هر یک از دو متهم آمریکایی در بازداشت ایران، در حالی است که پیشتر علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرده بود که محاکمه این دو «به گونه‌ای پیش رود که در نهایت آزادی آنها را به همراه داشته باشد.»
XS
SM
MD
LG