لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

بازرسان بخشی از زرادخانه جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه را نابود کردند


سازمان بین‌المللی منع ‌جنگ‌افزارهای شیمیایی در بیانیه‌ای اعلام کرده که بازرسانش طی دو هفته گذشته، بخشی از سلاح‌های شیمیایی این کشور را نابود کرده‌اند.

این در حالی است که مالک الهی مشاور ویژه مدیرکل سازمان منع جنگ‌افزارهای شیمیایی گفته است که این سازمان مطمئن است برپایه زمان‌بندی تعیین شده خواهد توانست زرادخانه شیمیایی سوریه را به طور کامل نابود کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان منع جنگ‌افزارهای شیمیایی در بیانیه خود آورده است: «تیم‌های بازرسی، تحقیق در ۱۱ پایگاه از ۲۰ پایگاه شیمیایی سوریه را که دولت این کشور در گزارش خود از وجود آنها خبر داده است، به پایان رساندند. بازرسان دستگاه‌ها و ابزارهای اصلی برای ساخت اسلحه یا مواد شیمیایی دارای قابلیت کاربرد نظامی را در ۶ پایگاه نابود کردند.»

دمشق تاکید کرده است که گزارش کاملی از پایگاه‌های ساخت و ذخیره‌سازی جنگ‌افزارهای خود را در احتیار سازمان منع اجنگ‌افزارهای شیمیایی قرار داده است.

این اقدام در پی توافق روسیه و آمریکا برای قرار دادن زرادخانه شیمیایی سوریه در اختیار جامعه بین‌الملل صورت گرفت که خطر حمله نظامی خارج به سوریه را از میان برد.

توافق آمریکا و روسیه پس از حمله شیمیایی به حومه دمشق صورت گرفت که بیش از «۱۴۰۰ کشته» بر جای گذاشت. غرب که دولت سوریه را به انجام این حمله متهم می‌کند، قصد مداخله نظامی در این کشور را داشت.

پس از توافق میان آمریکا و روسیه که با موافقت دولت سوریه همراه شد، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای الزام‌آور تصویب کرد که در پی آن سازمان جنگ‌افزار ‌های شیمیایی را مامور نابودی زرادخانه شیمیایی سوریه کرد.

از سویی مالک الهی مشاور مدیرکل این سازمان گفته است که بازرسان، از نیمی از پایگاه‌های شیمیایی سوریه، بازدید کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الهی در کنفرانسی خبری در لاهه افزوده است: «ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم، تیم بازرسان دارای اعتماد به نفس و روحیه بالایی است و مقام‌های سوری هم همکاری خوبی نشان می‌دهند.»

او پیش‌بینی کرده است که بازرسان خواهند توانست به تمام پایگاه‌های شیمیایی سوریه حتی آنها که در نزدیکی مناطق درگیری‌ها قرار دارد، بروند.

الهی افزود: «از لحاظ امنیتی همیشه نگرانی‌هایی وجود دارد اما تیم بازرسان از همکاری خوبی از سوی مقام‌های سوریه برخوردار است و تاکنون توانسته بدون هیچ مانعی فعالیت‌های خود را انجام دهد.»

او خاطرنشان کرده است که ده‌ها بازرس حاضر در سوریه، در وضعیت خطرناکی فعالیت می‌کنند به گونه‌ای که در روزهای اخیر چند خمپاره و بمب نزدیک هتل محل اقامتشان منفجر شد.
XS
SM
MD
LG