لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

اشتون: دور بعدی گفت‌وگوها سوم خرداد در بغداد؛ جلیلی: گفت‌وگوها موفق بود


اشتون و جلیلی روز شنبه در استانبول
اشتون و جلیلی روز شنبه در استانبول
کاترین اشتون، پس از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در یک کنفرانس خبری اعلام کرد، دور بعدی گفت‌وگوها سوم خرداد و در بغداد انجام خواهد شد.

وی در این کنفرانس کوتاه خبری، اظهار داشت ایران حق استفاده از انرژی هسته‌ای در راه‌های مسالمت‌آمیز را دارد.

اشتون هدف از مذاکرات را «دست یافتن به یک راه‌حل فراگیر و مبتنی بر مذاکره» عنوان کرد که بتواند «اعتماد بین‌المللی به برنامه منحصرا صلح‌آمیز ماهیت برنامه هسته‌ای ایران بازگرداند.»

کاترین اشتون همچنین اظهار داشت که ما می‌‌خواستیم بدانیم که آیا ایران برای یک روند ادامه دار از جدیت برخوردار است یا نه؛ ما امروز این مذاکرات را آغاز کردیم تا از این امر اطمینان حاصل کنیم.

وی افزود مذاکرات ما درباره این بود که چگونه این مسیر را ادامه دهیم، و طی چه فرآیندی ما پیشنهادهای ملموس را مطرح خواهیم کرد و چگونه یک چارچوب برای کارمان تعیین کنیم؛ و چه هنگام باید با یکدیگر دیدار داشته باشیم که این اقدامات را آغاز کنیم؛ و اینکه چطور کارشناسان این حوزه می‌توانند نشست مقدماتی داشته باشند.

اشتون تاکید کرد که هدف مذاکرات استانبول این بود که ببینیم چگونه باید این مسیر را ادامه بدهیم و معیار موفقیت این مذاکرات هم این است که من می‌توانم زمان و مکان دور بعدی مذاکرات را اعلام کنم.

اشتون تصریح کرد در وهله نخست پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) مبنای اصلی کار ماست. دوم اینکه به دنبال این هستیم که ایران به همه تعهدات بین‌المللی خود عمل کند؛ سوم اینکه در یک فرآیند گام‌به‌گام و اقدام متقابل کار را ادامه دهیم. ما همچنین به صراحت گفتیم که ایران باید حق برخورداری از برنامه هسته‌ای غیرنظامی را داشته باشد.

به گفته اشتون از همین رو دو طرف تصمیم گرفتند که برای نیل به این هدف دور بعدی مذاکرات در بغداد انجام شود.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی اظهار داشت هدف از برگزاری مذاکرات استانبول این بود که گفت‌وگوها بر سر مسائل در پیش رو ادامه پیدا کند.

جلیلی: مذاکرات موفق بود

سعید جلیلی نیز در یک کنفرانس خبری جداگانه شرکت کرد و اظهار داشت که گفت‌وگوها موفق بود.

سعید جلیلی گفت پس از تایید پیش‌نویس همکاری‌های در نشست سوم خرداد بغداد همکاری‌های متقابل شروع خواهد شد و ما شاهد گام‌هایی از همکاری‌ در عرصه‌های مختلف خواهیم بود.

جلیلی تصریح کرد: «من فکر می‌کنم در مجموع آنچه که امروز صورت گرفت باتوجه به اینکه بر مبنای رویکرد و راهبرد گفت‌وگو و همکاری بود، توانست موفق باشد و رو به جلو باشد؛ التزام به این رویکرد می‌تواند به گفت‌وگوهای آینده شکل بدهد و موفقیت آنها را هم تضمین کند.»

وی افزود: «در همکاری‌های هسته‌‌ای توافق کردیم هرگونه همکاری هسته‌ای باید بر مبنای معاهده ان‌پی‌تی باشد و در این باره به باقری و اشمید ماموریت داده شد برای اجلاس سوم خرداد در بغداد پیش‌نویسی تهیه کنند و چارچوب کاری برای همکاری‌ها ارائه کنند.»

جلیلی درباره تحریم‌ها گفت: «در روند همکاری‌ها باید اعتماد ملت ایران جلب شود و رفع تحریم‌ها یکی از مسیر‌ها و راه‌های جلب اعتماد ایران است.»

جلیلی اظهار داشت ‌گفت‌وگوها در چارچوب ان‌پی‌تی بود و غنی‌سازی اورانیوم هم در چارچوب ان‌پی‌تی جزء حقوق ایران است.

«مثبت و سازنده»

خبرگزاری‌ها هم به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده‌اند که گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ در استانبول در فضایی «سازنده» برگزار شده است.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، پس از پایان نشست شنبه صبح اظهار داشت برداشت وی این است که این گفت‌وگوها «بسیار سازنده» برگزار شد.

دو طرف پس از صرف ناهار، و برگزاری دیدارهای دوجانبه،‌ دور دوم گفت‌‌وگوهای خود را آغاز کردند. این گفت‌وگوها در مجموع ۱۱ ساعت به طول انجامید.

یکی از دیپلمات‌ها که خواسته نامش برده نشود فضا را مثبت توصیف کرده و گفت تیم ایرانی به «فتوای» آیت‌الله خامنه‌ای درباره «حرام بودن» سلاح هسته‌ای اشاره کرده است.

این دیپلمات نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس فضای مذاکرات را «بسیار سازنده» توصیف کرده و گفته است به نظر می‌رسد زمینه‌های گفت‌وگوهای آینده مهیا شده است.

یک دیپلمات دیگر نیز پس از دور نخست مذاکرات گفت که «یک صبح کاری مفید» را داشته است. وی اظهار داشت که به نظر می‌رسد ایرانی‌ها به دنبال یک «روند جدی» هستند.

پیش از آغاز مذاکرات کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها، هدف از این مذاکرات را یافتن راه‌هایی برای اعتمادسازی میان دو طرف عنوان کرد تا به موجب آن اطمینان حاصل شود که ایران به سوی ساخت بمب اتم نمی‌رود.

در این گفت‌وگوها، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، سرتیم مذاکره‌کنندگان ایرانی است. علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، حمیدرضا عسگری مشاور وزارت امور خارجه و مصطفی دولت‌یار در تیم ایران حضور دارند.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه ایالات متحده، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، ژاک گوئتس اودبر معاون وزیر امور خارجه فرانسه، کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، و ما ژائو شو معاون وزیر امور خارجی چین ز جمله مقام‌های حاضر در گروه ۱+۵ هستند.

«درخواست آمریکا برای مذاکره دوجانبه»

از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا، در خبری به نقل از یک «دیپلمات ایرانی» گزارش داد که وندی شرمن، نماینده ایالات متحده در مذاکرات، خواستار گفت‌وگوی دو جانبه با سعید جلیلی شده و این دو مقام باهم دیدار خواهند داشت.

پس از انتشار این خبر، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه موافقت جلیلی با این درخواست را «کذب محض» اعلام کرد.

پس از این تکذیبیه ایسنا در گزارش دیگری نوشت: «به دليل برنامه‌ريزی قبلی برای هيات ايرانی، هنوز امكان برگزاری اين نشست مشخص نشده است.»

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یک دیپلمات‌ ایرانی در استانبول گزارش داد که هیات ایرانی هنوز به این درخواست پاسخی نداده است.

آنگونه که ایرنا گزارش کرده، آخرین خبرها حاکی از آن است که هیات ایرانی درخواست وندی شرمن را رد کرده است.

به گزارش ایرنا، هیات ایرانی پس از دور نخست مذکرات در روز شنبه با احمد داوود اغلو وزیر خارجه ترکیه، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و کاترین اشتون به طور جداگانه دیدار کرد.

پیش از این هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده، تصریح کرده بود که ۱+۵ دادن تضمین به ایران را مد نظر دارد.

گزارش گاردین از محتوای مذاکرات

روزنامه گاردین گزارش می‌دهد، صبح روز شنبه نشست ایران و ۱+۵ با سخنان ۱۵ دقیقه‌ای کاترین اشتون آغاز شد و به گفته دیپلمات‌ها با پاسخ مثبت سعید جلیلی ادامه یافت.

یک دیپلمات به گاردین گفته است که اظهارات جلیلی، «طولانی»، «پرطمطراق» و «تبلیغاتی» نبود.

به گفته این دیپلمات در حالی که لحن جلیلی «آرام و سازنده» بود، وی اظهار داشت که «آماده است به طور جدی به موضوع هسته‌ای ایران بپردازد.»

یک منبع دیپلماتیک دیگر به گاردین گفت: «همه نشانه‌ها حاکی از آن بود که ایرانی‌ها می‌خواهند جدی و سازنده باشند.»

یک مقام حاضر در مذاکرات نیز به گاردین گفته است که ایرانی‌ها باید نشان دهند که برای همکاری جدی هستند تا بتوان قضاوت کرد.

یک منبع دیگر به این روزنامه گفته که علائمی از سوی ایرانی‌ها مشاهده شد که آنها آماده‌اند در ازای کاسته شدن از تحریم‌ها، غنی‌سازی را محدود کنند.

یک دیپلمات غربی در استانبول می‌گوید: «شدت تحریم‌های نفتی ایرانی‌ها را شگفت‌زده کرده و آنها واقعا لطمه دیده‌اند.»

و دیپلمات دیگری که در مذاکرات حضور دارد تاکید می‌کند که «ایرانی‌ها اگر جدی نبودند، به استانبول نمی آمدند.»

دیپلمات‌ها در استانبول می‌گویند به احتمال زیاد ایران ایران پیشنهاد می‌دهد که غنی‌سازی ۲۰ درصدی را محدود کند و در ازای آن از شدت تحریم‌ها کاسته شود.

این دیپلمات‌ها به سخنان فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی، اشاره می‌کنند که چند روز پیش گفته بود که غنی‌سازی ۲۰ درصدی می‌تواند تعلیق شود به محض آنکه سوخت کافی برای رآکتور تحقیقاتی تهران فراهم شود.
XS
SM
MD
LG