لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

«هکرهای ایرانی شرکت‌های انرژی و هواپیمایی را هدف گرفته‌اند»


یک شرکت سایبری آمریکایی مستقر در کالیفرنیا اعلام کرده است که هکرهای ایرانی طی دو سال گذشته به خطوط هواپیمایی شرکت‌های بزرگ، و همچنین به شرکت‌های فعال در بخش انرژی و موسسات دفاعی در سراسر جهان رخنه کرده‌اند و ادامه این روند می‌تواند خسارات مادی فراوانی به دنبال داشته باشد.

به گزارش رویترز، در یک گزارش ۸۷ صفحه‌ای که شرکت امنیت سایبری «سایلنس» در روز سه‌شنبه، ۱۱ آذر منتشر کرد، آمده است که اگر جلوی فعالیت‌های سایبری ایران گرفته نشود، طولی نخواهد کشید که امنیت جهان غیرسایبری نیز به خطر خواهد افتاد.

این شرکت امنیت سایبری در حالی این خبر را منتشر کرده است که دولت‌ها سرگرم ارزیابی توان سایبری ایران هستند و محققین معتقدند که ایران به سرعت در حال افزایش این توان است.

رووترز به نقل از محققین این شرکت آمریکایی می‌نویسد که بیش از پنجاه موسسه در شانزده کشور جهان هدف حمله سایبری ایران قرار گرفته‌اند.

به گفته آنها، شواهد نشان می‌دهد که تمام این حملات سایبری از طرف یک گروه مستقر در تهران طراحی شده که در حمله سایبری سال گذشته به شبکه‌های اینترنتی نیروی دریایی آمریکا نیز دست داشته است.

در این گزارش نام شرکت‌هایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند ذکر نشده، اما گزارش نشان می‌دهد که طیف وسیعی از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی، فرودگاه‌های بزرگ، شرکت‌های هوا-فضا، دانشگاه‌ها، موسسات تولید انرژی، بیمارستان‌ها و خطوط مخابراتی در کشورهای آمریکا، اسراییل، چین، عربستان سعودی، هند، آلمان، فرانسه، انگلستان و غیره هدف حمله سایبری این گروه قرار گرفته‌اند.

این شرکت امنیت سایبری می‌گوید اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد این هکرها ایرانی هستند و وسعت و پیچیدگی فعالیتشان گویای این حقیقت است که از پشتیبانی دولت برخوردارند.

در همین حال، حمید بابایی، سخنگوی هیات ایرانی در سازمان ملل، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز این ادعاها را بی اساس خواند.

آقای بابایی گفت که این اتهامات بی‌پایه و اساس را ساخته‌اند تا چهره جمهوری اسلامی ایران را لکه‌دار کنند و مذاکرات اتمی را از مسیرش منحرف سازند.

تحقیقات اخیر شرکت سایبری «سایلنس» نشان می‌دهد که چگونه دولت‌ها می‌توانند از تکنولوژی برای جاسوسی و حمله به رقبای خود استفاده کنند. هکرهای چینی و روسی متهمند که حملاتی را علیه برخی شرکت‌ها انجام داده‌اند، و آمریکا و اسراییل هم متهمند که با استفاده از نوعی کرم رایانه‌ای، فعالیت هسته‌ای ایران را کند کرده‌اند.

از سال ۲۰۱۰ میلادی که ویروس استاکس‌نت برنامه‌های هسته‌ای ایران را هدف گرفت، دولت ایران سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در بخش سایبری کرده است. گفته می‌شود که آن ویروس را آمریکا و اسراییل طراحی کرده بودند.

به گزارش رویترز، مدیر اجرایی شرکت «سایلنس» می‌گوید که هکرهای ایرانی فعلا تلاششان را بر جمع‌آوری اطلاعات متمرکز کرده‌اند اما قابلیت‌های عملیاتی هم دارند.

وی گفت اطلاعات به دست آمده از بانک اطلاعات این هکرها نشان می‌دهد که آنها توانسته‌اند با رخنه به بانک‌های اطلاعات شرکت‌های بزرگ، انبوهی از اطلاعات این شرکت‌ها را به سرقت ببرند.

وی تصریح کرد که در بانک اطلاعات این هکرها نمودارهای مربوط به نیروگاه‌های تولید انرژی، عکس‌های مربوط به نحوه کنترل سیستم‌های امنیتی، کلید رمز یکی از خطوط بزرگ هواپیمایی آسیا و همچنین اطلاعاتی را که سال گذشته توسط همین گروه از نیروی دریایی آمریکا به سرقت رفت، پیدا کرده‌اند.

گزارش اخیر شرکت «سایلنس» جدیدترین گزارش درباره حمله سایبری ایران به منافع آمریکاست. چند ماه قبل نیز یک شرکت امنیتی دیگر به نام «فایرآی» از حملات مشابهی توسط هکرهای ایرانی به منافع آمریکا خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG