لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

انتقاد رسانه‌های اصول‌گرا از برکناری مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد


علی شجاعی صائین، مدیر سابق اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
علی شجاعی صائین، مدیر سابق اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

علی شجاعی صائین از مدیریت اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برکنار شد، رخدادی که انتقاد شدید رسانه‌های اصول‌گرا مانند روزنامه جوان و خبرگزاری فارس را به دنبال داشته است.

خبرگزاری‌های داخل ایران روز شنبه، ۱۱ بهمن گزارش دادند که آقای شجاعی صائین با حکم عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سمت مدیر اداره کتاب برکنار شد و به جای او همایون امیرزاده سرپرستی موقت این اداره را برعهده گرفت.

اداره کتاب که یک سال قبل نام آن به دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی تغییر یافت، نهاد مسئول مجوز انتشار کتاب‌ها است و هر کتابی که بخواهد در ایران منتشر شود باید از سد سانسور این نهاد دولتی عبور کند.

اما برکناری علی شجاعی صائین از مدیریت این نهاد با انتقاد شدید رسانه‌های اصول‌گرا همراه بوده است و از جمله خبرگزاری فارس نوشت که «مدیر اداره کتاب "نه" گفت و برکنار شد».

این خبرگزاری می‌گوید که «پشت پرده این برکناری» عدم مجوز به کتاب‌های «کلنل» اثر محمود دولت‌آبادی و «من این نسل» نوشته محمدرضا اسدزاده، مدیر و سردبیر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، است.

روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، نیز برکناری آقای شجاعی صائین را به ماجرای کتاب «من این نسل» پیوند زده و نوشته است: «به نظر می‌رسد که مدیر اداره کتاب به دلیل مخالفت با انتشار کتاب موهن سردبیر خبرگزاری ایبنا و موضع‌گیری در برابر آن، با حکم معاون فرهنگی وزارت ارشاد برکنار شده تا مزد صداقت خود را گرفته باشد!»

علی شجاعی صائین به تازگی در مصاحبه‌ای با روزنامه جوان ضمن موضع‌گیری علیه کتاب «من این نسل» و نویسنده او محمدرضا اسدزاده گفته بود که «بارها درباره این کتاب و نویسنده‌اش» به معاون فرهنگی وزارت ارشاد هشدار داده است.

کتاب «من این نسل» که در باکو، پایتخت آذربایجان منتشر شده، گزارشی انتقادی از وضعیت اجتماعی ایران است که هدف حملات شدید اصول‌گرایان قرار گرفته و از جمله روزنامه جوان آن را توهین به رهبر جمهوری اسلامی دانسته است.

این روزنامه همچنین خواستار برکناری محمدرضا اسدزاده از مدیریت و سردبیری خبرگزاری کتاب ایران شده است.

در همین حال خبرگزاری مهر گفت‌وگویی با حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرده است که در آن ارتباط میان برکناری آقای شجاعی صائین با موضع‌گیری او علیه کتاب «من این نسل» تکذیب می‌شود.

آقای نوش‌آبادی اظهار داشت: «این‌ها گمانه‌زنی‌هایی است که در عرصه رسانه وجود دارد ولی این تحولات ارتباط چندانی با این بحث‌ها ندارد چون قرار نیست به صرف یک اظهارنظر، اتفاقی بیفتد.»

به گفته او، برکناری آقای شجاعی صائین «یک تدبیر و چاره‌اندیشی برای رسیدگی به انتظارات انباشته و مطالبات انبوه کاربران حوزه کتاب و پاسخ دادن بهتر به آنهاست با این هدف که کارها با دقت بیشتری انجام گیرد و کمتر شاهد ناهماهنگی باشیم».

آقای نوش‌آبادی در نهایت تاکید کرده که برکناری علی شجاعی صائین از مدیریت اداره کتاب «با اطلاع و هماهنگی» علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

اما سرپرست موقت اداره کتاب کیست؟ در گزارش خبرگزاری‌های داخلی از سوابق همایون امیرزاده به موارد زیر اشاره شده است: «مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان هرمزگان، معاون اداره کل استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس هیات صدور پروانه نشر کشور و رئیس هیات تجدید نظر تخلفات ناشران».

XS
SM
MD
LG