لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

«دعوت جمهوری اسلامی» از تجار ایرانی برای خرید ملک در سوریه


برخی کارشناسان و مقامات صنعت ساخت و ساز در ایران می‌گویند که جمهوری اسلامی از مسکن‌سازان ایرانی خواسته که اقدام به خرید ملک در مناطق شیعه‌نشین دمشق کنند.

وبسایت صدای آمریکا روز دوشنبه، ۹ فروردین به نقل از این منابع نوشت که حکومت ایران همچنین از کارگران بخش ساخت و ساز نیز خواسته که به سوریه بروند.

به نوشته این وبسایت، تجار محافظه‌کار و ثروتمند ایرانی که با حکومت ایران ارتباط دارند در حال خرید خانه‌های گران در دمشق هستند، امری که باعث بالا رفتن قیمت‌ها در بازار مسکن سوریه می‌شود.

خورشید علیکا، اقتصاددان سوریه‌ای، در این باره می‌گوید: «پنج میلیون خانه در جنگ داخلی ویران شده‌اند. افزایش تقاضای ایرانی‌های برای خرید زمین و ملک به‌طور طبیعی به افزایش تورم در بازار منجر شده است.»

صدای آمریکا در ادامه این گزارش اظهارات فریبرز صارمی، پژوهشگر، را بازتاب داده است که عنوان می‌کند تصاحب املاک به ایران این امکان را می‌دهد تا کنترل بیشتری بر سوریه و دیگر نقاط خاورمیانه داشته باشد.

به نوشته این رسانه، علاقه ایران به بازار املاک در سوریه امر تازه‌ای نیست، بلکه از سال ۲۰۱۱، آغاز شورش علیه حکومت بشار اسد، افزایش یافت. اما اکنون حکومت ایران نه تنها ایرانی‌ها را تشویق به خرید ملک در سوریه می‌کند بلکه از کارگران ساختمان‌سازی هم خواسته که به سوریه بروند و آنجا مشغول به کار شوند.

امیر مقصودلو، پیمانکار ایرانی، به صدای آمریکا می‌گوید که یکی از همکارانش که روابط نزدیکی با حکومت ایران دارد به وی گفته که شانس به او رو آورده تا در سوریه پول دربیاورد. وی همچنین درباره امنیت سوریه هم به همکار خود اطمینان داده که آن منطقه حتی از تهران امن‌تر است.

این گزارش ادامه می‌دهد که علاقه ایرانیان تنها به دمشق محدود نمی‌شود بلکه تجار و شرکت‌های ایرانی در صدد سرمایه‌گذاری بر روی پروژهایی در شهر حمص نیز هستند. ارتش سوریه به همراه متحدان خود اواخر سال ۲۰۱۵ شهر حمص را پس گرفت.

ایران از متحدان اصلی حکومت بشار اسد محسوب می‌شود. گزارش‌های اخیر رسانه‌های دولتی این کشور حکایت از آن دارد که ایران شمار نیروهای عضو سپاه پاسداران را در سوریه افزایش داده است.

XS
SM
MD
LG