لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

جان کری در کنگره آمریکا از مذاکره هسته‌ای با ایران دفاع کرد


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، ضمن دفاع از مذاکرات هسته‌ای با ایران بار دیگر تاکید کرد که سیاست دولت باراک اوباما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

به گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز، آقای کری که روز سه‌شنبه، پنجم اسفند در کنگره ایالات متحده حضور یافته بود، همچنین گفت آمریکا به زودی خواهد فهمید که آیا ایران تمایلی به دستیابی به یک توافقنامه قابل قبول و قابل راستی‌آزمایی دارد یا نه.

این اظهارات به فاصله یک روز پس از مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو بیان شده است، مذاکراتی که جمعه گذشته در سطح معاونان وزرای خارجه دو کشور آغاز شد و در ادامه با حضور وزیران خارجه ایران و آمریکا و نیز علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده وارد سطحی عالی‌تر شد.

پس از این دور مذاکرات، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت که «درباره کلیات توافق وجود دارد و باید درباره جزئیات به توافق برسیم»، همچنان که جان کری نیز تاکید داشت که «پیشرفت» حاصل شده است.

آقای کری اما در اظهارات روز سه‌شنبه خود انتقاداتی را هم متوجه مخالفان توافق هسته‌ای احتمالی کرد و گفت، آنها که می‌گویند تمایلی به این توافق ندارند، اساسا نمی‌دانند که توافق یعنی چی.

وی در ادامه افزود: «هنوز توافقی انجام نشده است و من هشدار می‌دهم که صبر کنید و ببینید که نتیجه این مذاکرات چه خواهد بود».

به‌تازگی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بار دیگر از مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران انتقاد کرده و گفته که این مذاکرات به «توافقی بد و خطرناک» برای اسرائیل منجر خواهد شد.

آقای نتانیاهو روز ۱۲ اسفند نیز به دعوت جان بینر، رییس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در کنگره این کشور علیه برنامه هسته‌ای ایران سخنرانی خواهد کرد.

اما بخشی از از سخنان روز سه‌شنبه جان کری در کنگره نیز به بحران سیاسی در یمن اختصاص داشت که وی تاکید کرد ایران از شورشیان حوثی در جریان سرنگونی دولت این کشور حمایت کرده و نقشی «کلیدی» در این زمینه داشته است.

وی اظهار داشت: «من فکر می‌کنم [ایران در سقوط دولت یمن] نقش داشته و این جای هیچ تردیدی ندارد، اما نمی‌دانم که آیا ایران خود نیز از آن‌چه اتفاق افتاد شگفت‌زده شد یا نه و این که آیا تمایلی به شکل‌گیری گفت‌وگوهای ملی داشته باشد».

شورشیان شیعه‌مذهب حوثی در آخرین روز دی ماه کاخ ریاست جمهوری یمن را تصرف کردند تا دو روز بعد از آن با استعفای رییس جمهوری یمن، دولت این کشور رسما سقوط کند.

شورای همکاری خلیج فارس اقدام شورشیان حوثی را «کودتا» خوانده و خواستار دخالت نظامی سازمان ملل متحد در این کشور شده است.

XS
SM
MD
LG