لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

مصباح یزدی: برخی مسئولین عمامه‌به‌سر شعار جدایی دین از سیاست می‌دهند


 آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در شمار روحانیون محافظه‌کار منتقد دولت حسن روحانی محسوب می‌شود
آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در شمار روحانیون محافظه‌کار منتقد دولت حسن روحانی محسوب می‌شود
محمدتقی مصباح‌ یزدی در واکنش به سخنان اخیر حسن روحانی و موضع‌گیری او علیه «دین دولتی» گفت که «برخی مسئولین» شعار جبهه ملی در رابطه با «جدایی دین از سیاست» را تکرار می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری انتخاب در روز پنج‌شنبه، ۱۵ خرداد، آقای مصباح یزدی که در برنامه‌ای مرتبط با سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «عده‌ای می‌گویند دولت وظیفه‌ای برای دین مردم ندارد، بلکه وظیفه دولت فقط برداشتن تحریم‌ها و آن هم نه با مقاومت، بلکه از راه دیپلماسی است. این بر خلاف خط امام [آیت‌الله خمینی] است. مگر امام [آیت‌الله خمینی] برای تحریم و اقتصاد قیام کرد؟ مگر این همه شهید برای شکم و تحریم جان خود را فدا کردند؟»

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به تازگی با زیر سئوال بردن مقوله «دین دولتی» تاکید کرده بود که «دین را نباید به دست دولت داد» و این «کارشناسان و علما» هستند که باید دین را تبلیغ بکنند.

اما آیت‌الله مصباح یزدی که در شمار روحانیون محافظه‌کار منتقد دولت آقای روحانی محسوب می‌شود این سخنان را نشانه‌ای از تسلط «نامحرمان» بر انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران دانسته است، مسئله‌ای که آیت‌الله خمینی سال‌ها قبل درباره آن هشدار داده بود.

آقای مصباح یزدی با اشاره به این جمله معروف آیت‌الله خمینی که «نگذارید انقلاب به دست نامحرمان بیفتد» اظهار داشت: «رفتار برخی مسئولین به گونه‌ای است که این هشدار امام [آیت‌الله خمینی] را به یاد می‌آورد. جدایی دین از سیاست و بیان این مطلب که دین وظیفه روحانیت است، نه دولت، همان شعار جبهه ملی است که متأسفانه امروز از سوی برخی مسئولین عمامه به‌سر مطرح می‌شود.»

در روزهای اخیر جدال لفظی روحانیون محافظه‌کار با رئیس جمهور ایران درباره مسائل فرهنگی و رویکرد دولت به مقوله دین شدت گرفته است تا جایی که حسن روحانی گفت، «عده‌ای متوهم و بی‌کار مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خورند در حالی که نه می‌دانند دین چیست و نه آخرت».

این سخنان حال زمینه انتقاد آیت‌الله مصباح یزدی از حسن روحانی و طعنه به او در رابطه با تحصیلاتش در بریتانیا را فراهم آورده است.

وی گفت: «برخی از افراد عمامه به‌سر که دارای مسئولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم در خصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آنها را کسانی معرفی می‌کنند که اسلام را نشناخته‌اند و آ‌نها را متهم به توهم می‌کنند. باید از او پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفته‌ای؟ از فیضیه یا از انگلستان؟»

قبلا نیز این سخنان حسن روحانی که «نمی‌توان با شلاق مردم را به بهشت فرستاد»، فرصتی برای حمله شدید احمد علم‌الهدی و احمد خاتمی، ائمه جمعه مشهد و تهران، به او ایجاد کرده بود.
XS
SM
MD
LG