لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

تکذیبیه موساد: مخالف وضع تحریم‌های جدید علیه ایران نیستیم


نشان سازمان اطلاعات اسرائیل
نشان سازمان اطلاعات اسرائیل

سازمان اطلاعات اسرائیل، موساد، گزارش‌ها درباره مخالفت این نهاد امنیتی با تشدید تحریم‌های ایران و اختلاف نظر با بنیامین نتانیاهو در این زمینه را تکذیب کرد.

خبرگزاری آلمان روز پنج‌شنبه، دوم بهمن، بیانیه این آژانس اطلاعاتی را منتشر کرده که تاکید می‌کند اتفاقا «آن‌چه ایران را پای میز مذاکره آورده، عامل تاثیرگذار و استثنایی تحریم‌ها بوده است».

این بیانیه اشاراتی به اظهارات روز چهارشنبه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دارد.

آقای کری در این کنفرانس خبری ضمن اعلام دوباره مخالفت دولت باراک اوباما با تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا اظهار داشت که یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل در دیدار با هیاتی از اعضای کنگره درباره تاثیرات احتمالی تشدید تحریم‌های ایران گفته است که این کار مانند «پرتاب نارنجک» وسط مذاکرات است.

این اظهارات مورد استناد خبرگزاری بلومبرگ واقع شد تا در گزارشی از اختلاف نظر میان موساد و بنیامین نتانیاهو بر سر تحریم‌های بیشتر علیه ایران سخن به میان آورد.

اما موساد ماجرا را به شیوه دیگری شرح می‌دهد. در بیانیه این نهاد امنیتی آمده است: «روز ۱۹ ژانویه ۲۰۱۵، تامیر پاردو، رییس موساد به درخواست سناتورهای ایالات متحده با آنها دیدار کرد و این دیدار با تایید نخست وزیر انجام شده است».

این بیانیه سپس می‌گوید: «برخلاف آن‌چه گزارش شده، رییس موساد نگفته که مخالف وضع تحریم‌های اضافی علیه ایران است، بلکه در واقع آن‌چه ایران را پای میز مذاکره آورده، عامل تاثیرگذار و استثنایی تحریم‌ها بوده است».

موساد در ادامه بیانیه خود تاکید می‌کند که رییس این سازمان عبارت «پرتاب نارنجک» را در رابطه با وضع تحریم‌ها علیه ایران به کار نبرده است، بلکه کاربرد آن شکلی استعاری دارد و می‌خواسته بگوید که ممکن است مذاکرات به‌طور موقت با بحران مواجه شود، اما در نهایت در شرایط بهتری از سر گرفته خواهد شد.

موساد سپس هشدار داده توافقی که ایران و قدرت‌های جهانی در حال دستیابی به آن هستند، منفی است و احتمالا به مسابقه تسلیحاتی در منطقه منجر خواهد شد.

مقامات ایران و کشورهای گروه ۱+۵ می‌گویند که احتمالا طرفین تا آخر ماه مارس، دهه اول فروردین، به توافقی سیاسی دست خواهند یافت و پس از آن تلاش‌ها برای توافق بر سر جزییات فنی آغاز می‌شود.

XS
SM
MD
LG