لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

ابوترابی‌فرد: لازم نیست همه جزئیات اتمی در مجلس عنوان شود


محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی
محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی
محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که مجلس نیازی ندارد از تمام جزئیات مذاکرات هسته‌ای مطلع شود و این مذاکرات زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی و نهادهای کلیدی حکومت ایران پیش می‌رود.

خبرگزاری مهر روز پنج‌شنبه، ۲۴ بهمن، سخنان آقای ابوترابی‌فرد در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی، از مراجع شیعه را منتشر کرده است که در نقطه مقابل خواسته‌های برخی دیگر از محافظه‌کاران مجلس ایران قرار دارد.

اعضای جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی مذاکره‌کنندگان ایرانی را به «پنهان‌کاری» در رابطه با توافق‌نامه هسته‌ای ژنو متهم می‌کنند و می‌گویند که این توافق‌نامه به سود آمریکا و غرب و به زیان ایران است.

از جمله این نمایندگان مجلس، محمود نبویان گفته است که اسم توافق‌نامه ژنو از روی «عمد و برای این‌که در صحن مجلس مطرح نشود برنامه اقدام مشترک گذاشته شده است، چرا که بر اساس قانون تمام توافق‌نامه‌ها باید در صحن مجلس مطرح شوند».

اما اکنون نایب رئیس مجلس ایران می‌گوید که «لازم نیست همه جزئیات مذاکرات هسته‌ای در مجلس عنوان شود».

به گفته آقای ابوترابی‌فرد، مذاکرات هسته‌ای با «اشراف کامل نهادهای کلیدی نظام» و رهبر جمهوری اسلامی و «در چارچوب تعریف شده هدایت می‌شود و جمهوری اسلامی در موضع قدرت قرار دارد».

وی سپس عنوان کرده است که ایران به‌رغم تحریم‌های بین‌المللی از مواضع خود در فناوری هسته‌ای دست برنداشته است، چرا که «از همان ابتدا هم تاکید بر آن بوده که ما به اورانیوم تا پنج درصد غنی‌شده نیاز داریم و این برای رسیدن به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کافی است و فراتر از آن نمی‌رویم».

توافق‌نامه ژنو این تعهد را برای ایران ایجاد می‌کند که فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود سازد و از جمله غنی‌سازی اورانیوم را در سطوح پایین و حداکثر تا ۵ درصد ادامه دهد. غرب نیز در ازای آن بخشی از تحریم‌ها علیه تهران را لغو می‌کند.

ایران پیش از این توافق‌نامه غنی‌سازی اورانیوم را در سطح ۲۰ درصد انجام می‌داد که اکنون توقف آن انتقاد شدید طیف‌هایی از محافظه‌کاران داخلی را موجب شده است.
XS
SM
MD
LG