لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

فرمانده نیروی دریایی سپاه: انهدام ناوهای آمریکایی برنامه ماست


علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه ایران می‌گوید که دعوای آمریکا با جمهوری اسلامی بر سر نفوذ سیاسی و فرهنگی نیست بلکه «جنگ حق و باطل» است
علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه ایران می‌گوید که دعوای آمریکا با جمهوری اسلامی بر سر نفوذ سیاسی و فرهنگی نیست بلکه «جنگ حق و باطل» است
فرمانده نیروی دریایی سپاه ایران می‌گوید که انهدام ناوهای آمریکایی جزو برنامه‌های این نیروی نظامی است و سپاه سال‌هاست که به همین منظور رزم‌ناوها و ناوهای هواپیمابر آمریکایی را شبیه‌سازی و غرق می‌کند.

خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت، گفت‌وگویی با دریادار علی فدوی منتشر کرده است که تاکید می‌کند نیروی دریایی سپاه برای مقابله با رزم‌ناوهای آمریکایی «آمادگی» دارد و می‌تواند آنها را به سرعت غرق کند.

وی در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: «تامین توان هوایی آمریکا در صحنه نبرد، برعهده هواپیماهای موجود روی ناو‌هایشان است. بنابراین طبیعی است که ما می‌‌خواهیم این ناو‌ها را غرق کنیم.»

به گفته این مقام نظامی ایران، نیروی دریایی سپاه «سال‌های طولانی است که ناوشکن‌ها، رزم‌ناو‌ها و فریگت‌های آمریکایی‌ را شبیه‌سازی و غرق می‌کند» و در یک مورد حتی سرعت غرق شدن ماکت شناور، ۵۰ ثانیه بوده است.

سخنان آقای فدوی درباره ساخت ماکت رزم‌ناوهای آمریکایی تنها یک ماه پس از آن منتشر می‌شود که مقامات دفاعی ایالات متحده از تلاش ایران برای ساخت ماکت یک ناوهواپیمابر آمریکایی پرده برداشتند.

این مقامات به تصاویر ماهواره‌ای استناد می‌کردند که نشان می‌داد ایران در آب‌های نزدیک به بندرعباس در حال ساخت ماکت یک ناو است که شکل ناو هواپیمابر نیمیتس آمریکا را دارد، امری که گمانه‌زنی‌های بسیاری را درباره انگیزه‌های جمهوری اسلامی برانگیخت.

آن زمان تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد که این ماکت بخشی از دکور یک فیلم با نام «ایرباس» است، اما اکنون از سخنان فرمانده نیروی دریایی سپاه چنین برمی‌آید که انگیزه ساخت این ماکت تمرین نظامی بوده است.

به گفته آقای فدوی، تحلیلی که مراکز تحقیقاتی آمریکا از ساخت ماکت ناو هواپیمابر خود در ایران ارائه داده‌اند، «بسیار عوامانه» است چرا که ماکت‌ها برای این ساخته می‌شود که بتوان در صحنه‌ای طبیعی‌تر تمرین نظامی کرد.

وی سپس تاکید کرد: «از بین بردن و انهدام ناوهای آمریکایی در برنامه ما بوده، هست و خواهد بود.»

مقامات آمریکا پیش از این با ابراز تعجب از این اقدام ایران گفته بودند که حدس می‌زنند جمهوری اسلامی قصد دارد از این کار استفاده تبلیغاتی بکند.

اما فرمانده نیروی دریایی سپاه می‌گوید: «ما برای یک امر بسیار بدیهی این کار را انجام می‌دهیم... می‌خواهیم زدن و تصرف ناوهواپیمابر را که یک اقدام عملیاتی و تاکتیکی است، از طریق این ماکت تمرین کنیم.»

وی در نهایت گفته است، دعوای آمریکا با جمهوری اسلامی بر سر دنیا، اقتصاد، نفوذ سیاسی و حتی فرهنگی نیست بلکه این «جنگ حق و باطل است که هیچ‌گاه کنار هم قرار نمی‌گیرند».
XS
SM
MD
LG