لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

نیویورک تایمز: ایران خواستار گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا شده است


نشریه نیویورک ‌تایمز به نقل از مقامات غربی نوشت که نوری المالکی، نخست وزیر عراق، به دولت باراک اوباما گفته که ایران به انجام گفت‌وگوی مستقیم و بدون واسطه با ایالات متحده در رابطه با برنامه اتمی خود تمایل دارد و دولت عراق نیز مقدمات این مذاکره را فراهم می‌آورد.

بر اساس این گزارش که روز جمعه، چهارم مرداد منتشر شد، آقای مالکی در جلسه‌ای که اواسط تیر ماه با سفیر ایالات متحده در بغداد داشته به او گفته که حامل پیامی از مقامات ایران است و ادعا کرده که حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران، امکان هر مذاکره‌ای با آمریکا را جدی خواهد گرفت.

نیویورک تایمز می‌نویسد که اگرچه نوری المالکی می‌گوید با نزدیکان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در ارتباط است، اما او نگفته که دقیقا چه کسی از طرف ایران چنین پیامی داده است.

در عین حال مقامات غرب «اطمینان ندارند» که رهبران ایران تمایلی به واسطه‌گری عراق داشته باشند و این که چنین پیشنهادی به ابتکار نوری المالکی بوده است یا نه.

آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از آخرین اظهار نظرات خود درباره مذاکره با ایالات متحده گفته است که نسبت به این مسئله «خوش‌بین نیست» و آمریکایی‌ها «غیرقابل اعتماد و غیرمنطقی» هستند.

اما در نقطه مقابل، ۱۳۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما از مذاکره با تهران حمایت کرده‌ و پیروزی حسن روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران را فرصتی مناسب برای «حل اختلافات موجود میان دو کشور» دانسته‌اند.

گزارش نیویورک تایمز می‌گوید که مقامات وزارت امور خارجه آمریکا حاضر نشدند به‌طور خاص درباره اظهارات منتسب به نوری المالکی صحبت کنند.

پاتریک ونترال، یکی از سخنگویان این وزارتخانه تنها اظهار داشت: «عراق شریک ایالات متحده است و ما گفت‌وگوهای مداومی با مقامات عراق درباره مسائل مورد علاقه دو طرف از قبیل ایران داریم.»

او در نهایت گفت: «ما بارها تاکید کرده‌ایم که نسبت به انجام گفت‌وگوی مستقیم با ایران مانعی نداریم تا از طریق گفت‌وگو، دغدغه‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران رفع شود.»

ایران به خاطر برنامه هسته‌ای خود تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار دارد، تحریم‌هایی که اقتصاد کشور را رو به تحلیل می‌برد.

حسن روحانی، رئیس جمهور جمهور منتخب ایران، بر حل این مناقشه تاکید کرده و وعده شفاف‌سازی بیشتر در رابطه با برنامه اتمی تهران را داده است.
XS
SM
MD
LG