لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

رویترز: موافقت کنگره آمریکا با مسلح کردن شورشیان سوریه


قانون‌گذاران آمریکا نگران این بوده‌اند که سلاح‌های ارسالی به سوریه دست شبه‌نظامیان افراطی اسلام‌گرا بیفتد
قانون‌گذاران آمریکا نگران این بوده‌اند که سلاح‌های ارسالی به سوریه دست شبه‌نظامیان افراطی اسلام‌گرا بیفتد
خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی از موافقت کنگره آمریکا با دولت باراک اوباما برای اجرای طرحی در رابطه با مسلح کردن شورشیان سوریه خبر داد.

این گزارش که روز دوشنبه، ۳۱ تیر، منتشر شد، سخنان مایک راجرز، رئیس کمیته امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا، را بازتاب می‌دهد که می‌گوید نمایندگان کنگره به این نتیجه رسیده‌اند شرایطی پیش آمده که دولت آمریکا می‌تواند دست به چنین اقدامی بزند.

کاخ سفید پیش از این در ماه ژوئن اعلام کرده بود که سرانجام قصد دارد به شورشیان سوریه پیشنهاد کمک‌های نظامی بدهد در حالی که جنگ داخلی سوریه به سومین سال خود رسیده و در تمام این مدت ایالات متحده از مسلح کردن مستقیم و بدون واسطه مخالفان حکومت سوریه خودداری کرده است.

در همین زمینه یک منبع نزدیک به اتاق فکر دولت باراک اوباما به شرط عدم انتشار نام او به خبرگزاری رویترز گفت: «ما با هدف برطرف کردن دغدغه‌هایی که کنگره در ابتدا داشت با آن رایزنی و همکاری کرده‌ایم و معتقدیم که آن دغدغه‌ها برطرف شده است و اکنون می‌توانیم دست به‌کار شویم.»

اعضای هر دو حزب دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کمیته‌های امنیت مجلس نمایندگان و سنا ایالات متحده پیش از این ابراز نگرانی کرده بودند که مبادا اسلحه‌ها در نهایت به دست شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در سوریه، مانند جبهه نصرت، بیفتد و این‌که این اسلحه‌ها در کل برای برقراری توازن در جنگ داخلی کافی نیست.

رویترز می‌نویسد که راه خروج از این بن‌بست روز ۲۱ تیر به نوعی پیدا شد، زمانی که کمیته امنیت سنا در جلسه‌ای غیرعلنی تصمیم گرفت به‌طور موقت و آزمایشی به دولت اجازه دهد که طرح خود را پیش ببرد و آنها را در جریان اقدامات پنهان خود قرار دهد.

اکنون نیز کمیته امنیت مجلس نمایندگان ایالات متحده موافقت خود را دراین‌باره اعلام کرده، اگرچه این موافقت با هشدارهایی توام است.

مایک راجرز اظهار داشت: «توجه باید داشت که شرط و شروط بنیادین ما هنوز باقی‌ست. ما فعلا به اجماع رسیده‌ایم که می‌توان طرح و برنامه دولت در رابطه با سوریه را پیش برد و این که برنامه فعلی دولت ناقض شروط کنگره نیست.»

رویترز سپس می‌نویسد که هنوز برنامه زمانی دولت برای اجرای این برنامه مشخص نیست، اما حامیان شورشیان سوریه امیدوارند که ارسال اسلحه‌های ایالات متحده از یک ماه آینده آغاز شود.

این اسلحه‌ها به نظر می‌رسد که شامل «میزان انبوهی از سلاح‌های سبک» مانند تفنگ و اسلحه‌های ضدتانک باشد.
XS
SM
MD
LG