لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

«يکی از عوامل ترور قاسملو در بين بازداشت شدگان اربيل؟»


آمریکا می گوید ایرانی های دستگیر شده در اربیل، وابسته به سپاه قدس بوده اند
آمریکا می گوید ایرانی های دستگیر شده در اربیل، وابسته به سپاه قدس بوده اند

رسانه های اتريشی، روز سه شنبه ۱۶ ژانويه، از احتمال حضور يکی از عاملان قتل رهبران کرد در سال ۱۹۸۹، در ميان بازداشت شدگان ايرانی در اربيل گزارش داده اند.


به گزارش روزنامه دِر استاندارد چاپ اتريش، احتمالا يکی از عاملان قتل رهبران عبدالرحمان قاسملو، رهبر حزب دموکرات کردستان در سال ۱۹۸۹ در وين، جزو بازداشت شدگان ايرانی در اربيل است.


به نوشته اين روزنامه، روز سه شنبه ابتدا راديو و تلويزيون اتريش اين خبر را به نقل از يک رسانه آمريکايی بدون ذکر نام ااين رسانه منتشر کردند، اما همزمان گفته شد که اين گزارش هنوز از سوی وزارت دادگستری يا وزارت امور خارجه اتريش تاييد نشده است.


ماريا برگر سخنگوی وزارت دادگستری اتريش گفته است: «اطلاعات در اين زمينه فعلا بر پايه شايعات تاييد نشده استوار است.»


خانم برگر اما گفت در صورت تاييد خبر، وزارت دادگستری اتريش، بر استرداد اين شخص «به طور بسيار جدی» پا خواهد فشرد.


به نوشته در استاندارد، سه عامل قتل قاسملو، تحت تعقيب بين المللی قرار دارند.


در استاندارد همچنين گزارش داده است که هنوز مشخص نيست افراد دستگير شده، در بازداشت نيروهای آمريکايی به سر می برند يا تسليم نيروهای عراقی شده اند.


روزنامه «در استاندارد» چاپ اتریش نوشته است يکی از عاملان اصلی ترور قاسملو، محمد جعفری صحراوردی، شخصی است که گفته می شود احتمالا در اربيل عراق توسط نيروهای آمريکايی دستگير شده است

در تاريخ ۱۳ ژوئن سال ۱۹۸۹، عبدالرحمن قاسملو رهبر حزب دمکرات کردستان ايران به همراه عبدالله قادری آذر قائم مقام حزب و فاضل رسول، در جريان ملاقاتی با نمايندگان حکومت ايران به قتل رسيدند.


در استاندارد می نويسد: «عاملان اين جنايت توانستند در سفارت جمهوری اسلامی در وين مخفی شوند و با مداخله رژيم ايران، از اتريش خارج شوند.»


يکی از عاملان اصلی اين ترور، محمد جعفری صحرارودی، شخصی است که گفته می شود احتمالا در اربيل عراق توسط نيروهای آمريکايی دستگير شده است.


ترور رهبران کرد در سال ۱۹۸۹، يکی از جنجالی ترين ترورهای مخالفان رزيم ايران در دهه های اخير بوده است.


اريش ماکسيميليان اشميت، رييس بخش سياسی وزارت امور خارجه اتريش بعدها در سال ۱۹۹۷ در مصاحبه ای گفت سفارت ايران در آن زمان، کاملا روشن کرده بود که اگر افرادی که عاملان اين جنايت شناخته می شدند در اتريش محاکمه شوند، «موقعیت اتريشی های مقيم ايران به خطر می افتد.»


آلويس موک وزير امور خارجه وقت اتريش در توصيف «باج خواهی» جمهوری اسلامی، واژه «کثافت کاری» را به کار برد.


دستگيری ايرانی ها در اربيل، بار ديگر به تنش های ميان آمريکا و جمهوری اسلامی افزوده است. آمريکا می گويد افراد دستگير شده، به سپاه پاسداران تعلق داشته اند و برای حمايت از شورش ها در عراق، در اين کشور به سر می برده اند.


جمهوری اسلامی می گويد افراد دستگير شده، ديپلمات هستند.


XS
SM
MD
LG