لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

عراقچی: مذاکرات اتمی ايران و سه کشور اروپايی پنجشنبه در استانبول برگزار می شود


عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه ايران
عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه ايران

مذاکرات دو روزه اتمی مقام های ايران و آمريکا در روز شنبه چهارم بهمن در زوريخ به پايان رسيده است و قرار است مذاکرات کارشناسان ايران و سه کشور آلمان، بريتانيا و فرانسه نیز ۹ بهمن ماه در استانبول برگزار شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه ايران روز شنبه گفته است:«هيئت مذاکره کننده ايران روز پنج شنبه در استانبول در سطح معاونان و کارشناسان با نمايندگان آلمان، فرانسه و انگليس درباره موضوع هسته ای گفتگو می کند. »

در همين حال به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، مذاکرات بين هيات ايرانی به رياست عباس عراقچی و هيات آمريکايی به رياست وندی شرمن ، معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا پس از دو روز مذاکره شنبه به پايان رسيد .

طبق اين گزارش در اين مذاکرات هيات های مذاکره کننده موارد اختلافی بر سر برنامه هسته ای ایران را مورد بررسی قرار دادند.

پس از ان که ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين،‌روسيه و آلمان،‌ گروه ۱+۵، نتوانستند بر سر مهلت مقرر به توافقی جامع بر سر حل مناقشه هسته ای ايران دست يابند، اين مذاکرات به مدت هفت ماه تمديد شد.

چگونگی رفع تحريم ها،‌ظرفيت غنی سازی و تعداد سانتريفيوژهای ايران از جمله مسايل مورد اختلاف بين ايران و گروه ۱+۵ است.

«ورود به جزييات به معنی حصول توافق قطعی نيست»

در همين حال، عباس عراقچی در گفت وگو با واحد مرکزی خبر با اشاره به اينکه فضای مذاکرات سازنده است و بحث های مفيدی شکل گرفته، گفته است: با اين حال هر دو طرف نگرانی و اختلاف نظر هايی دارند که جدی است، اما تلاش بر اين است که همه اين ها را به يک تفاهم مشترک نزديک کرد.

معاون وزیر امور خارجه ایران با بيان اينکه «ورود به جزييات به معنی حصول توافق قطعی نيست،» اضافه کرده است: ما در موقعيتی هستيم که جزييات و کليات بايد با هم بررسی شوند. همه جزييات بايد روشن شود و طرفين در موقعيتی قرار بگيرند که بتوانند درباره کليات و اصل موضوع تصميم گيری کنند.

عباس عراقچی با اشاره به این که« مذاکرات شکل جدی و مستقيم به خود گرفته» ابراز امیدواری کرده است که این مذاکرات باعث نزدیکتر شدن دیدگاه ها شده و اختلافات حل شود.

XS
SM
MD
LG