لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

رئیس اتاق بازرگانی تهران: رکود اقتصادی فعلی ایران در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه است


بازار تهران
بازار تهران

مسعود خوانساری، ‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران روز شنبه ۱۸ مهرماه، رکود اقتصادی فعلی ایران را در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه دانسته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود خوانساری با شاره به تاثیر کاهش صادرات بر رکود اقتصادی در ایران تصریح کرده است: «در نیمه نخست امسال رشد اقتصادی کشور منفی بود که موجب شد تا رکود بسیار سخت در اقتصاد کشور حاکم شود به طوری که در ۳۰ سال گذشته چنین رکودی نداشتیم و هر روز در انتظار بسته شدن کارخانه‌ای هستیم.»

چهار وزیر دولت روحانی پیشتر در نامه به رییس جمهوری ایران هشدار داده‌اند، ‌ اگر «به صورت ضرب‌الاجل و بر اساس قواعد حاکم در شرایط بحران» تصمیم‌گیری نشود، رکود فعلی به بحران تبدیل خواهد شد.

در همین زمینه، حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، روز شنبه، با اظهار این‌ که دولت و بخش‌های تولیدی با مشکل روبه‌رو هستند گفت که اقتصاد ایران ممکن است دوباره به رکود بازگردد.

با این حال،رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران با اشاره به عملکرد دولت روحانی در اقتصاد ایران، گفته است: «دولت روحانی تورم ۴۰ درصدی دولت گذشته را به ۱۵ درصد رساند و قیمت‌ها ثبات یافت و رشد اقتصادی ۳ درصد شد اما رکود همچنان ادامه دارد.»

مسعود خوانساری با اشاره به اینکه در مدت هشت سال میلیارد‌ها دلار وارد کشور شد که دولت گذشته می‌توانست با این پول کشور را بسازد و اشتغال ایجاد کند، افزوده است:« نه تنها رشد اشتغال در کشور ایجاد نشد بلکه رکود ۶. ۸ درصدی را شاهد بودیم.»

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران همچنین با بیان این که « ثابت شدن نرخ ارز جلوی رشد تولیدات داخل را گرفت»، تصریح کرده است: به همین دلیل اشتغال جدید ایجاد نشد و هزینه بی‌مورد و بی‌جا و توزیع پول بین مردم عامل رکود شد.

صندوق بین المللی پول روز دوشنبه، ۱۳ مهرماه، در گزارشی اعلام کرد که رشد اقتصادی ایران در سال جاری بسته به اینکه چه زمانی تحریم‌ها علیه ایران لغو شود، چیزی حدود منفی نیم درصد تا نیم درصد خواهد بود.

کار‌شناسان اقتصادی می‌گویند، دولت روحانی امیدوار بود که توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی، مشکلات اقتصادی موجود حل و فصل شود، اما با گذشت چندماه از این توافق هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و بنابراین این توافق تاثیر محسوسی بر وضعیت اقتصاد ایران نداشته است.

در همین زمینه، حسن روحانی روز شنبه با بیان این که « در تیرماه سال جاری توافق هسته‌ای به پایان رسیده بود و انتظار بود که بعد از چند هفته شاهد اجرای آن باشیم،» تاکید کرده است: «کاهش قیمت نفت و طولانی شدن اجرای توافق بر برخی مشکلات اقتصادی در کشور خواهد افزود.»

XS
SM
MD
LG