لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

«درخواست ایران برای دسترسی کنسولی به ارباب سیر به وزارت دادگستری آمریکا فرستاده شد»


آلن اير سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمريکا روز چهارشنبه در گفتگويی اختصاصی با راديو فردا اعلام داشت که ايالات متحده تقاضای دولت ايران برای دسترسی کنسولی به متهم بازداشت شدۀ توطئۀ ترور سفير عربستان در واشينگتن را برای انجام مراحل قانونی به وزارت دادگستری فرستاده است.

گزارش های قبلی حاکی از اين بود که مقام های جمهوری اسلامی ايران از آمريکا تقاضای ملاقات با منصور ارباب سير را کرده اند.

درهمین زمینه آلن ایر به پرسش گزارشگر ردایو فردا پاسخ داده است:

رادیو فردا: پیشتر گفته شده بود که ایران خواستار دسترسی منصور ارباب سیر شده است؟

آلن ایر: درخواستی از دولت ايران دريافت کرديم برای دسترسی کنسولی به آقای ارباب سير و اين درخواست را به وزارت دادگستری ارسال کرديم تا اين وزارتخانه بتواند مراحل مربوطه را طی بکند. ناگفته نماند در مواردی که مجبور نيستيم و تعهدی نداريم، سعی می کنيم کمک کنيم؛ تا حالا دولت ايران چنين مرحمتی به ما نشان نداده.

- همکار شما در وزارت خارجه، آقای مارک تانر روز سه شنبه با انتشار بيانيه ای از جامعۀ جهانی خواست تا جمهوری اسلامی را به خاطر نقض گسترده و مداوم حقوق بشر محکوم کند و به تلاش برای تغيير وضعيت مردم ايران ادامه بدهد. برای ثمردهی اين تلاش، دولت آمريکا عملا چه کاری انجام می دهد؟

آلن ایر: معلوم است که اين توطئۀ اخير نمونۀ تازه ای از نحوۀ کارکرد، عملکرد ايران در نقض حقوق بشر و نقض قوانين بين المللی است و همانطور که وزير خارجه کلينتون و رييس جمهور اوباما فرمودند ما نه به تنهايی ولی همراه با جامعۀ بين المللی مشورت می کنيم تا دولت ايران را بيشتر منزوی کنيم. دولت ايران بايد پاسخگو باشد، آنهايی که در اين کار شرکت و دخالت کردند، در طراحی اين توطئه.»

- و اما خانم کلينتون روز چهارشنبه در ديدار از کشور عمان، خواستار فشار بيشتر بردولت ايران شد. به عقيدۀ شما کشور کوچکی مانند عمان چه نقشی در اين زمينه می تواند داشته باشد؟

آلن اير: بطور کلی همۀ ما باهم کار می کنيم تا ايران بيشتر منزوی بشود در اثر کارکردش و چه عمان، چه هر کشور (ديگری) ما تنها وارد عمل نشده و نخواهيم شد. ما با هم پيمانانمان وارد گفتگو می شويم که يک راهی پيدا کنيم تا ايران از اين نوع شيوۀ کار دست بردارد. واقعا معلوم و غيرقابل قبول است. طرح ريزی ترور يک ديپلمات در خاک آمريکا اصلا قابل قبول نيست.
XS
SM
MD
LG