لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

کانادا خواستار لغو حکم اعدام حميد قاسمی شد


جان برد، وزير امورخارجه کانادا،
جان برد، وزير امورخارجه کانادا،
جان برد، وزير امور خارجه کانادا، روز دوشنبه ۲۸ فروردین ماه از ايران خواست که فورا اجرا حکم اعدام حميد قاسمی شال، شهروند ايرانی-کانادايی که به جاسوسی متهم شده را متوقف و او را آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان برد در بيانيه ای گفته است:«کانادا عميقا نگران نشانه هايی است که حکايت از اجرای قريب الوقوع حکم اعدام آقای قاسمی شال دارد.»

حميد قاسمی شال ۴۲ ساله در سال ۱۳۸۷ به ايران سفر کرد که بازداشت و به جاسوسی متهم شد. به گزارش وب سايت کلمه، حميد قاسمی شال از ۲۴ خرداد ۸۷ به اتهام جاسوسی و ارتباط با سازمان مجاهدين خلق زندانی و به اعدام محکوم شده است.

خواهر حميد قاسمی روز یکشنبه گفته است که حکم اعدام برادرش به اجرای احکام اوين ارسال شده است و پس از آن احتمال اجرای این حکم وجود دارد.

جان برد در ادامه اضافه کرده است: «کانادا از جمهوری اسلامی ايران در خواست می کند تا فورا به دلايل انسانی و بشردوستانه آقای قاسمی شال را مورد بخشش قرار دهد.»

وزير امور خارجه کانادا گفته است: ما از ايران می خواهيم تا رفتار خود را تغيير داده و به تعهدات بين المللی اش در زمينه حقوق بشر پايبند باشد.

در همين حال به گزارش کلمه، خواهر حميد قاسمی شال گفته است: به خدا حميد هيچ کاری نکرده است. برادرم در تمام نامه هايش هم اعلام کرده که به هيچ گروهی وابستگی سياسی ندارد، حميد حتی فعال سياسی هم نيست و حتی مدرکی هم عليه برادر وجود ندارد.

گزارش ها همچنين حاکی است که حميد قاسمی شال برای پيگيری پرونده برادر بازداشتی خود، البرز قاسمی شال، به ايران سفر کرده است و در جريان پيگيری وضعيت برادرش بازداشت شد.

طبق اين گزارش ها، البرز قاسمی نيز که به اعدام محکوم شده بود، بر اثر بيماری در زندان در سال ۱۳۸۷ در گذشت.

فعالان حقوق بشر می گويند، تنها مدرکی که گفته می‌شود در ارتباط با اتهام مطرح شده عليه حميد قاسمی شال وجود دارد، يک برگه پرينت از ای‌ميل وی به برادرش است.
XS
SM
MD
LG