لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۵

ادامه تجمع اعتراضی دانشجويان و درگيری های تازه در دانشگاه تهران


عکس متعلق به تظاهرات روز دوشنبه شانزدهم آذرماه است
عکس متعلق به تظاهرات روز دوشنبه شانزدهم آذرماه است
يک روز پس از تجمع های اعتراضی دانشجويان به مناسبت شانزدهم آذرماه، گزارش های رسيده حاکی است که دانشگاه تهران روز سه شنبه ۱۷ آذر شاهد درگيری های تازه بين دانشجويان و نيروهای بسيجی بوده است.

در اين زمينه يک شاهد عينی به راديو فردا گفت که از صبح روز سه‌شنبه شمار زيادی از دانشجويان در مقابل دانشکده فنی تجمع کرده بودند که اين تجمع با يورش ناگهانی نيروهای بسيجی روبه‌رو شد.

اين شاهد عينی تعداد تجمع‌کنندگان روز سه شنبه در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران را بيش از هزار نفر اعلام کرد و گفت که تعداد نيروهای بسيجی مقابله کننده با دانشجويان نيز با شمار دانشجويان معترض برابری می‌کرد.

وی از ميزان دستگيری معترضان در جريان تجمعات امروز ابراز بی‌اطلاعی کرد اما گفت که شاهد دستگيری چند دانشجو در اطراف محل حضور خود بوده است.

این شاهد عینی در اين زمينه گفته است که دستگيرشدگان نه با خودروهای پليس که توسط خودروهای شخصی از محل دور می‌شوند.

وی افزود که دانشجويان معترض در جريان تجمع امروز شعارهايی عليه نيروهای بسيج سر داده‌اند.

به گفته این شاهد عینی، نيروهای بسيجی با استفاده از اسپری فلفل به مقابله با معترضان برخاسته بودند و برای متفرق کردن دانشجويان از گاز اشک‌آور هم استفاده شده است.

در همین حال، وب سایت «خبرنامه امیر کبیر» وابسته به انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امبیر کبیر، گزارش داده است که روز سه شنبه درب های دانشگاه تهران از سوی حراست این دانشگاه به روی نيروهای بسيج و سپاه خارج از دانشگاه باز شد تا اين نيروها وارد دانشگاه شوند.

طبق این گزارش، «ماموران نظامی مسلح به باتوم و اسپری به دانشجويان حمله ور شده اند. همچنين بنابر گزارش دانشجويان دانشگاه تهران تعدادی از دانشجويان نيز بازداشت و به بيرون از دانشگاه منتقل شدند.»

خبرنامه امبیر کبیر همچنین از انتقال نیروهای بسیجی به وسیله اتوبوس به دانشگاه «شهید بهشتی تهران» خبر داده است. طبق این گزارش تعدادی از دانشجویان این دانشگاه روز دوشنبه بازداشت شده اند.

در همين زمينه خبرگزاری دولتی ايران، ايرنا، گزارش داده است که دانشجويان معترض در دانشگاه تهران دوربين های فيلمبرداری خبرنگاران راديو و تلويزيون دولتی را شکسته اند.

طبق اين گزارش، دانشجويان معترض دوربين های کسانی که در حال عکاسی از دانشجويان بودند را گرفته و به آنها پس نداده اند.

در همين زمينه، ايرنا از حضور «چهار هزار دانشجوی انقلابی» در دانشگاه تهران خبر داده است.

خبرگزاری دولت در باره آغاز اين درگيری می گويد: دانشجويان معترض دست به تعطيلی کلاس های درس در اين دانشکده زده اند.

به ادعای ايرنا، در جريان درگيری های روز سه شنبه قسمت هايی از دانشکده فنی به آتش کشيده شده است.

این خبرگزاری تصريح کرده است که دانشجويان معترض دانشکده فنی در مقابل دانشکده علوم دانشگاه تهران بر زمين نشسته و دست به اعتصاب زده اند.

از سوی ديگر سایت «خبر آنلاين» گزارش داده است: روز سه شنبه نيز تدابير امنيتی اطراف ميدان انقلاب و دانشگاه تهران ادامه داشته است.

طبق اين گزارش، نيروهای انتظامی و امنيتی مستقر در حاشيه خيابان انقلاب، اطراف دانشگاه تهران و خيابان های منتهی به میدان انقلاب همچنان در حال آماده باش هستند.

در همين زمينه روز شنبه شانزدهم آذر ماه هزاران دانشجو و مردم معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری، در دانشگاه های مختلف ايران دست به اعتراض زدند که نيروهای بسيجی و ضد شورش برای متفرق کردن آنها اقدام به تيراندازی هوايی و پرتاب گاز اشک آور کردند.

پليس می گويد در جریان تظاهرات روز دوشنبه به مناسبت شانزدهم آذرماه ۲۰۴ نفر را در تهران بازداشت کرده است.
XS
SM
MD
LG