لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

ايران؛ قهرمان واليبال جام ملت های آسيا


تيم ملی واليبال ايران با پيروزی ۳-۱ مقابل چين در ديدار فينال جام ملت‌های آسيا، برای نخستين بار عنوان قهرمانی اين رقابت ها را نصيب خود کرد.

ايران همچنين با اين قهرمانی که در حضور بيش از ۱۵ هزار تماشاگر در سالن آزادی رقم خورد، همراه با تيم چين، جواز حضور در رقابت های جام جهانی را نيز به دست آورد.

در پايان اين رقابت ها آرش کمالوند، امير حسينی و فرهاد ظريف به ترتيب توانستند عنوان با ارزش ترين بازيکن، بهترين پاسور و بهترين بازيکن آزاد را از آن خود کنند.

همچنين عنوان امتياز آورترين بازيکن و بهترين زننده سرويس به دو بازيکن از کره جنوبی تعلق گرفت.

ناتان رابرتس از استراليا بهترين آبشار زن شد و عنوان بهترين مدافع روی تور اين دوره از رقابت ها نصيب ليانگ سونگ از چين شد.

جام جهانی ۲۰۱۱ واليبال، در ماه آذر به ميزبانی ژاپن برگزار می شود و تاکنون غير از اين سه تيم آسيايی، حضور تيم های کوبا، آمريکا، ايتاليا، صربستان، برزيل و آرژانتين نيز در آن قطعی شده است.

جام جهانی ژاپن که با حضور ۱۲ تيم برگزار خواهد شد، اولين آزمون ورودی برای المپيک ۲۰۱۲ محسوب می شود و سه تيم برتر راهی لندن خواهند شد.

در رقابت های جام ملت های آسيا به ميزبانی تهران، تيم واليبال کره‌جنوبی با شکست استراليا به مقام سوم جام ملت‌های آسيا دست يافت.

کره ای ها با نتيجه ۳ بر يک به پيروزی رسيدند. آن ها در گيم‌های اول، سوم و چهارم به پيروزی دست يافتند اما گيم دوم را با نتيجه ۱۶-۲۵ واگذار کردند.

در اين رقابت ها که با حضور ۱۶ تيم برگزار شد، ژاپنی ها پنجم شدند و هندوستان در رده ششم قرار گرفت.

فينال داغ در تهران

در جدال قهرمانی آسيا بين ايران و چين، غير از جمعيتی که به داخل سالن آمده بودند، حدود ۳ هزار تماشاگر پشت در های سالن ماندند و جايی برای آن ها وجود نداشت.

سايت فدراسيون واليبال با تيتر «لطفا به سالن نياييد، جا برای سوزن انداختن نيست» از مردم خواست تا ديگر به سالن نيايند و اين بازی را از تلويزيون تماشا کنند.

در فينال شانزدهمين دوره جام ملت های آسيا، شاگردان خوليو ولاسکو گيم اول اين بازی را همچون نبرد نيمه‌نهايی مقابل کره‌جنوبی، به رقيب خود واگذار کردند.

چينی‌ها توانستند اين گيم را با نتيجه ۲۵-۲۲ به سود خود خاتمه دهد. اما ملی‌پوشان ايران با ارائه بازی زيبا و شکل گيری انسجام تيمی در گيم دوم با نتيجه ۲۵-۱۸به پيروزی رسيدند.

در گيم سوم نيز ايران که در دوره قبلی بازی ها نايب قهرمان شده بود، با نتيجه ۲۵- ۱۹ به برتری رسيد.

در گيم چهارم که به نظر می رسيد چينی ها تسليم جو سالن و تشويق های گسترده زنان و مردان ايرانی شده اند، شاگردان ولاسکو توانستند با نتيجه ۲۵-۱۶ به پيروزی دست يابند.

ايران در اين دوره از مسابقات با قدرت ظاهر شد و در مرحله گروهی توانست ژاپن، مدافع عنوان قهرمانی را شکست دهد و تا مرحله نيمه نهايی حتی يک گيم را نيز واگذار نکرد.

واليباليست‌های ايران در ديدار برابر کره‌جنوبی گيم اول را باختند و در ديدار فينال نيز گيم اول را به چين واگذار کردند، اما به جز اين دو گيم، ساير نتايج را به سود خود به پايان رساندند.

برخی از تماشاگران با وجود هشدارهای مسئولان، به دليل اين که جايی برای نشستن و حتی ايستادن نبود، روی اسکوربورد نشسته بودند. برخی نيز روی سقف اتاق کنترل قرار گرفته بودند. اين در حالی بود که مسئولان سالن اعلام کردند، اسکوربورد برق ۳ فاز دارد و خطر مرگ دارد. سقف اتاق کنترل هم کاذب است و امکان ريزش آن را تهديد می کند.

به علت اينکه برخی تماشاگران روی اسکوربورد سالن رفتند تا از آنجا بازی را تماشا کنند، اينترنت سالن قطع شد.

کادر فنی تيم‌های واليبال کره جنوبی و تايوان به علت پر شدن صندلی‌های سالن، از پشت زمين بازی و از داخل محوطه، نظاره‌گر ديدار فينال بودند.

کارلوس کی‌روش، سرمربی تيم فوتبال ايران نيز با پيراهن تيم ملی در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی حاضر شد تا ديدار فينال جام ملت‌های آسيا را از نزديک تماشا کند.

ايران در شرايطی به قهرمانی رسيد که از ۱۶ دوره، در ۱۴ دوره اين بازی ها حضور داشته است. يک عنوان سومی در سال ۲۰۰۳ و عنوان نايب قهرمانی در دوره قبلی، مهم ترين موفقيت های واليبال ايران محسوب می شد که حالا با کسب مدال طلا، هر سه رنگ مدال ها را در ويترين افتخارات خود دارد.

هفدهمين دوره رقابت های واليبال جام ملت های آسيا در سال ۲۰۱۳ به ميزبانی امارات برگزار خواهد شد.

در جدول پر افتخارترين تيم های تاريخ اين مسابقات، ژاپن با ۷ عنوان قهرمانی، ۳ نايب قهرمانی و ۳ عنوان سومی در صدر قرار دارد.

کره جنوبی ۴ بار اين جام را نصيب خود کرده است. چينی ها ۳ بار قهرمان شده اند و استراليا نيز در سال ۲۰۰۷ روی سکوی نخست ايستاده است.
XS
SM
MD
LG