لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

مرکل: کار بر روی تحریم‌های تازه علیه ایران ادامه خواهد یافت


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز پنجشنبه در قطر گفته است به دليل اين که برنامه هسته‌ای ايران شفاف نيست، کار بر روی دور چهارم تحريم‌های تهران در شورای امنيت سازمان ملل متحد ادامه خواهد یافت.

صدراعظم آلمان تاکيد کرده است که ايران تاکنون در خصوص برنامه هسته‌ای خود شفاف عمل نکرده است و به همين دليل «کار مشترک بر روی تحريم‌ها ادامه خواهد يافت».

آلمان به همراه آمريکا، فرانسه و بريتانيا در تلاشند با اعمال دور چهارم تحريم‌ها عليه ايران، جمهوری اسلامی را به توقف فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانيوم وادار کنند.

آنگلا مرکل همچنين تاکيد کرده است که آلمان خواهان حل مناقشه هسته‌ای ايران از طريق ديپلماتيک و مسالمت‌آميز است.

صدراعظم آلمان گفته است: «ولی ما باور داريم که ايران با شفافيت لازم (درباره برنامه هسته‌ایش) با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همکاری نکرده است و به همين دليل ما در حال تلاشيم تا تحريم‌ها را در شورای امنيت تشديد کنيم».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنگلا مرکل که در موزه هنرهای اسلامی در قطر صحبت می‌کرد، افزود: «ايران بايد پيشنهاد جامعه جهانی درباره (برنامه هسته‌ايش) را به دقت بررسی کند».

آژانس بين المللی انرژی اتمی سال گذشته پيشنهاد کرد برای تامين سوخت راکتور تحقيقاتی تهران، ايران حدود ۷۵ درصد اورانيوم با غلظت ۳.۵ درصدی خود را برای فرآوری بيشتر به روسيه ارسال کرده و پس از تبديل آن به ميله سوخت اتمی در فرانسه به ايران بازگردانده شود.

به رغم موافقت اوليه ايران با اين پيشنهاد، مقامات جمهوری اسلامی با ارسال اورانيوم غنی شده به خارج مخالفت کرده و گفتند تنها مبادله سوخت در خاک ايران را می پذيرند.

به دنبال تشديد تلاش های جهانی برای تحريم جمهوری اسلامی، در جريان مذاکرات سه جانبه ايران، ترکيه و برزيل در تهران ، جمهوری اسلامی ايران پذيرفت تا ۱۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم کم غنی شده (LEU) خود را در ترکيه به امانت بگذارد تا درمقابل ۱۲۰ کيلوگرم سوخت لازم برای راکتور تحقيقاتی تهران را دريافت کند.

آمريکا يک روز پس از امضای اين بيانيه اعلام کرد موافقت دو کشور چين و روسيه با دور تازه تحريم‌ها به دست آورده است و پيش نويس چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران در اختيار اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

آنگلا مرکل درباره مذاکرت کشورهای غربی با چين و روسيه گفته است: من خيلی خشنودم که بعد از مذاکرات طولانی، روسيه و چين پذيرفتند تا رويکرد سازنده‌ای در اين زمينه در پيش بگيرند.

در حالی آنگلا مرکل از ايران خواسته تا پيشنهاد جامعه بين‌المللی را به دقت بررسی کند که روز گذشته رييس جمهوری برزيل از آمريکا، روسيه، فرانسه و مکزيک درخواست کرده است که از توافقنامه تهران بين ايران و برزيل و ترکيه در زمينه تبادل اورانيوم غنی شده ايران با سوخت اتمی پشتیبانی کنند.

لولا دا سيلوا به خبرنگاران گفت که در نامه خود به باراک اوباما، ديميتری مدوديف، نيکلا سرکوزی و فيليپه کالدرون تاکيد کرده است که برزيل به تلاش خود برای پيشبرد سياست گفت‌وگو و جلوگيری از بسته شدن پنجره‌هايی ادامه خواهد داد که با تفاهم حاصله [در ايران] گشوده شده‌اند.
XS
SM
MD
LG