لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

رضايی: در ۱۷۰ حوزه، بين ۹۵ تا ۱۴۰ درصد واجدين شرايط رای داده اند


محسن رضايی، از کانديداهای اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوری، پنجشنبه شب در گفت و گو با شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی گفت: در بيش از ۱۷۰ حوزه انتخابيه آراء ريخته شده به صندوق های رای بين ۹۵ درصد تا ۱۴۰ درصد واجدين شرايط بوده است.

آقای رضايی که در برنامه بعد از خبر شبکه دوم صحبت می کرد، از رويکرد شورای نگهبان و وزارت کشور در پاسخ گويی به معترضان انتقاد کرد و گفت: «شورای نگهبان به گونه ای صحبت نکند که مردم بگويند شورای نگهبان و وزارت کشور در امر انتخابات همدست هستند. هم قانونگذاران و مسئولان رسيدگی به شکايات بايد به وظايف قانونی خود با جديت و صادقانه عمل کنند و هم مردم وقتی مسير قانونی وجود دارد نبايد نا اميد شوند.»

آقای رضايی در بيان ديدگاه های خود درباره انتخابات برگزارشده گفت: شبهه ای درباره انتخابات اخير مطرح شده است که برخی می گويند: تقلب شده، برخی می گويند: کامپيوتر به مدت دو ساعت هک شده و در محاسبات اشکالاتی رخ داده است و برخی ديگر می گويند ما سالم ترين انتخابات را داشته ايم.

وی افزود: وقتی با چنين پديده ای مواجه می شويم بايد راه قانونی را در پيش بگيريم.

محسن رضايی تاکيد کرد: من در اين مسير قانونی اشکالاتی می بينم که وزارت کشور همکاری لازم را با نامزدها انجام نمی دهد مثلا با خود من. يا برخی صحبت هايی را مطرح می کنند که در مسير حل مسئله نيست.

«من در مسير قانونی اشکالاتی می بينم که وزارت کشور همکاری لازم را با نامزدها انجام نمی دهد مثلا با خود من. يا برخی صحبت هايی را مطرح می کنند که در مسير حل مسئله نيست.»

محسن رضایی
محسن رضایی از نامزدهای معترض خواست از تبدیل «اختلاف به بحران» خودداری کنند.

وی گفت: مسئله اي اتفاق افتاده است و نبايد آن را به بحران بدل کنيم و از بحرانی شدن مسئله جلوگيری کنيم و من، مردم و نامزدها را مسئول می دانم، شورای نگهبان و وزارت کشور خيلی مسئول است و نبايد اختلافات را به بحران بدل کنيم .

وی تصريح کرد : شورای نگهبان و وزارت کشور حرف های تحريک آميز نزنند و با صراحت بگويند و در عمل نشان دهند که حتی از يک رای مردم دفاع خواهند کرد.

محسن رضايی در ادامه اين گفت وگو با اشاره به نخستين اطلاعيه خود در روز شنبه گفت: در اين پيام وی حضور «با شکوه مردم را به مردم و مقام رهبری» تبریک گفته است، ولی راديو تلويزيون به طور ناقص پيام او را منتشر کرد و برخی فکر کردند که وی به فرد خاصی پيروزی در انتخابات را تبريک گفته و انتخابات اشکالی نداشته است.

آقای رضايی افزود: در کنار اين پيام تبريک بلافاصله من شکايت کردم.

اين نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری که به گفته وزارت کشور ۶۷۸ هزار و ۲۴۰ رای کسب کرده است، افزود:« ۱۷۰ حوزه رای هست که بين ۹۵ تا ۱۴۰ درصد، بيش از واجدین شرايط، رای به صندوق ريخته شده است.»

اهمیت این آمار در این است که تعداد کل حوزه های انتخابیه ریاست جمهوری ایران ۳۶۸ حوزه بوده است که بر اساس اظهارات آقای رضایی می توان گفت آراء تقریبا نیمی از حوزه ها مخدوش است

درهمين زمينه، علی اکبر محتشمی پور، رييس کميته صيانت از آرا ستاد ميرحسين موسوی، روز سه شنبه درباره «تخلفات» در انتخابات رياست جمهوری گفته بود: «مثلا در يک حوزه انتخابيه، ۱۴۰ درصد از واجدين شرايط رای داده بودند و اين در حالی است که در تمام حوزه‌هايی که اين اتفاق افتاده بود ۸۰ يا ۹۰ درصد رای برای آقای احمدی نژاد اعلام شده است يعنی بيش از ۱۰۰ درصد در اين حوزه‌ها به آقای احمدی نژاد رای داده‌اند.»

آقای محتشمی پور با اشاره به ارائه پيشنهاد تشکيل هيئت حقيقت ياب به اعضای شورای نگهبان گفته بود: تشکيل هيئت حقيقت ياب مورد تاييد سه تن از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری است.

میر حسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای اصلاح طلب، در نامه ای به شورای نگهبان خواستار ابطال انتخابات دهم ریاست جمهوری شده اند.
XS
SM
MD
LG