لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

هيات نمايندگی اتحاديه عرب برای زمينه سازی حضور ناظران وارد دمشق شد


فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه (چپ) به همراه احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب
فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه (چپ) به همراه احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب
يک گروه نمايندگی اتحاديه عرب که قرار است برای حضور ناظران اين اتحاديه در سوريه زمينه سازی کند، پنجشنبه وارد اين کشور شد. ورود این هیات به دمشق، نخستين گام در راستای اجرای توافقنامه سوریه با اتحادیه عرب برای کمک به پایان دادن بحران در این کشور است.

وجيه حنفی، معاون دبيرکل سازمان ملل که همره گروه اعزامی است، تلفنی از پايتخت سوريه به خبرگزاری رويترز گفت: «خدا را شکر به سلامت به دمشق رسيديم.»

سمير سيف اليزل، معاون دبير کل اتحاديه عرب که رياست گروه اعزامی را بر عهده دارد، پيش از حرکت به سمت دمشق در قاهره پايتخت مصر به خبرنگاران گفت که اين گروه قرار است زمينه حضور ناظران اتحاديه در سوريه را با هماهنگی با دولت اين کشور فراهم کند.

او در اين باره اظهار داشت: «گروه زمينه لازم را برای حضور ناظران اتحاديه عرب در سوريه فراهم خواهد آورد. وظيفه گروه فراهم کردن محل اقامت، راه های ارتباطی و امنيت ناظران هنگام نقل و انتقال در داخل سوريه و تعيين مکان هايی است که قرار است در اين کشور به آن ها سرکشی کنند.»

گروه اعزامی شماری از کارشناسان و محققان از چند سازمان حقوقی را دربر گرفته است.

دولت سوريه اوايل نوامبر گذشته با طرح اتحاديه عرب برای پايان بحران اين کشور موافقت کرد. برپايه اين طرح دولت سوريه متعهد شد حضور نيروهای مسلح دولتی را در تمام مناطق مسکونی پايان دهد و همه دستگير شدگان حوادث اخير را آزاد کند.

پس از اين طرح اتحاديه عرب پورتوکلی به تصويب رساند که برپايه آن، ناظران برای نظارت بر حسن اجرای طرح به سوريه می روند. ابتدا سوريه به مدت شش هفته در امضای پروتوکل از خود تعلل نشان داد؛ مساله ای که باعش اتحاديه عرب عضويت سوريه را در اين اتحاديه به حال تعليق در آورند و عليه دولت اين کشور، تحريم های اقتصادی وضع کنند. سرانجام دمشق دوشنبه گذشته پروتوکل اعزام ناظران را امضاء کرد.

از سويی ديگر سرلشکر محمد مصطفی الدابی رئيس هيات ناظران دوشنبه از خارطوم پايتخت سودان به مصر رسيد. او قرار است با نبيل العربی دبيرکل اتحاديه عرب و ديگر مسئولان اين اتحاديه ديدار و گفت و گو کند.

مصطفی الدابی پس از رسيدن به قاهره به خبرنگاران گفت: «به قاهره آمدم تا مقدمات اداری و فنی فعاليت گروه ناظران در سوريه به شکلی شفاف برای زير نظر گرفتن اوضاع در سوريه را آماده کنم. فعاليت هيات ناظران ميدانی از راه سرکشی به همه مناطق و ديدار با همه طرف ها از جمله نيروهای مسلح و امنيتی، اپوزيسيون و گروه های انسانی فعال خواهد بود.»


نبيل العربی سه شنبه به خبرگزاری رويترز گفته بود که هيات ناظران متشکل از ۱۵۰ نفر خواهد بود و قرار است اين هيات اواخر دسامبر جاری به سوريه برسد. به گفته العربی، بيمارستان ها و زندان ها از جمله اماکنی خواهد بود که ناظران از آن ها بازديد خواهند کرد.

دبير کل اتحاديه عرب خاطرنشان کرده است که ناظران برای تعيين ميزان پايبندی دولت سوريه به تعهداد خود در طرح اتحاديه عرب، يک هفته زمان لازم دارد.

«۶۲۰۰ کشته در سوريه»

يک گروه مدافع حثوث بشر پنجشنبه اعلام کرد شمار کشته شدگان در سوريه از زمان آغاز اعتراض ها در اين کشور، از مرز ۶۲۰۰ نفر گذشت.

اعتراض های سوريه وارد ماه دهم خود شده است. معترضان خواهان سرنگونی نظام بشار اسد رئيس جمهور اين کشور هستند.

دولت سوريه به دليل سرکوب اعتراض ها، با انتقادهای فزاينده ای از سوی جامعه جهانی روبرو است. اين دولت می گويد که در حال مبارزه با گروه های مسلح تروريست است. دمشق پنجشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز بحران سوريه، بيش از ۲ هزار تن از نيروهای امنيتی و ارتش کشته شده اند.

گروه «افاز» مدافع حقوق بشر که مقر آن در بريتانيا قرار دارد اعلام کرده اسنادی در دست دارد که برپايه آن بيش از ۶۲۳۷ نفر از غير نظاميان به دست نيروهای امنيتی سوريه در ۹ ماه گذشته کشته شدند. از ايمن ميان ۶۱۲ تن از آن ها زير شکنجه جان خود را از دست داده اند. برپايه اين گزارش، دستکم ۴۰۰ تن از کشته شدگان کودک هستند.

آماری که اين گروه حقوق بشری اعلام کرده، حدود ۱۰۰۰ نفر بيش از آماری است که حدود دو هفته پيش سازمان ملل اعلام کرد.

ريکن باتل مدير اجرايی موسسه «افاز» در بيانيه خود خاطرنشان کرد: «هيچ کس نمی تواند چشم خود را از صحنه های وحشتناکی که در سوريه روی می دهد، ببندد. از هر ۳۰۰ سوری يک نفر يا کشته شده يا زندانی است.»

۴۰ کشته در روز پنجشنبه

اين تحولات در حالی روی می دهد که شورای عمومی انقلاب سوريه – از تشکيلات معترضان اين کشور- اعلام کرد که پنجشنبه دستکم ۴۰ نفر از غر نظاميان معترض، به دست نيروهای امنيتی و ارتش کشته شدند. بيشتر قربانيان از حمص و ادلب هستند.

بنا بر اعلام شورای عمومی انقلاب سوريه، ۱۶ تن از کشته شدگان از ادلب، ده تن از حمص بودند. سهم دمشق و درعا هر کدام يک کشته بود.

شش تن از کشته شدگان در حمص در اثر گلوله باران بی هدف خانه ها توسط تانک های ارتش جان خود را از دست دادند. اين شهر از هفته ها پيش در محاصره نيروهای ارتش قرار دارد. حمص همچنين شاهد دستگيری ده ها تن از معترضان به دست نيروهای امنيتی بود.

فعالان سوری همچنين به حملات نيروهای دولتی به مناطقی در ادلب خبر دادند که احتمال می رود جداشدگان از ارتش در آن ها پنهان شده باشند. شهرهای خان شيخون و معرت النعمان در استان ادلب، شاهد يورش گسترده نيروهای امنيتی و ارتش بود.

در همين حال، فعالان سوری معترضان را دعوت به راهپيمايی گسترده در روز جمعه کردند. معترضان نام اين جمعه را «جمعه پروتکل مرگ» نهادند تا اعتراض خود را به نحوه تعامل اتحاديه عرب با نظام سوريه و مهلت هايی که اين اتحاديه به اين نظام می دهد، نشان دهند.
XS
SM
MD
LG