لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

گزارش مجلس: خودروسازان برای بالا بردن قیمت در فروش محصولات تعلل می‌کنند


 یکی از دلایل افزایش بهای خودرو زیان انباشته شده شرکت‌های خودروسازی است
 یکی از دلایل افزایش بهای خودرو زیان انباشته شده شرکت‌های خودروسازی است

مجلس شورای اسلامی در گزارشی با اشاره به «زیان انباشته» دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو اعلام کرد که این شرکت‌ها برای بالا بردن قیمت، در فروش محصولات خود «تعلل» می‌کنند.

روز دوشنبه گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره شرکت‌های خودروسازی قرائت شد. در این گزارش اعلام شد که یکی از دلایل افزایش بهای خودرو زیان انباشته شده این شرکت‌ها از سال‌های گذشته بوده است.

بر اساس این گزارش، بدهی شرکت ایران خودرو در سال ۹۷ پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و سرمایه آن چهار هزار میلیارد تومان بوده است.

این گزارش می‌گوید که شرکت‌های خودروسازی با هدف بالا بردن قیمت در فروش محصولات خود «تعلل» می‌کنند.

پیش از این برخی نمایندگان مجلس شرکت‌های خودروسازی را به «احتکار خودرو» با هدف افزایش قیمت آنها متهم کرده بودند اما این شرکت‌ها این اتهام را رد کرد.

با وجود رکود در بازار ایران، قیمت خودروهای تولیدی به دلیل عواملی مانند خروج پژو ۴۰۵ و پراید، به‌شدت افزایش یافته و قیمت پراید به ۹۰ میلیون تومان رسیده است.

یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو کاهش تولید خودروسازان اعلام شده است.

تولید انواع خودرو در ایران طی فروردین امسال به ۲۴ هزار و ۹۲۲ دستگاه رسید که در مقایسه با فروردین سال گذشته حدود ۴۲ درصد افت داشته است.

در این گزارش، تحریم‌ها، ناکارآمدی شرکت‌های خودروسازی در پیش‌فروش‌ها، انحصاری بودن تولید خودرو و بالا نگه داشتن هزینه‌های گمرکی از جمله دیگر عوامل افزایش قیمت خودرو اعلام شده است.

پس از تحریم‌های آمریکا شرکت‌های خودروساز خارجی از جمله پژو و سیتروئن بازار ایران را ترک کردند.

مجلس شورای اسلامی پیش از این نیز چندین بار از دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا تحقیق و تفحص کرده و از وجود فساد در این شرکت‌ها خبر داده است.

در سال ۹۸ از مدیران صنایع خودروسازی ایران و نمایندگان مجلس به اتهام فساد بازداشت شدند.

XS
SM
MD
LG