لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

ایران: ماهواره امید اهداف نظامی ندارد


 ایران روز دوشنبه اعلام کرد ماهواره امید را، با فناوری موشکی داخلی، با موفقیت به فضا پرتاب کرده است.
ایران روز دوشنبه اعلام کرد ماهواره امید را، با فناوری موشکی داخلی، با موفقیت به فضا پرتاب کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به ابراز نگرانی برخی کشورهای غربی نسبت به پرتاب ماهواره امید، تاکید کرد که پرتاب این ماهواره «صرفا ماهیت علمی و تحقیقاتی» دارد.
روز چهارشنبه حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود گفت: «قواعد بین‌المللی مبنی بر عدم تسلیح ماورای جو باید مورد احترام باشد و این دستاورد علمی و فنی هیچ اهداف نظامی ندارد.»

ایران روز دوشنبه اعلام کرد که ماهواره امید را، «با فن‌آوری موشکی داخلی»، با موفقیت به فضا پرتاب کرده است.

پس از اعلام این خبر شماری از کشورهای غربی از امکان استفاده احتمالی این فن‌آوری در راستای اهداف نظامی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کردند. به گفته کارشناسان نظامی، فن‌آوری موشکی پرتاب ماهواره به فضا می‌تواند برای حمل کلاهک نیز به کار برده شود.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به پرتاب ماهواره امید، روز سه‌شنبه گفت که تلاش ایران «برای توسعه توانایی پرتاب موشک، تلاش برای ادامه برنامه غیرقانونی هسته‌ای، تهدیدهایی که متوجه اسرائیل می‌کند، و حمایت از تروریسم» از جمله نگرانی‌های عمیق دولت آمریکا ست.

کشورهای غربی بارها ابراز نگرانی کرده‌اند که توسعه توان موشکی ایران ممکن است با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در پیوند باشد.

با این حال ایران همواره اعلام کرده است که برنامه‌ هسته‌ای خود را در چارچوب پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) دنبال می‌کند و مقاصد نظامی ندارد.

از سوی دیگر هیلاری رودهام کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، خطاب به رهبران ایران گفت اگر تهران به خواست شورای امنیت برای توقف غنی‌سازی اورانیوم تن ندهد، باید منتظر پیامدهای آن باشد.

خانم کلینتون روز سه‌شنبه گفت: «رئیس جمهور اوباما از قصد خود برای به کارگیری دیپلماسی جدی و مستقیم در مورد ایران سخن گفته است؛ اما اگر ایران احکام شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نپذیرد، باید پیامدهایی برای آن وجود داشته باشد.»

دستگاه دیپلماسی بریتانیا و فرانسه نیز روز سه‌شنبه نسبت به پرتاب ماهواره امید به فضا ابراز نگرانی کردند.

کارشناسان چه می‌گویند

ریک لنر، یکی از سخنگویان آژانس دفاع موشکی ایالات متحده، درباره پرتاب ماهواره امید می‌گوید: «هر کشوری که بتواند ماهواره‌ای در مدار زمین قرار دهد، نشان می‌دهد که قادر است سلاح هسته‌ای در مسافت‌های بین قاره‌ای به کار گیرد.»

پاتریک کلاوسون، از «مؤسسه واشینگتن برای مطالعات سیاست خاور نزدیک»، نیز می‌گوید که هواداران استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در خاک اروپا، از مدت‌ها پیش نسبت به تهدید موشکی ایران هشدار داده بودند.

دولت جرج بوش همواره اعلام کرده بود که استقرار این سامانه موشکی برای تقویت توان بازدارندگی آمریکا در مقابل کشورهایی چون ایران است و نه در برابر روسیه.

سران کرملین همواره این ادعا را رد کرده و سپر دفاع موشکی آمریکا را تهدیدی علیه امنیت ملی خود قلمداد کرده‌اند.

جفری فوردن، دستیار تحقیقاتی «مؤسسه تکنولوژی ماساچوست»، نیز می‌گوید: «با وجود مخالفت و تحریم‌های جهانی، ایران به یک باشگاه بسیار ويژه پیوسته است: کشورهایی که ماهواره به مدار فرستاده‌اند.»

جفری فوردن می‌افزاید برپایه اطلاعات ناسا، و گزارش‌هایی که رصدکنندگان آماتور منتشر کرده‌اند، به نظر می‌رسد که ایران توانسته است با موفقیت ماهواره امید را در مدار زمین قرار دارد؛ مداری که به گفته وی نسبتا فاصله کمی با زمین دارد.

جفری فوردمن با این حال خاطر نشان‌ می‌کند که هنوز مشخص نیست که ایران از فن‌آوری موشک‌های سه مرحله‌ای اسکاد دوره اتحاد جماهیر شوروی استفاده کرد یا اینکه از فن‌آوری پیشرفته موشک‌های دو مرحله‌ای بهره برده است.

به گفته این محقق اگر ایران از موشک‌های دو مرحله‌ای استفاده کرده باشد، «جهشی بزرگ» و «بسیار ترسناک» است.
XS
SM
MD
LG