لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

ابراز نگرانی کشورهای غربی از پرتاب ماهواره امید ایران


جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه اعلام کرد که ماهواره ملی امید را دوشنبه شب با موشک سفیر- 2 به فضا پرتاب کرده است.
جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه اعلام کرد که ماهواره ملی امید را دوشنبه شب با موشک سفیر- 2 به فضا پرتاب کرده است.
کشورهای غربی از جمله آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا روز سه شنبه پس از اعلام خبر پرتاب «ماهواره ایرانی» امید «نگرانی عمیق» خود را از فعالیت های موشکی و هسته ای تهران اعلام کردند.

رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این خبر گفت که فناوری این آزمایش «احتمالا می تواند برای توسعه موشک های بالستیک مورد استفاده قرار گیرد.»

وی گفت: این موضوع باعث نگرانی عمیق ما شده است.

جف مورل، از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، نیز از ادامه تلاش های ایران برای توسعه موشک های دوربرد خود ابراز نگرانی کرد.

این در حالی است که یک مقام امنیت ملی آمریکا که نام او فاش نشده به خبرگزاری «رویترز» گفته است: «پرتاب این ماهواره اقدامی سمبولیک از سوی ایران است و خطری برای توازن قوا در منطقه به شمار نمی رود.»

جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه اعلام کرد که ماهواره ملی امید را دوشنبه شب با موشک سفیر- 2 به فضا پرتاب کرده است. به گفته مقام های ایرانی، تمام قطعات این ماهواره «ساخت داخل» بوده و برای «تحقیقات و ارتباطات» در مدار زمین قرار گرفته است.

تلویزیون دولتی ایران تصاویری از پرتاب ماهواره ایرانی به فضا پخش کرد که در شب انجام شده بود و مکان پرتاب نیز نامشخص بود.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا گفته است که این کشور در باره خبر اعلام شده از سوی ایران تحقیق کرده و افزود: نگرانی «قابل ملاحظه ای» در باره فعالیت های موشکی و هسته ای ایران وجود دارد.

این سخنگو که نام او فاش نشده است اظهار داشت: ما همچنان در حال تجزیه و تحلیل فنی پرتاب این ماهواره هستیم.

با این حال وی افزود: نگرانی ها در باره ایران قابل ملاحظه است که به معنای نقض قطعنامه های سازمان ملل در خصوص برنامه موشکی بالستیک و هسته ای این کشور است.

اریک شوالیه، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز با ابراز «نگرانی جدی» از پرتاب ماهواره امید گفت که گسترش این توانایی می تواند برای پرتاب موشک های دوربرد مورد استفاده قرار گیرد.

والتر اشتانمایر، وزیر امور خارجه آلمان که برای مذاکره با همتای آمریکایی خود در واشینگتن به سر می برد نیز از نگرانی کشورش در باره اقدام ایران سخن گفت و افزود: «اگر این خبر درست باشد باعث افزایش نگرانی هاست و نشانه ای مزاحم به شمار می رود.»

کشورهای غربی می گویند، ایران برای پرتاب ماهواره به فضا از موشک بالستیک استفاده می کند که به معنای توانایی این کشور برای سوار کردن کلاهک هسته ای بر روی آن و هدف قرار دادن دیگر کشورهاست.

اظهارات مقام های غربی در حالی صورت می گیرد که رییس جمهوری اسلامی و وزیر امور خارجه ایران هدف از این اقدام را صلح آمیز دانسته اند.

وی گفت: «نگاه ما به علم و فناوری های علمي با نگاه توسعه طلبان و قدرت مداران متفاوت است؛ چرا كه ما نگاه توحيدی به علم داريم و نگاه آنها شيطانی است.»

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران نیز گفته است: «فعالیت های ماهواره ای ايران با اهداف صلح آميز است.»

کشورهای غربی معتقدند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است و از تهران خواسته اند که برنامه غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق در آورد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز تحریم هایی در زمینه برنامه توسعه فناوری موشکی و اتمی ایران به تصویب رسانده است ولی ایران می گوید که دستاورد جدید علمی در پرتاب ماهواره در سایه تحریم ها به دست آمده است.
XS
SM
MD
LG