لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

هشدار کلینتون در باره سرپیچی ایران از قطعنامه های سازمان ملل


وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با دیوید میلیبند، همتای بریتانیایی خود، از ایران خواست تا «عضو سازنده» جامعه جهانی باشد.
وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با دیوید میلیبند، همتای بریتانیایی خود، از ایران خواست تا «عضو سازنده» جامعه جهانی باشد.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به ایران هشدار داد که اگر به قطعنامه های سازمان ملل برای تعلیق غنی سازی اورانیوم عمل نکند پیامدهایی در انتظار آن خواهد بود.

خانم کلینتون افزود: رییس جمهور اوباما از خواست خود برای دیپلماسی قوی و مستقیم در قبال ایران سخن گفته است اما اگر ایران با درخواست های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی همراهی نکند با پیامدهایی روبه رو خواهد شد.

اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در جریان مراسم استقبال از فرانک والتر اشتانمایر، همتای آلمانی وی ابراز شد که برای گفت و گو با خانم کلینتون به واشینگتن سفر کرده است.

اشاره این مقام آمریکایی به قطعنامه های سازمان ملل و همچنین درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران برای تعلیق برنامه غنی سازی اورانیوم است که غرب نگران است تهران با استفاده از آن به دنبال ساخت سلاح هسته ای باشد.

تهران هدف از برنامه هسته ای خود را صلح آمیز و با محوریت تولید برق عنوان می کند.

خانم کلینتون گفت که آمریکا و آلمان برای متقاعد کردن ایران به همراهی با الزام های بین المللی باید با یکدیگر همکاری کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر در دیدار با دیوید میلیبند، همتای بریتانیایی خود، از ایران خواست تا «عضو سازنده» جامعه جهانی باشد و گفت که قدرت های بزرگ روز چهارشنبه در باره استراتژی خود در قبال ایران بحث خواهند کرد.

  • «تلاش برای توسعه توانایی موشکی، ادامه یک برنامه هسته ای مخالف مقررات، یا تهدیدی که ایران علیه اسرائیل صورت می دهد و حمایت از تروریسم، از نگرانی های عمده دولت آمریکا است.»
  • سخنگوی کاخ سفید آمریکا
قرار است که از سوی آمریکا، ویلیام برنز از دیپلمات های ارشد وزارت امور خارجه این کشور در نشست یاد شده حضور یابد تا در باره چگونگی برخورد با برنامه هسته ای تهران رایزنی کنند.

خانم کلینتون گفت: «روشن است که ...ایران این فرصت را دارد تا به جلو گام بردارد و عضو سازنده جامعه جهانی شود.»

وی با یادآوری اظهارات باراک اوباما در خصوص دراز کردن دست دوستی آمریکا به سوی ایران گفت: « ما دست خود را دراز می کنیم ولی مشت باید باز شود.»

وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در این دیدار تمایل دولت اوباما به گفت و گو با ایران را «بعد جدید» تلاش های بین المللی برای پایان دادن به بلندپروازی های اتمی ایران دانست.

رییس جمهور آمریکا هفته گذشته در گفت و گو با شبکه تلویزیونی العربیه گفته بود: «اگر کشورهایی مانند ایران مشت گره کرده خود را باز کنند دست دوستی آمریکا به سوی آنها دراز خواهد شد.»

اظهارات تازه وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی پس از آن بیان شد که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ماهواره ملی امید را برای امور ارتباطی و تحقیقاتی به فضا پرتاب کرده است.

کشورهای غربی از جمله آمریکا در واکنش به پرتاب این ماهواره، فعالیت های موشکی و هسته ای تهران را موجب «نگرانی عمیق» جامعه جهانی دانستند.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید آمریکا روز سه شنبه در این زمینه گفت که ایالات متحده از «تمام عوامل قدرت ملی خود» در برابر ایران استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به پرتاب ماهواره امید از سوی ایران گفت: «این اقدام ما را متقاعد نمی کند که ایران در قبال ثبات یا امنیت در منطقه احساس مسئولیت دارد.»

آقای گبیس افزود که ما از تمام عوامل قدرت ملی خود استفاده خواهیم کرد تا کمک کنیم ایران یک عضو مسئول جامعه جهانی باشد.

سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت: «تلاش برای توسعه توانایی موشکی، ادامه یک برنامه هسته ای مخالف مقررات، یا تهدیدی که ایران علیه اسرائیل صورت می دهد و حمایت از تروریسم، از نگرانی های عمده دولت آمریکا است.»
XS
SM
MD
LG